Auto

Test Auto ZF: Citroen C-Cactus e-HDI 92 ETG6, soluţii „low-cost” pentru un consum scăzut

Vedeţi cum arată Citroen C-Cactus e-HDI 92 ETG6. Galerie FOTO

Vedeţi cum arată Citroen C-Cactus e-HDI 92 ETG6. Galerie FOTO

Autor: Bogdan Alecu

20.10.2014, 19:01 1569
Segmentul compact este cea mai competitivă clasă nu doar la nivel european, ci şi la nivel mondial, unde îşi dispută supremaţia principalii constructori „de volum”. Liderul incontestabil al segmentului rămâne Volkswagen Golf, însă şi francezii doresc să-şi reconfirme poziţia de jucători principali. În timp ce principalul concurent al grupului PSA Peugeot Citroen pe segmentul C este Peugeot 308, care în primul semestru ocupă poziţia a cincea în clasament în clasa compactă la nivel european, Citroen mizează pe originalitate, având în vedere că C4 are vânzări aproape la jumătate. Din acest motiv a fost lansat C4 Cactus, un crossover compact ce concurează pe acelaşi segment cu Renault Captur, Peugeot 2008 şi Opel Mokka.

Citroen C4 Cactus vine cu ceva diferit faţă de concurenţă - vine cu un design neobişnuit şi soluţii neobişnuite. În plus, tot pentru a se distanţa de concurenţă, C4 Cactus implementează şi o serie de măsuri pentru a reduce considerabil greutatea modelelor din gamă, chiar şi sub pragul de 1.000 kg, tocmai pentru a convinge atât prin performanţele dinamice, cât şi printr-un consum redus de combustibil.

La exterior designul iese în evidenţă în primul rând prin „Airbumb” – protecţii laterale din plastic formate din microcapsule umplute cu aer. Acest sistem are în primul rând un rol de protecţie a portierelor în parcare, atât în cazul zârieturilor sau loviturilor provocate de deschiderea altor portiere în parcările înguste, cât şi împotriva altor lovituri sau zgârieturi. Acesta au de asemenea un rol estetic deoarece pot fi personalizate în patru culori – negru, bej, maro şi gri.

Ideea care a stat la baza noului model a fost de „mai puţin” – adică mai puţine kilograme. Spre exemplu, versiunea de bază, cu motor de 1,2 litri pe benzină de 82 CP are o greutate de numai 965 kg, în timp ce dieselul de 1,6 litri ajunge la 1.070 kg, fiind cu 200 kg mai uşor comparativ cu C4. Spre comparaţie, un Renault Captur, cu motorul pe benzină de 0,9 litri TCe 90 CP are o greutate de 1.176 kg, iar diferenţa se vede în consum: C4 Cactus are un consum mediu oficial de 4,6 litri, în timp ce modelul Renault consumă 4,9 litri/100 km în cazul motorizării de bază. Pentru a reduce greutatea cei de la Citroen au intrat inclusiv pe „teritoriul” low cost, înlocuind spre exemplu sistemul clasic de deschidere a geamurilor spate, cu manivelă sau electric, cu un sistem de rabatare în exterior, similar cu cel de la Citroen C1, în timp ce duzele pentru lichidul de parbriz au fost montate direct pe braţele ştergătoarelor pentru a consuma mai puţin lichid. De asemenea, la interior francezii abordează o strategie diferită. În cazul modelului testat, echipat cu transmisia pilotată cu şase trepte, comutarea între modurile Neutru, Drive şi R (marşarier) prin intermediul unor butoane amplasate pe consola centrală, în timp ce schimbarea manuală a treptelor se poate realiza cu ajutorul celor două clapete din spatele volanului. Această soluţie a permis eliberarea spaţiului dintre scaune, motiv pentru care francezii nu au mai instalat două scaune separate ci au apelat la o „canapea” cu o cotieră centrală rabatabilă de mari dimensiuni. Şi pentru a oferi mai mult spaţiu de depozitare, airbagul frontal pentru pasager nu mai este montat în planşa de bord, ci în plafon. În ceea ce priveşte siguranţa, la testele EuroNCAP C4 Cactus a obţinut 4 stele din 5 oferind un grad de siguranţă de 82% pasagerilor adulţi, 79% copiilor şi 80% pentru pietoni. Printre echipamentele la care s-a renunţat se numără din păcate se numără şi turometrul, util mai ales în cazul transmisiei robotizate.

O altă noutate la interior o reprezintă tableta ce inlocuieşte comenzile de pe consola de bord – sistemul audio, navigaţia, sistemul de climatizare şi computerul de bord. Singurele butoane „fizice” rămase pe planşa de bord sunt cele pentru dezaburire lunetă, parbriz, blocare portiere, decuplare sistem de stabilitate şi în funcţie de echipamentele disponibile, butonul pentru parcare. Soluţia este una elegantă, însă are şi dezavantaje. Spre exemplu, atunci când este activ sistemul multimedia şi se doreşte acţionarea butonului de recirculare a aerului din meniul pentru climatizare, întâi trebuie să selecteze meniul, după care butonul. De obicei anumite comenzi trebuie acţionate rapid, iar în acest caz, acest lucru nu este posibil.

Modelul testat era echipat cu dieselul de 1,6 litri e-HDi în varianta de 92 CP, cuplat la cutia de viteze pilotată cu 6 trepte. Noutatea în acest caz o reprezintă transmisia reviziuită. O cutie pilotată sau robotizată funcţionează după regulile uneia manuale, dar cu schimbare automată a treptelor, ceea ce atrage un timp de acţionare a acesteia mai mari decât în cazul uneia automate. Avantajul este preţul mult mai redus al unei astfel de cutii de viteze, în timp ce dezavantajul rămâne în continuare timpul mare de schimbare a treptelor, acesta a fost redus la un timp ce permite rularea fără probleme în modul automat. Oficial, consumul mediu este de 3,5 litri/100 km în cazul modelului echipat cu jante de 16 inchi, în timp ce în test, valoarea indicată de computerul de bord a fost de 4,6 litri/100 km, în condiţiile unui traseu alcătuit atât din autostradă, cât şi din o porţiune de drum cu multe viraje şi urcare.

Preţul de pornire pentru un C4 Cactus în echiparea e bază şi motorul pe benzină de 1,2 litri şi 82 CP este de 12.995 de euro cu TVA, în timp ce dieselul cu transmisie robotizată şi echipare de top ajunge la 18.228 de euro. În echiparea de bază Live se regăsesc cele 6 airbaguri, displayul de 7 inchi, sistem audio cu suport pentru MP3, port USB, geamuri electrice faţă şi sistem de monitorizare a presiunii în pneuri, dar nu şi un sistem de aer condiţionat. Acesta se regăseşte începând cu echiparea intermediară Feel, altături de kitul Bluetooth, în timp ce versiunea de top Shine include climatizarea automată, sistemul de navigaţie, senzori de parcare şi cameră pentru marşarier şi jante din aliaj de 16 inchi.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO