Auto

Test Auto ZF: Dacia Duster 1,33 TCe 150 CP Orange, accent pe partea tehnică. Galerie FOTO

Dacia Duster 1,33 TCe 150 CP Orange

Dacia Duster 1,33 TCe 150 CP Orange

Autor: Bogdan Alecu, Drive Test

22.10.2019, 11:29 4868

Cea de-a doua generaţie a lui Duster a venit să îndrepte micile imperfecţiuni ale modelului lansat în 2010 şi de această dată, să mizeze tot mai mult pe tehnologii noi. Spre exemplu, motorul de 1,33 litri a fost lansat pe Duster II în acelaşi timp cu lansarea pe Nissan Qashqai sau Renault Kadjar, iar motorul dezvoltat de Alianţă alături de Mercedes-Benz este unul dintre cele mai performante şi economice din segmentul său.

Cu ce vine Duster 2019? În primul rând vine cu sistemul MediaNav de ultimă generaţie, care deşi arată foarte similar cu cel din 2012, este vorba de un sistem complet nou. Practic în acest caz Dacia a mizat pe o strategie tipică niponilor, care vin cu interfeţe învechite ani la rândul, deşi puterea de procesare din spate a crescut semnificativ. Avantajul? Sistemul dispune acum de Android Auto şi Apple Car Play, dar permite şi utilizatorilor mai în vârstă să se acomodeze rapid cu interfaţa.

Pe de altă parte, sistemul vine cu un minus – doar pe MediaNav este afişată temperatura, iar dacă spre exemplu cel de la volan utilizează Android Auto pentru Waze, Spotify sau Deezer, trebuie să revină în modul normal pentru a vedea temperatura exterioară. Problema afişării este una veche la Dacia. Modelul lansat în 2010 nu dispunea de termometru, iar modelul din 2014 afişa temperatura în meniul computerului de bord.

MediaNav vine acum şi cu un sistem de camere aplasate în oglinzi, faţă şi spate, sistem care însă permite numai vizualizarea individuală, nu şi de o vizualizare de sus a maşinii. Ideea este mai bună, deoarece având în vedere calitatea nu tocmai de top a displayului şi rezoluţia mică, cel de la volan poate gestiona mult mai bine în acest mod informaţiile – sistemul ajută enorm în offroad spre exemplu deoarece poţi vedea exact pe unde calcă roata iar camera frontală ajută atunci când maşina iese dintr-o curte sau garaj.

Tot din punct de vedere al tehnologiei trebuie subliniat că farurile de pe Duster II, cu tehnologie clasică - becuri cu halogen - îşi fac treaba din plin, iar vizibilitatea oferită pe timp de noapte este atât de bună, încât cel de la volan nu simte nevoia de LED, xenon sau chiar faruri cu lupă pentru focalizare. De ce este o veste bună? un bec cu halogen costă între 8 şi 50 de lei, în funcţie de performanţe, iar acesta poate fi schimbat uşor de către proprietar. Un far cu LED sau xenon costă mult mai mult, iar un bec ars cu această tehnologie presupune un efort financiar considerabil.

Din punct de vedere al confortului, Duster II a evoluat enorm. Spre exemplu acum direcţia este una asistată electric, iar maşina este extrem de uşor de manevrat în oraş şi off-road. Pe de altă parte, o direcţie atât de moale afectează cumva condusul în afara oraşului la viteze de peste 100 km/h. Maşina este mult mai bine antifonată decât prima generaţie, iar cu motorul pe benzină deja experienţa a devenit una mult mai rafinată. Tot în ceea ce priveşte confortul, sistemul de climatizare este net superior celui de pe prima generaţie. Cele trei guri de ventilaţie amplasate permit răcirea şi încălzirea habitaclului într-un timp mult mai redus, iar butoanele de pe consola centrală sunt uşor de acţionat. Mai mult, ideea a fost atât de bună încât şi modele noi precum cea de-a doua generaţie a lui Captur a preluat ideea. Pe de altă parte, deşi sistemul de climatizare permite setarea temperaturii, nu există posibilitatea de a configura fluxul de aer decât după presetările sistemului.

Duster II este probabil cel mai îndepărtat automobil din gama Dacia de conceptul de low-cost. Pe de altă parte, tot sunt remarcate soluţii de reducere a costurilor – spre exemplu locul unde cel de la volan ţine piciorul stâng la drum lung este acoperit doar de mochetă care se va murdări în timp. În dreptul pragurilor nu există plastice care să ţină mocheta, iar dacă în cazul unei revopsiri mocheta va fi scoasă, ea nu va mai putea fi fixată la fel. Pe de altă parte, la portbagaj avem o mască pentru hayon care îl acoperă complet şi care dispune de două mânere, pe stânga şi dreapta. Legat de habitaclu, Duster II în continuare vine cu soluţia portierelor care îmbracă rama de sus a maşinii. Ce înseamnă acest lucru? Înseamnă că acel cheder amplasat sus trebuie tratat înainte de perioada rece, altfel portierele vor fi mai greu de deschis. Spre deosebire de primele generaţii însă, Duster II vine cu chedere suplimentare care ajută la o izolare mai bună a habitaclului.

Spaţiul interior este unul acceptabil, însă similar cu cel oferit într-un SUV mic, nu compact. Sunt de apreciat buzunarele din portierele spate şi portbagajul de nu mai puţin de 445 de litri, însă spaţiul interior nu este prea diferit faţă de un SUV mic.

Tot un minus îl reprezintă faptul că plafonul interior este realizat din acelaşi carton ieftin similar cu cel de la prima generaţie. Neavând un burete care sa absoarbă umiditatea şi care să grăbească uscarea, cartonul doar înmagazinează umiditatea, iar dacă utilizatorul utilizează rar aerul condiţionat şi merge mult în modul recirculare – mod care duce la o acumulare puternică de umiditate în habitaclu – iar din cauza acestui tip de plafon există riscul formării de mucegai dacă este întreţinut într-un mod necorespunzător. În ceea ce priveşte ergonomia, Duster încă prezintă compromisuri destul de ciudate - într-un segment în care unii montează sisteme isofix cu top tether şi pe scaunul dreapta faţă (pentru montat scaun copil), Duster prezintă sistemul top tether în portbagaj, pe podeaua portbagajului, nu pe spatele banchetei spate, ce duce la un aspect inestetic şi la faptul că ocupă mai mult spaţiu. În ceea ce priveşte siguranţa, Duster II a primit trei stele din cinci la EuroNCAP. Maşina dispune acum şi de airbaguri cortină pe lângă cele frontale şi laterale faţă, oficialii Renault au subliniat că şasiul maşinii a fost întărit în comparaţie cu cel al primei generaţii iar contracost este disponibil un sistem de monitorizare al unghiului mort, sistem care aprinde un bec în oglinda retrovizoare. Sistemul nu transmite altfel niciun avertisment, iar acel bec aprins poate fi foarte uşor trecut cu vederea. Ar fi fost de preferat ca cei de la Renault să ofere sisteme de asistenţă pentru a ajunge la patru stele, aşa cum este cazul lui EcoSport produs de Ford la Craiova.

Nu în ultimul rând, tot în premieră pentru Dacia, Duster vine cu un card acces mâini libere care permite blocarea şi deblocarea automată a portierelor la apropiere şi depărtare. Sistemul a fost lansat de Renault în urmă cu circa 20 de ani. Avantajul real este întâlnit în cazul pieţei ruse, având în vedere că telecomanda permite şi pornirea motorului de la distanţă.

În ceea ce priveşte trenul de rulare, acesta este marele plus al Dusterului. Garda la sol de peste 20 cm, cursa lungă a suspensiei şi accentul pus pe confort fac din SUV o alegere potrivită pentru drumurile din România.

Motorul de 1,33 litri este o surpriză extrem de plăcută, acesta oferind o accelerare de la 0 la 100 km/h în 10,4 secunde, reprize foarte bune şi un consum similar cu al unui diesel, fără disonfortul de a avea un motor care nu ajunge la temperatura optimă (cum era cazul dci-ului de pe prima generaţie de Duster) sau zgomotul tipic unui motor pe motorină. Oficial, potrivit măsurătorilor WLTP Duster 1,33 4x2 are un consum de 8,5 litri/100 km oraş şi de 6,1 litri/100 km în extraurban. Pe de altă parte, în timpul testului am atins un consum de 5,5 litri/100 km în extraurban şi de 8 litri/100 km în Bucureşti utilizând modul Eco.

Un Duster Orange Edition 1,33 150 CP tracţiune faţă are un preţ de 18.300 de euro cu TVA. Versiune Orange înseamnă suport pentru tabletă pentru locul dreapta spate, o tabletă Huawei MediaPad T3 10 ( în valoare de 800 de lei), un router WiFi portabil şi un încărcător auto. Având în vedere că maşina nu dispune de 4x4 şi nu are nici măcar patru stele la EuroNCAP preţul nu este unul mic, mai ales că la aceşti bani poţi cumpăra o compactă cu 5 stele la EuroNCAP, dar care desigur, nu vine cu aceeaşi gardă la sol sau cu aceeaşi rezistenţă la drumuri accidentate.

 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO