Auto

Test Auto ZF: Dacia Duster 1,5 dCi 4x4 – tot mai aproape de Renault Duster

Dacia

Dacia

Autor: Bogdan Alecu

23.02.2014, 18:45 7818

Dacia Duster a fost încă din momentul lansării sale în 2010 gândit şi proiectat ca modelul de top al mărcii locale: primul model cu tracţiune integrală, primul disponibil cu ESP, şi în plus, primul model ce poate fi echipat cu tapiţerie din piele. Noul Duster facelift lansat în toamna anului trecut a ridicat şi mai mult standardele mărcii, iar modelul se apropie tot mai mult de Renault Duster, disponibil în Rusia, India şi America de Sud.

Diferenţele între generaţia 2010 şi cea 2014 la exterior sunt aproape minime – o nouă grilă pentru radiator, faruri cu model schimbat pe interior şi „badgeul” 4x4 scris altfel şi amplasat lângă stopul dreapta pe hayon – pe scurt, modificări minime, tipice pentru un brand low-cost. Desigur, chiar şi cu aceste mici modificări, maţina arată mai bine şi are o imagine mai modernă.

Adevărata „revoluţie” a Duster facelift se regăseşte la interior. maşina este mult mai rafinată comparativ cu generaţia anterioară - este mai bine antifonată, calitatea materialelor a fost îmbunătăţită, şi pentru prima dată într-un model Dacia nu mai ai senzaţia de maşină ieftină.

Cea mai mare mutare a fost schimbarea planşei de bord cu una ce reprezintă un „hibrid” între cea de pe generaţia anterioară şi cea de pe noul Logan. Trecerea nu este totală deoarece încă există probleme de ergonomie, cum ar fi amplasarea prea joasă a sistemului multimedia pe displayul căruia este afişat şi sistemul de navigaţie. Pe de altă parte au apărut noi spaţii de depozitare cum ar fi cel din partea superioară a consolei centrale, sau cel din partea dreaptă a planşei de bord, pentru pasager. Probabil cea mai mare noutate a noului Duster o reprezintă poziţionarea comenzilor pentru geamurile electrice pe portiere, atât în faţă cât şi în spate, fiind astfel în linie cu Lodgy şi Dokker, în timp ce Logan şi Sandero păstrează comenzile pe consola centrală. Din păcate, francezii au ales să păstreze comanda pentru oglinzile electrice sub frâna de mână, în timp ce la Logan şi Sandero aceasta a fost repoziţionată în stânga volanului. O îmbunătăţire semnifictivă vedem şi în ceea ce priveşte portbagajul – acesta nu mai este acoperit de o prelată ce trebuia mutată pentru un mai bun acces, ci cu un „capac” tare ce se ridică odată cu hayonul, îmbunătăţind semnificativ accesul.

Tot în ceea ce priveşte calitatea materialelor este de remarcat faptul că tapiţeria din piele seamănă foarte mult cu cea dintr-un Nissan şi nu mai are un aspect ieftin cum era cazul modelului din 2010, iar această calitate se reflectă şi în preţ: 600 de euro. În plus, tocmai pentru a contracara o parte din aspectele negative ale tapiţeriei din piele, Duster dispune şi de scaune încălzite. De asemenea, ergonomia butonului pentru încălzire nu este deloc bună, fiind „ascuns” sub scaun. Pe de altă parte, sistemul de încălzire este unul bun deoarece creşte rapid temperatura şi o menţine la un nivel rezonabil, care să nu deranjeze pe termen lung.

Ce impresionează la noul Duster spre deosebire de vechea generaţie este consumul de combustibil redus semnificativ. Cu toate că pe fişa tehnică a maşinii deosebirile sunt nesemnificative, atât în cazul consumului cât şi în cel al emisiilor de dioxid de carbon, în realitate noul Duster vine cu un consum mediu cu 2 litri/100 km. Oficial, motorul de 1,5 litri dCi 110 CP are un consum mediu de 5,1 litri/100 km şi emisii de 135g CO2/km şi unul extraurban de 4,9 litri/100km, în timp ce generaţia anterioară avea un consum mediu de 5,6 litri/100 km, emisii de 145 de grame şi un consum extraurban de 5,3 litri/100 km. Pe de altă parte, tot cifrele oficiale spun că noul Duster este cu 0,5 secunde mai lent când vine vorba de o acceleraţie de la 0 la 100 km/h – 12,9 faţă de 12,5 secunde. Vestea bună este că diferenţa în ceea ce priveşte acceleraţia este insesizabilă, în condiţiile în care cei 110 CP şi cei 240 Nm oferă reprize foarte bune, în condiţiile unei greutăţi de numai 1400 kg. Dar ce se observă clar este reducerea consumului. Spre exemplu, dacă atingerea cifrelor oficiale pe generaţia anterioară era aproape imposibilă, acum, este mult mai uşor. Spre exemplu, cel de la volan are la dispoziţie butonul „Eco” ce reduce din start consumul de motorină, soluţie inexistentă la modelul din 2010, şi desigur, poate trece din modul de tracţiune Auto (4x4) în cel 4x2, care de asemenea duce la un consum mai mic de combustibil. Aceste două soluţii la îndemâna oricui pot duce consumul chiar şi sub valoarea de 4,9 litri/100 km comunicată oficial în timp ce în condiţii similare de trafic, modelul anterior oferea un consum mediu de aproximativ 6-6,5 litri/100 km. Mai mult, chiar şi în condiţiile unui mod 4x4 Auto, fără acţionarea butonului Eco, valoarea consumului mediu nu urcă mai sus de 7 litri/100 km. În plus, noul SUV nu este doar economic, ci şi plăcut la condus. Ţinuta de drum, stabilitatea pe viraje şi suspensia sunt semnificativ îmbunătăţite comparativ cu celelalte modele din gamă.

Preţul de pornire pentru un Duster 4x4 1,5 dCi 110 CP în versiunea de top Laureate este de 17.100 de euro cu TVA – echiparea include printre altele geamuri electrice faţă, radio-CD cu MP3 şi port USB, închidere centralizată cu telecomandă şi aer condiţionat. Cine doreşte un Duster mai bine echipat poate opta pentru pachetul Look în valoare de 800 de euro ce include bare de pavilion longitudinale cromate, oglinzi retrovizoare Dark Metal, rnamente şi protecţie pentru praguri cu aspect cromat, jante din aliaj de 16 inchi şi geamuri fumurii, alături de sistemul multimedia cu navigaţie de 300 de euro, la care se poate adăuga şi harta Europei (100 de euro), senzori de parcare spate (200 de euro), tempomat (200 de euro), scaune faţă încălzite (100 de euro), volan îmbrăcat în piele (100 de euro) şi tapiţerie din piele (500 de euro – care include şi volanul îmbrăcat în piele). În total, versiunea „full options” a noului Duster ajunge la 19.400 de euro, preţ la care însă se poate achiziţiona un sedan de clasă medie sau un model compact bine sau chiar foarte bine echipat. Pe de altă parte, nici modelul compact şi nici cel de clasă medie nu vor dispune de tracţiune integrală şi nici de garda la sol a lui Duster, „detalii” care pot face diferenţa, mai ales în cazul iernilor din România. În plus, cei de la Dacia au omologat o serie de accesorii pentru Duster cum ar fi bull-bar sau praguri cromate ce pot scoate în evidenţă şi mai mult SUV-ul produs la Mioveni.                                                                                                                                                                                                                                                                                                  

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO