Auto

Test Auto ZF: BMW i8, „Înapoi în viitor”

Vedeţi cum arată BMW i8. Galerie FOTO

Vedeţi cum arată BMW i8. Galerie FOTO

Autor: Bogdan Alecu, Drive Test

31.08.2015, 15:27 1783

Anul 2015, mai exact ziua de 21 octombrie 2015 este o dată celebră încă de acum 27 de ani, fiind data la care personajele principale din partea a doua a peliculei Înapoi în viitor (Back to the Future) călătoresc în viitor din anul 1985. În filmul lansat în 1988 anul 2015 era unul dominat de maşini zburătoare şi energie nucleară. Dar acum maşinile nu zboară şi nimeni nu mai doreşte energie nucleară, ci energie verde produsă de turbine eoliene sau panouri solare. Dar cel puţin designul noilor automobile lansate precum i8 încep să semene cu ce apărea la acea vreme în film. Şi tocmai pentru a promova cum trebuie maşina, prima apariţie a hibridului a avut loc în vara anului 2011, când Tom Cruise a pilotat conceptul i8 de la acea vreme în filmul Mission: Impossible Ghost Protocol.

BMW i8 poate fi fără nicio îndoială dovada evoluţiei automobilului faţă de maşinile din anii 80. Cele mai multe dintre maşinile de pe stradă din acest moment nu sunt radical diferite faţă de cele din 1985. Desigur, poluează mult mai puţin, sunt mult mai sigure şi dispun de mult mai multe echipamente electronice, însă cele mai multe dispun în continuare de motoare diesel sau benzină, au patru roţi şi volan.

Dar tocmai acest mod  de propulsie urmează să se schimbe. Dacă în urmă cu mai bine de un secol, când Ford a demarat producţia de serie a lui Model T, BMW a lansat în 2011 subdivizia „i” care momentan include i3, automobilul de oraş (sau mai bine spus megametropolă) şi i8.

BMW i8 uimeşte prin simpla sa prezenţă. Fără îndoială este unul dintre sau poate chiar cel mai spectaculos automobil care a rulat pe străzile Capitalei, din moment ce toţi pietonii, bicicliştii şi şoferii rămâneau cel puţin surprinşi la vederea automobilului care arăta precum o maşină desprinsă din filmele SF. Pe lângă detaliile estetice, i8 dispune de celebrele portiere ce se ridică, întocmai precum la un Lamborghini sau McLaren, detaliu care de asemenea face diferenţa, mai ales că acele automobile au preţuri cel puţin triple comparativ cu cele ale lui BMW i8.  La toate acestea se adaugă şi faptul că i8 a fost primul automobil de serie echipat cu faruri laser, următoarea tehnologie după LED-uri.

Totul este gândit pentru a fi cât mai uşor, de la ştergătoarele decupate, la capota din faţă care nu se deschide decât în service şi capacul rezervorului pentru lichid de parbriz. Dar BMW pune accent şi pe latura practică. Partea superioară a caroseriei este realizată din aluminiu, iar şasiul din fibră de carbon. Tocmai pentru a fi cât mai practic, componentele realizate din CFRP (plastic ranforsat cu fibră de carbon) dispun de linii de tăiere, astfel încât, dacă o porţiune este avariată, aceasta este tăiată iar noua componentă este lipită la loc.

Spre deosebire de alte hibride de tip plug-in, BMW a dorit să reinventeze complet automobilul, în cazul „i-urilor”. Dar cum proiectarea unui automobil sport, uşor şi manevrabil încă nu permitea realizarea unuia integral electric,  i8 dispune inclusiv de un motor pe benzină. Acesta are numai 1,5 litri şi trei cilindri în linie, dar cu ajutorul sistemului de supraalimentare reuşeşte să dezvolte 231 CP şi 320 Nm. Alături de acesta sistemul de propulsie include două motoare electrice, unul principal de 131 CP şi 250 Nm şi unul secundar, care intervine atunci când situaţia o cere. În total, sistemul livrează 362 CP şi un cuplu motor de 570 Nm. În plus, tocmai pentru a livra cât mai eficient puterea către roţi, i8 dispune şi de două cutii de viteze, una automată cu şase trepte alături de una cu două trepte pentru motorul electric. Cu ajutorul acestora, i8 accelerează de la 0 la 100 km/h în 4,4 secunde şi poate atinge 250  km/h. Oficial maşina poate rula în modul full-electric 37 de kilometri şi poate atinge o viteză maximă de 120 km/h fără a consuma vreun litru de benzină. Tocmai din acest motiv, consumul mixt oficial este de 2,1 litri/100 km. În realitate, chiar cu acceleraţii fulminante pentru a testa răspunsul sistemului de propulsie, consumul nu a trecut de 10 litri/100 km, ceea ce este surprinzător.

Ce uimeşte la i8 este cum totul a fost gândit pentru a fi cât mai eficient, dar şi accesibil. Spre exemplu, cine doreşte să reîncarce bateriile sistemului electric fără a se opri, foarte simplu comută în modul Sport, care alături de un răspuns mult mai prompt la apăsarea pedalei de acceleraţie permite şi alimentarea bateriilor „în mers”. Ideea este foarte utilă, mai ales atunci când după un drum mai lung automobilul intră într-o zonă rezidenţială sau parcare subterană.

În ceea ce priveşte latura practică a lui i8 maşina dispune de un portbagaj minuscul de 154 de litri, iar locurile din spate sunt potrivite numai pentru copii, sau persoane sub 1,6 metri înălţime. Însă acestea sunt detalii atunci când se discută despre o maşină care accelerează de la 0 la 100 km/h în sub cinci secunde.

Cine doreşte să comande un BMW i8 sau i3 o poate face de la orice dealer din România, care la rândul lui îl va comanda la centrul regional. Spre exemplu, la BMW Ungaria, preţul cu TVA de 25% al unui i8 pleacă de la circa 141.000 de euro şi 137.000 de euro cu TVA de 20% la Viena (114.116 de euro fără TVA). În cadrul unui eveniment organizat într-un oraş din România, unul dintre potenţialii clienţi compara i8 cu un Porsche 911, unul  dintre cele mai cunoscute şi admirate automobile sport realizate vreodată, având preţuri similare, performanţe asemănătoare dar care este un automobil „clasic”, nu un hibrid plug-in. Care este diferenţa? BMW i8 nu este un simplu vehicul, fie el şi unul dintr-o lungă tradiţie cum este 911, este un preview al viitorului în industria auto, care deşi electric, nu va fi deloc plictisitor.

Foto: Mihai Dăscălescu

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO