Gabriel Stanciu, 46 de ani, care conduce business-ul de 120 milioane de euro al francezilor de la Alstom Transport România, dar care rulează şi alte câteva milioane de euro după program sau în weekend, în calitate de antreprenor, spune că mediul de afaceri local s-a diversificat în ultimii douăzeci de ani, iar tinerii antreprenori trebuie să persevereze pe o piaţă cu mai multe domenii cu potenţial.
„Nu mai reţin când am debutat în afaceri, dar ştiu că mi-am dorit întotdeauna să fac acest lucru. Niciodată nu am putut să am doar o viaţă corporate. Cineva care are profilul meu trebuie să combine viaţa structurată de companie multinaţională cu apetitul de a crea valoare adăugată“, a declarat Stanciu într-un interviu acordat ZF.
În ultimii douăzeci de ani, cariera sa de manager a fost dublată constant de postura de antreprenor, în diverse domenii de activitate, povesteşte Stanciu.
El a fondat în anii ’90 o companie specializată în producţia şi distribuţia echipamentelor de irigaţii, în paralel devenind şi manager în cadrul Schlumberger, cel mai mare furnizor de tehnologie pentru industria de petrol şi gaze la nivel global. Începutul anilor 2000 l-a găsit pe cont propriu, activând în domenii precum consultanţă sau trading, iar în 2005 a preluat conducerea companiei Alstom Transport România, specializată în mentenanţă, infrastructură şi instalaţii de sisteme de semnalizare.
Ce sfaturi i-aţi da unui tânăr antreprenor la început de drum în 2015?
„Să aibă curaj! Experienţa mea în ceea ce priveşte antreprenoriatul este că în primul rând trebuie să ai curaj. Vei pierde probabil de nouă ori, dar vei câştiga a zecea oară. Este mai bine să fii curajos decât precaut. Suntem într-o piaţă în care antreprenoriatul are şanse mari, nu cred că situaţia economică locală este stabilizată ca într-o economie de piaţă veche şi că nu mai e loc. Evenimentele recente din ultimii trei-patru ani fac din nou loc pentru antreprenori, pentru cei care sunt dispuşi să îşi asume responsabilitatea de a crea valoare adăugată.“
Criza mondială a adus precauţie în business, poate mai mult decât ar trebui să fie, iar situaţia nu se va schimba mai devreme de 2017, prognozează Stanciu.
Cum s-a schimbat mediul de business în ultimele două decenii?
„S-a diversificat foarte mult. Era foarte greu acum 20 de ani să vii cu idei noi în piaţă. Ideea de a face consultanţă acum 20 de ani era bizară. Oamenii nu înţelegeau de ce au nevoie de sfaturi de la cineva din exterior“, spune el.
În ultimii cinci ani, lucrurile s-au stabilizat, oamenii au devenit mult mai structuraţi în mediul de business, iar conceptul de business-plan a devenit obligatoriu pentru cei care investesc. Pe de altă parte, creşterile sustenabile sunt esenţiale pentru dezvoltarea unei companii.