• Leu / EUR4.8922
  • Leu / GBP5.5612
  • Leu / USD4.4928
Auto

Test Auto ZF: DS5, Spiritul eleganţei franceze. Galerie FOTO

Test Auto ZF: DS5, Spiritul eleganţei franceze. Galerie FOTO

Test Auto ZF: Citroen DS

Autor: Bogdan Alecu, Drive Test

27.09.2015, 12:46 2365

În 2012 Grupul PSA Peugeot Citroen lua piaţa auto prin surprindere şi lansa o gamă nouă de automobile pentru segmentul premium, utilizând sub brandul DS, în amintirea celebrului Citroen DS produs între 1955 şi 1975. De ce DS? Deoarece era considerat unul dintre cele mai spectaculoase automobile produse vreodată. În anii 50 maşina venea cu o caroserie aerodinamică, era prima maşină cu discuri de frână, suspensie pneumatică, servodirecţie, transmisie semiautomată (fără ambreiaj dar cu schimbare manuală a treptelor), elemente de caroserie din fibră de sticlă pentru reducerea greutăţii şi faruri adaptive, care se roteau în funcţie de direcţie, adică cu dotări şi echipamente considerate moderne şi în ziua de azi, la mai bine de jumătate de secol de când prima generaţie a acestuia a fost lansată.

Acum, la trei ani de la prezentarea gamei DS, formată din DS3, DS4 şi DS5, pentru clasa mică, compactă şi medie, PSA a decis că este timpul ca DS să se transforme într-un brand de sine stătător, iar DS5 a venit şi cu un facelift. Restilizarea a vizat partea frontală, unde maşina a primit o nouă grilă a radiatorului şi faruri care pe lângă tehnologia Xenon acum pot fi livrate şi cu LED-uri. La interior sistemul multimedia vine într-o nouă versiune ce dispune de conexiune la internet (accesibilă prin intermediul unui smartphone), MirrorLink şi datorită meniului, a permis eliminarea a 12 butoane de pe consola centrală, acestea fiind integrate în meniuri. De asemenea, acest sistem permite şi monitorizarea maşinii în timp real pentru a-i vedea locaţia.

Pentru DS5 sunt patru motorizări disponibile - Hybrid4 full-hybrid diesel – pe care spre exemplu PSA vrea să-l elimine la un moment dat din cauza vânzărilor reduse, e-HDi 115 CP Airdream cu tehnologia micro-hybrid Stop&Start , HDi 160 CP alături de motorizarea testată - dieselul BlueHDi de 180 CP, cea care ar reprezenta şi cea mai bună alternativă, fiind cea mai puternică şi implicit alegerea inspirată pentru un model ce se doreşte a fi premium.

Noul DS5 are două mari atuuri în faţa competiţiei germane. Primul dintre ele este designul, atât la interior cât şi la exterior iar al doilea este preţul. Citroen şi DS reprezintă tot ce au mai bun francezii în materie de imagine. Chiar dacă nu întotdeauna designul reflectă funcţionalitatea, fie că vorbim de DS sau de Citroen, acestea vor fi recunoscute de la mare depărtare, în timp ce spre comparaţie, la BMW Audi sau Mercedes-Benz anumite modele pot fi uşor confundate între ele din cauza designului uneori mult prea conservator. La exterior posesorul unui DS5 poate reflecta perioade lungi de timp cu privire la liniile sale, fie că disutăm de faruri, linia cromată laterală a capotei, spate sau plafonul din sticlă. Designul său este unic şi nu poate fi confundat. De asemenea „atingerea franceză” se observă inclusiv în culoarea caroseriei Bleu Encre, care în funcţie de lumină şi soare poate fi albastră, violet sau aproape neagră. De asemenea şi jantele de 18 inchi Twist Diamantee Gris Antracit pe 18 inchi vin ca un detaliu total diferit faţă de ce există acum în piaţă. Practic orice detaliu sau unghi al maşinii este analizat DS are un design deosebit.

Adevăratul spectacol este însă la interior, acolo unde DS se distanţează de concurenţa germană. Cu greu poate fi proiectat un interior mai diferit sau mai spectaculos pentru un model de serie. Pornind de la tapiţeria din piele fină Nappa bi-ton tip curea de ceas cu pătrate la volanul sport, ceasul de mari dimensiuni şi desigur, butoanele de pe partea centrală a plafonului şi cele din spatele schimbătorului de viteze ce amintesc de comenzile dintr-un avion, cu toate că cele de pe plafon controlează spre exemplu numai head-up displayul şi parasolarul împărţit în trei zone – şofer, pasager şi locurile spate. Tot pe plafon este amplasat şi butonul SOS care apelează numărul de urgenţă 112 în caz de urgenţă. La capitolul design funcţional putem menţiona şi pilonul A împărţit în două, care chiar îmbunătăţeşte vizibilitatea, mai ales în cazul trecerilor de pietoni. Din păcate designul nu s-a dovedit funcţional în cazul hayonului împărţit în cele două zone, care restricţionează viziblitatea spate. Însă ce se poate spune este că DS5 oferă un nivel de calitate al habitaclului peste ce oferă Citroen şi Peugeot în acest moment. Încă există un decalaj faţă de modelele germane în ceea ce priveşte sistemul de infotainment - în timp ce BMW şi Audi oferă iDrive şi MMI, două dintre cele mai avansate sisteme multimedia în momentul de faţă, cel de la Citroen chiar dacă are 7 inchi şi posibilitate de conectare la Internet, aminteşte mai mult de R-Link de la Renault decât de MMI sau iDrive. Aici francezii încă mai au de lucru şi cu siguranţă au resursele necesare conceperii unui sistem multimedia performant.

În ceea ce priveşte spaţiul la bord, DS5 dispune de un portbagaj de 465 de litri, ceva mai mic decât cel de 586 de litri al unui Passat.

Cu toate că Citroen, PSA şi DS încă nu găsesc atât de mulţi clienţi precum şi-ar fi dorit la început, DS-urile sunt de departe cele mai spectaculoase maşini de serie disponibile în Europa în acest moment.

Noile updateuri primite de DS5 odată ce a trecut la un brand de sine stătător au vizat inclusiv setările suspensiei potrivit reprezentanţilor mărcii, însă francezii mai au de lucrat la acest capitol. Dacă pentru drumurile perfecte din Franţa DS5 poate fi văzut drept un automobil confortabil, pe cele din România denivelările şi mai ales gropile se simt şi se aud prea mult pentru un automobil premium.

Dieselul de 2,0 litri HDi dezvoltă 181 CP şi 400 Nm şi este cuplat la o cutie de viteze automată cu şase trepte ce accelerează de la 0 la 100 km/h în 9,2 secunde, iar consumul mediu oficial este de 4,4 litri/100 km, în timp ce în realitate, în traficul din Bucureşti şi pe un traseu de 200 km pe un drum naţional cu o bandă pe sens acesta a fost cuprins între 6,5 şi 7 litri/100 km.

În ceea ce priveşte siguranţa, versiunea anterioară, Citroen DS5 a primit cinci stele din cinci la testele EuroNCAP şi a primit un scor de 89% pentru protecţia adulţilor şi 97% pentru asistenţă.

Preţul de listă pentru DS5 180 HDi este de 28.390 de euro cu TVA, semnificativ mai mic decât concurenţa germană.

 
AFACERI DE LA ZERO
Principalele valute BNR - vineri, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.8922
Diferență: 0,131
Ieri: 4.8858
Azi: 4.4928
Diferență: 0,279
Ieri: 4.4803
Azi: 5.5612
Diferență: 0,1657
Ieri: 5.5520
Azi: 4.8793
Diferență: 0,0123
Ieri: 4.8787