Tesla a început testarea sistemului Full Self-Driving (supravegheat) în marile oraşe europene, pregătind lansarea către clienţi. Primele demonstraţii pe străzile din Amsterdam, Paris, Roma şi Berlin au avut loc cu un Model 3 de serie, echipat cu hardware standard şi o versiune experimentală de software. Compania anunţă că, în viitor, toate modelele vor fi actualizate constant pentru a permite conducerea autonomă nesupravegheată.
Tesla accelerează testele pentru funcţia de condus autonom complet în Europa, într-un moment în care cadrul legislativ din Uniunea Europeană începe să se contureze tot mai clar în jurul vehiculelor autonome. Într-un anunţ oficial, compania condusă de Elon Musk a confirmat că sistemul Full Self-Driving (supravegheat) este deja în fază de testare pe străzile din marile oraşe europene, printre care Paris, Roma, Amsterdam şi Berlin, în pregătirea lansării pentru clienţi.
Unul dintre cele mai recente clipuri video publicate de Tesla Europe arată un Model 3 echipat cu versiunea de test a sistemului de condus autonom rulând prin centrul Berlinului, trecând pe lângă Poarta Brandenburg sau Potsdamer Platz, şi apoi traversând una dintre cele mai aglomerate zone urbane, Friedrichshain-Kreuzberg.
Clipul demonstrează modul în care sistemul reuşeşte să interacţioneze în siguranţă cu vehiculele din jur, motociclete şi pietoni, adaptându-şi traiectoria în mod fluid.
În clip, Model 3 gestionează în mod fluent interacţiunea cu alte vehicule, motociclete şi pietoni, semnalizează la timp şi navighează prin intersecţii complexe, oferind pasagerilor o deplasare lină şi controlată. Potrivit Tesla, „sistemul reacţionează în siguranţă la participanţii din trafic, navighează eficient şi oferă o experienţă confortabilă”.
Testele sunt realizate cu maşini de serie, echipate cu hardware identic cu cel care se regăseşte pe vehiculele vândute în prezent. Singura diferenţă constă în software-ul de test, aflat încă în dezvoltare internă. „Aceste videoclipuri au fost filmate cu un Model 3 de serie, folosind acelaşi hardware ca vehiculele livrate astăzi. Doar software-ul este o versiune experimentală, destinată testelor.”
Funcţia testată în prezent de Tesla se numeşte „condus autonom complet – supravegheat”, ceea ce înseamnă că şoferul trebuie să rămână atent şi pregătit să preia controlul în orice moment. Deşi maşina se poate descurca singură în majoritatea situaţiilor din trafic, responsabilitatea rămâne, din punct de vedere legal, la şofer.
În acelaşi timp, compania îşi propune să introducă, în viitor, condusul complet autonom, fără intervenţie umană. „În viitor, vehiculele Tesla eligibile vor oferi capacitatea de a conduce complet autonom, fără supraveghere”, au transmis oficialii.
Toate modelele din gamă – Model S, Model 3, Model X şi Model Y – sunt deja echipate cu sistemul Autopilot din fabrică, iar hardware-ul instalat permite, în principiu, activarea ulterioară a funcţiilor de condus autonom, prin actualizări de software transmise de la distanţă.
Tesla nu urmăreşte doar să demonstreze funcţionalitatea tehnologică, ci şi să transmită un mesaj către autorităţile de reglementare din Uniunea Europeană, unde omologarea pentru condus autonom este mai strictă decât în Statele Unite.
Deocamdată, sistemul testat se încadrează în Nivelul 2 de automatizare, conform clasificării internaţionale, ceea ce presupune că maşina poate controla direcţia, frânarea şi acceleraţia, dar şoferul trebuie să fie implicat activ.
Tesla mizează pe un model de dezvoltare centrat pe software: maşinile sunt dotate cu tot ce trebuie din punct de vedere hardware încă de la livrare, urmând ca funcţiile noi să fie activate ulterior prin actualizări over-the-air. Această strategie diferenţiază compania de ceilalţi producători tradiţionali, care leagă inovaţiile tehnologice de lansarea unor noi generaţii de modele.
Pe termen mediu, Tesla vizează introducerea funcţiei Full Self-Driving în forma completă – adică fără supraveghere umană – în toate pieţele unde legislaţia va permite acest lucru. În acest sens, testele europene marchează începutul unei faze decisive în procesul de omologare.