Auto

Cum simt românii devalorizarea leului: Creşterea cursului de schimb adaugă două rate sau 3.000 de lei în plus la o maşină de 20.000 de euro. Ce spun jucătorii din auto: “Avem clienţi care vor să achite integral maşina, acum”

Cum simt românii devalorizarea leului: Creşterea...

Autor: Bogdan Alecu

09.05.2025, 09:57 2940

În mai puţin de o săptămână cursul de tranzacţie a crescut de la 5,04 la 5,19 lei - deşi nu pare mult, în cazul cuiva care acum vrea să cumpere o maşină, acest lucru înseamnă o rată mai mare, sau o perioadă mai lungă de rambursare.

Dealerii auto spun că în cazul unui euro la 6 lei, piaţa s-ar putea bloca, pentru că peste noapte maşinile s-ar scumpi cu 20%, după trei ani în care deja preţurile au urcat cu cel puţin 30%.

Potrivit calculelor ZF, o devalorizare de la 5,04 la 5,19 lei pentru un euro înseamnă circa 3.000 de lei în plus la o maşină de 20.000 de euro şi 5.250 de lei în plus la una de 35.000 de euro. Practic, cel puţin două rate în plus trebuie achitate în acest moment, fără a lua în calcul o devalorizare ulterioară a leului.

Având în vedere timpul relativ scurt, dealerii şi importatorii auto spun că nu au resimţit încă un impact în vânzări, dar urmăresc fenomenul.

“Nu am simţit nimic special momentan. Dacă va creşte cursul însă, va scădea puterea de cumpărare şi piaţa auto vă scădea lent. Mai este problema disponibilităţii fondurilor. Un rating slab de ţară va genera reduceri de expunere pe România. În plus, se mai pune problema creşterii de TVA, alături de finanţarea mai scumpă”, a explicat Edit Târcolea, directorul general al Toyota România, unul dintre cei mai mari importatori de pe piaţa locală.

De asemenea, şi Alin Tapalagă, directorul general al Porsche Inter Auto, divizia de retail a Porsche Holding în România a spus că în vânzări nu s-a resimţit impactul devalorizării leului în ultima săptămână.

De partea cealaltă, Roxana Capătă, managing director al Ford România Services, importatorul şi distribuitorul pe plan local al mărcii Ford, explică faptul că în ultimele zile pe măsură ce discuţiile s-au intensificat, sunt clienţi care vor să achite integral maşina cumpărată, tocmai pentru a se proteja de creşterea cursului.

“Sunt clienţi care fac calcule în acest moment, dacă o devalorizare mai mare poate fi asimilată sau nu de bugetul lor. Acum nu s-a pus o frână la achiziţia de maşini noi, dar este un impact care trebuie luat în calcul şi monitorizat. Sunt clienţI care deja vor să plătească integral maşina acum, pentru a se proteja de o eventuală devalorizare a leului”, a explicat Roxana Capătă.

Ce spun statisticile până acum?

După un început de an marcat de ezitări şi ajustări, piaţa auto din România a înregistrat în luna aprilie 2025 cea mai severă contracţie din ultimele luni, cu un declin de aproape 25% în ceea ce priveşte înmatriculările de autoturisme noi. Declinul însă vine pe fondul amânării programului Rabla, care cel mai probabil va începe cândva în cursul lunii mai.

Potrivit datelor preliminare furnizate de APIA şi ACAROM, numărul autoturismelor noi înmatriculate a scăzut la sub 10.000, un minim care contrastează puternic cu nivelurile din aceeaşi lună a anului trecut.

Concret, în aprilie au fost înmatriculate 9.996 de autoturisme noi, potrivit ACAROM, în scădere cu 24,7% faţă de aprilie 2024.

La nivelul datelor APIA, care lucrează pe baza statisticilor DGPCI, declinul este evaluat la – 24%, până la 9.910 unităţi.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels