Auto

Taxa de poluare: cine o plăteşte?

Cum va ajunge taxa de poluare să fie plătită de cumpărătorii de maşini second-hand din România

Autor: Bogdan Alecu

01.06.2011, 23:55 7225

Ministrul mediului Laszlo Borbely do­reşte o nouă versiune ataxei de poluare care ar putea fi plătită "la toate maşinileînmatriculate în România înainte de 1 ianuarie 2007, pentru care nus-a făcut acest lucru, plata urmând a se face de către cumpărătorulautovehiculului", potrivit unui comunicat al ministerului, fapt cear readuce România în "legalitate" prin eliminarea discriminăriimaşinilor second-hand din alte state europene. Mai mult, noua taxăar urma să fie cu 20-30% mai mică decât cea plătită în prezent.Date suplimentare urmau să fie oferite aseară, după închidereaediţiei.

Până acum taxa de poluare era plătită numai pentru maşinileînmatriculate pentru prima dată în România, indiferent dacă eraunoi sau second-hand. De acum înainte taxa de poluare se va plăti şipentru maşinile second-hand înmatriculate pe piaţa locală înaintede 1 ianuarie 2007, la prima tranzacţie cu acestea.

Sistemul actual al taxei auto va fi modificat după ce Curtea deJustiţie a Comunităţilor Europene a arătat într-un punct de vedereexprimat la cererea unei instanţe româneşti, că taxa de poluareîncalcă legislaţia UE deoarece produce un dezavantaj la vânzareamaşinilor second-hand din alte state pe teritoriul României."Decizia cu privire la taxa de poluare este una politică şi nu amdori să comentăm pe seama ei. În primul rând trebuie să vedem cemodificări vor fi aduse exact. Momentan nu ştim aceste lucruri. Cutoate că aceasta va fi modificată, noi ne aşteptăm la o creştere avânzărilor de maşini în semestrul doi al acestui an în condiţiileîn care clientul român va dori să profite în continuare deprogramul REMAT", a spus Fabrice Cambolive, directorul comercial alAutomobile Dacia.

Nicolae Sorescu, şeful diviziei auto a grupului Rădăcini, defiecare dată când este întrebat de taxa de poluare şi o potenţialămodificare a acesteia ridică problema importurilor masive de maşinila mâna a doua care afectează puternic businessul dealerilor demaşini care plătesc salarii şi impozite şi încurajează "samsarii"care obţin profituri pentru care nu plătesc impozit la stat şiîncurajează o piaţă gri la limita legalităţii.

Ministerul Mediului refuză în continuare să pună în aplicare unimpozit anual calculat în funcţie de nivelul emisiilor de dioxid decarbon, capacitatea cilindrică a motorului şi norma de poluare. Unastfel de impozit nu ar mai discrimina maşinile second-handimportate din alte ţări şi prin valoarea sa ar încuraja, la fel caîn Vest, achiziţia de maşini cât mai "verzi".

Potrivit Mediafax, Guvernul discută impunerea taxei auto laprima vânzare a maşinilor intrate în ţară înainte de introducereataxei, cu un cuantum redus cu 30% şi restituirea unei diferenţe dinbanii deja daţi de proprietari, dar eşalonat pe mai mulţi anipentru a evita returnarea unei sume totale de 750 mil. euro.

În prezent noua formă a taxei de poluare intrată în vigoare la 1ianuarie 2011 s-a dovedit şi cea mai eficientă în ceea ce priveştereducerea importurilor de autoturisme second-hand, în condiţiile încare pentru prima dată în ultimii patru ani numărul acestora ascăzut sub 10.000 de unităţi lunar, pentru a ajunge chiar la maipuţin de 4.000 de maşini în luna aprilie. Pe de altă parte,jucătorii din auto s-au arătat rezervaţi faţă de un eventual impactpozitiv asupra pieţei de maşini noi, în condiţiile în care în aniianteriori s-au importat sute de mii de automobile second-hand.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO