Auto

Strategii sunt încrezători: Germania, motorul de creştere economică al Europei, nu va intra în recesiune. Însă riscurile sunt mari, iar încrederea scade

Circa 8,4 milioane de locuri de muncă din UE se bazează pe exporturile Germaniei în afara blocului comunitar, potrivit unui studiu al Comisiei Europene. Cel mai mare exportator al Germaniei este industria auto.

Circa 8,4 milioane de locuri de muncă din UE se bazează pe exporturile Germaniei în afara blocului comunitar, potrivit unui studiu al Comisiei Europene. Cel mai mare exportator al Germaniei este industria auto.

Autor: Bogdan Cojocaru

29.11.2018, 22:00 534

Scăderea PIB-ului german din T3 arată ce pagube poate face în cea mai mare economie europeană un blocaj în industria auto. Obsesia preşedintelui american Do­nald Trump cu supraimpozitarea impor­turilor de maşini din Germania arată cât de vulnerabilă este în continuare această economie.

Think tank-ul DIW, ale cărui prognoze şi analize sunt un reper pentru industrie şi investitori, nu vede o recesiune germană la orizont, ci doar încetinire. Institutul esti­mează că PIB-ul va creşte cu 0,4% în ulti­mul trimestru al acestui an, după contracţia brutală de -0,2% din trimestrul anterior faţă de perioada similară a anului trecut.

„Economia se răceşte un pic, dar o recesiune nu este iminentă“, spune Claus Kirelsen, analist la DIW. Insti­tutul a calculat un ritm de creştere a PIB pentru anul acesta de 1,4-1,6%, scrie Reu­ters. Prognoza este mai pesimistă decât cea a guvernului, care mizează pe un avans de 1,8%. „Concluzia noastră este că vom avea o creştere decentă“, a precizat Kirelsen.

Probleme cu producţia industriei auto, cauzate de obligaţia respectării unor noi standarde de poluare, au apăsat greu pe economia germană în trimestrul trei. Acum, economia are în faţă un posibil şoc cauzat de fixaţia lui Trump cu importurile de auto­vehicule, notează Bloomberg. Marele risc pentru titanii industriei auto din Germania sunt măsurile tarifare pe care guvernul de la Washington le ia în considerare. Dacă armistiţiul fragil dintre Washington şi Bruxelles se rupe în 2019, Germania va fi una dintre ţările Uniunii Europene cu cea mai mare expunere la tarifele noi.

Bloomberg Economics estimează că dacă consumatorii americani se vor îndreapta spre alternative mai ieftine de pe piaţa din SUA, creşterea economică a Germaniei se va micşora cu 0,3-0,4 puncte procentuale. 

În faţa disponibilizărilor masive avute în vedere de General Motors, unul dintre cei mai mari producători auto americani, Trump este tentat să suprataxeze importurile europene, notează La Tribune. Uniunea Europeană este principalul exportator de maşini în SUA, alături de Canada, Mexic şi Japonia. Iar Trump acuză producătorii europeni că profită masiv, financiar, de accesul lor privilegiat pe piaţa americană în dauna companiilor locale.

În pofida opoziţiei jucătorilor din industrie faţă de acest proiect de taxare lansat în mai, administraţia Trump continuă să împingă în faţă ideea de a creşte tarifele, apreciind că acest lucru „este legitim pentru a proteja securitatea naţională“. După anunţarea disponibilizărilor masive de la General Motors, Trump a relansat miercuri ñ după ce a ridicat tonul contra GM ñ ameninţarea de a impune taxe vamale mai mari asupra autovehiculelor importate în SUA pentru a proteja sectorul auto american. GM vrea să desfiinţeze 14.000 de locuri de muncă şi să închidă cinci uzine nord-americane.

Între timp, un indicator al încrederii în economie a înregistrat în noiembrie cea de-a 11-a lună consecutivă de scădere. Însă picajul a fost mai mic decât s-a anticipat, scrie Financial Times. Indicatorul, calculat de Comisia Europeană, s-a redus de la 109,8 puncte în octombrie la 109,5 puncte. Analiştii anticipau un nivel de 109 puncte. „Indicele principal a evoluat mai bine decât s-a estimat, mai ales având în vedere încetinirea mare a indicatorului încrederii consumatorilor“, spune Claus Vistesen, economist şef la Pantheon Macroeconomics. De asemenea, un indicator PMI (realizat pe baza răspunsurilor date de managerii de anchiziţii din companii) arată că în noiembrie activitatea din industria manufacturieră din zona euro a picat la cel mai de jos nivel din ultimii cinci ani. În plus, analiza Comisiei Europene arată că comenzile pentru exporturi au scăzut.

„Datele ne spun că rămân destule îngrijorări legate de industria zonei euro în lunile de iarnă“, spune Bert Colijn, economist la ING. ÑCifrele ne arată la unison că economia nu dă semne prea multe de revenire din căderea din trimestrul trei.“ Concluzia lui Colijn este că revenirea economiilor din şocul din trimestrul trei va dura mai multe trimestre.

În Franţa, a doua economie ca mărime din zona euro, institutul de statistică naţional a confirmat că PIB-ul a crescut cu 0,4% în trimestrul trei, propulsat în principal de cheltuielile de consum ale gospodăriilor. Cu toate acestea, obiectivul de creştere de 1,7% pe tot anul al guvernului pare dificil de atins, scrie Le Figaro. În primele şase luni ale anului, avansul a fost de 0,2%.

La începutul lunii noiembrie, Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică  (OCDE) a avertizat că economia mondială va încetini brusc în 2019. ÑEconomia globală navighează prin ape agitate şi o acumulare de riscuri poate crea condiţiile pentru o aterizare mai dură decât am anticipat“, a afirmat economistul şef al OCDE Laurence Boone. Organizaţia apreciază că PIB-ul planetar va creşte cu 3,5% în 2019 şi 2020, după un avans de 3,7% anul acesta.

 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO