Auto

Test Auto ZF: BMW X5 xDrive40d, soluţia bavareză pentru drumuri sigure prin România

BMW X5 xDrive40d

BMW X5 xDrive40d

Autor: Bogdan Alecu

05.12.2014, 15:32 1328

Drumurile din România sunt printre cele mai periculoase din Europa din cauza infrastructurii subdezvoltate, motiv pentru care pentru a evita pe cât posibil incidentele neplăcute BMW poate echipa maşinile sale cu cele mai noi tehnologii, special pentru a creşte gradul de siguranţă.

Sunt atât de nesigure încât anul trecut au avut loc aproape 8.600 de accidente grave, în urma cărora au fost rănite grav aproape 8.200 de persoane şi alte 1.900 au decedat, iar raportat la numărul locuitorilor, valoarea este dublă comparativ cu Europa de Vest.

Tocmai pentru a oferi un drum mai sigur pentru pasageri dar şi pentru ceilalţi participanţi la trafic, mai ales pe timp de noapte, BMW oferă soluţii ce cresc singuranţa şi confortul. Printre aceste sisteme care  se numără BMW Night Vision şi sistemul de asistenţă pentru faza lungă. Night Vision recunoaşte pietonii şi chiar animalele pe timp de noapte cu ajutorul unei camere video termice şi poate calcula traiectoria acestuia. Astfel, sistemul poate pregăti sistemul de frânare pentru o oprire rapidă, în cazul în care acesta calculează posibilitatea unui impact iminent. În plus, tocmai pentru a creşte gradul de siguranţă, BMW Night Vision nu doar identifică pietonii, ci îi şi iluminează cu ajutorul celor două „reflectoare” amplasate sub faruri, în locul proiectoarelor de ceaţă, iar lumina acestora poate urmări pietonul, tocmai pentru a fi în permanenţă vizibil celui de la volan care este avertizat sonor şi căruia îi apare avertizarea pe Head-up display. Acest sistem costă 2.210 euro şi este opţional pe toate versiunile X5.

Tot pentru a creşte siguranţa pe timp de noapte, BMW vine cu sistemul Selective Beam, sistem ce „ajustează” faza lungă mişcând raza de lumină astfel încât cei de pe contrasens să nu mai fie orbiţi de lumină, dar în acelaşi timp să nu fie influenţată vizibilitatea în faţă.

A doua funcţie inovatoare disponibilă pe X5 este cea care transformă maşina într-una autonomă. Cu toate că aceasta este limitată, odată acţionat sistemul Traffic Jam Assist, maşina poate rula singură, în coloană, cu o viteză de până la 60 km/h. Maşina  poate accelera, frâna, vira şi opri singură, fără intervenţia şoferului. Sistemul este unul ideal în marile aglomerări urbane unde dimineaţa se formează uşor coloane de maşini. Exemplul din România este coloana de maşini ce se formează pe DN1, din Otopeni până la Piaţa Presei unde un astfel de sistem ar reduce stresul la volan celor care parcurg zilnic acest drum. Acesta este deja primul pas concrect realizat de constructori către automobilulul autonom.

Tot pentru a reduce stresul în traficul urban, X5 poate fi echipat cu sistemul de parcare automată. Cel de la volan nu trebuie decât să semnalizeze direcţia în care doreşte să parcheze şi să ţină apăsat butonul de parcare. Maşina „scanează” împrejurimile în mers pentru a găsi locul, după care va frâna, accelera şi vira automat pentru a parca. Funcţia poate fi utilă atunci când cel de la volan ajunge obosit la destinaţie şi nu mai doreşte să se concentreze şi asupra manevrelor de parcare, cu toate că este asistat şi de camerele video amplasate pe toate laturile maşinii, ce oferă o imagine „de sus”.

Cu toate că nu face parte din categoria sistemelor de asistenţă, sistemul audio Bang&Olufsen este un alt „detaliu” ce diferenţiază X5 de concurenţă. Acesta vine cu 16 incinte acustice cu o putere totală de 1.200W şi care dispune de tehologia Acoustiv Lens Technology, ce poate oferi impresia că sunetul vine din altă parte decât în realitate. În plus, cu ajutorul computerului de bord, sistemul poate „citi” fişiere video, precum cele mkv fie de pe un smartphone, tabletă sau stick USB şi le poate afişa pe displayul widescreen al iDrive, oferind impresia unei săli de cinema.

Modelul testat, xDrive 40d dispune de motorul diesel de 3,0 litri, supraalimentat, care dezvoltă 313 CP şi un cuplu motor de 630 Nm, care este capabil să imprime SUV-ului de aproape 2,2 tone un caracter sportiv pronunţat, desigur, în funcţie de modul de conducere selectat din sistemul Adaptive Drive: Eco Pro pentru un consum scăzut de combustibil, consum care în timpul testului a scăzut la 6 litri/100 km, Comfort, Sport şi Sport Plus. În modul Sport  maşina deja oferă un răspuns mult mai prompt la apăsarea pedalei de acceleraţie, întăreşte suspensia iar cutia de viteze automată cu opt trepte oferă de asemenea o schimbare mai rapidă a treptelor şi la un regim de turaţii care nu mai pune accent atât de mult pe economia de carburant. În modul Comfort consumul de motorină a urcat în timpul testului cu 0,5 – 1,5 litri/100 km, în funcţie de stilul de condus adoptat. Oficial, consumul mediu pentru X5 xDrive40d 6,0 litri/100 km, iar cel urban de 6,8 litri/100 km. În realitate, în traficul din Capitală consumul creşte spre 8,5 – 9,0 litri/100 km, însă chiar şi aşa, având în vedere tipul de caroserie, tracţiunea integrală şi puterea motorului, X5 poate fi mult mai economic decât ar putea fi la prima vedere.

La interior X5 oferă tot confortul pe care un client de limuzină l-ar dori, pornind cu scaunele faţă, care transformă orice drum de sute de kilometri într-o adevărată plăcere. De asemenea, locurile din spate oferă suficient spaţiu pentru a fi încadrate în clasa de lux,pasagerii dispunând inclusiv de climatizare pe două zone.

Preţul pentru un X5 xDrive40d porneşte de la 68.014 euro cu TVA, preţ la care noile sisteme reprezintă doar câteva procente în plus la preţ, procente care pot face diferenţa între un drum sigur şi unul mai puţin sigur.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO