Auto

Test Auto ZF: Fiat 500L, varianta de familie a lui Cinquecento

Foto: Promotor

Foto: Promotor

Autor: Bogdan Alecu

23.06.2013, 14:07 461

Relansarea lui Fiat 500 în 2007 a reprezentat un adevărat fenomen la nivel european, evenimentul de atunci fiind unul dintre cele mai mari organizate vreodată pentru prezentarea unui nou model – automobil care a reprezentat istoria unei generaţii în Italia dar şi la nivel european şi chiar mondial. Din acel moment, noul Fiat 500 s-a vândut în sute de mii de exemplare, iar de anul trecut SUA a devenit cea mai mare piaţă depăşind chiar şi Italia.

Dar Fiat 500 are o problemă. Este o maşină de oraş, potrivită pentru două persoane şi bagajele acestora. Locurile din spate sunt rezonabile pentru adulţi dar doar pe drumuri relativ scurte, în timp ce portbagajul nu poate acoperi nevoile unei familii cu trei membri. Prin urmare, pentru a păstra clienţii care poate şi-au mărit familia, Fiat a decis să lanseze 500L – o variantă monovolum a lui 500, cu un interior mult mai spaţios. În plus, 500L este produs la fabrica Fiat din Serbia, piaţă pentru care deja Fiat a lansat o versiune a modelului cu un preţ de circa 10.000 de euro, în timp ce în România pleacă de la 12.500 de euro cu TVA – explicaţia constă în faptul că Fiat a realizat un parteneriat cu statul sârb, la mijloc fiind şi un ajutor de stat acordat fabricii.

La exterior 500L păstrează mult din liniile micului 500, dar la o scară mai mare. Acum 500L nu mai este doar un automobil de lifestyle, ci unul practic, cu o gardă la sol mai mare, spaţiu mai mult şi, mai nou, chiar şi o versiune cu şapte locuri pentru familiile mai numeroase.

Odată urcat la volan, diferenţele dintre 500 şi 500L cresc. În primul rând schimbătorul amplasat pe consola centrală, la fel ca la Panda, a revenit între scaune. Ce este de remarcat, este faptul că există mult spaţiu, spaţiu care în prima fază aminteşte de o utilitară precum Renault Kangoo, dar fără a avea nimic comun cu aceasta. Spaţiul disponibil este suficient indiferent de locul ocupat în maşină, la care se adaugă şi portbagajul de 343 de litri, şi care prin rabatarea banchetei se poate extinde la 1.310 litri. În ceea ce priveşte calitatea materialelor şi a asamblării, 500L se înscrie în limitele mărcii, fiind optime pentru o maşină din clasa sa.

Fiat 500L este disponibil cu trei motorizări, dintre care una diesel de 1,3 litri şi 85 CP şi două pe benzină, de 1,4 litri şi 95 CP şi una supraalimentată în doi cilindri de 0,9 litri şi 105 CP. Dintre acestea, modelul testat era echipat cu versiunea „de bază”, de 1,4 litri şi 95 CP. În condiţiile în care acesta dezvoltă un cuplu motor de 127 Nm iar maşina cântăreşte 1.245 kg, automobilul se simte uşor submotorizat. Pe de altă parte, ambele motoare pe benzină respectă deja normele de poluare Euro 6, ceea ce înseamnă că la înmatriculare nu se va plăti timbru de mediu. Un minus al acestui motor este cutia de viteze cu şase trepte. Aceasta este uşor imprecisă iar treptele sunt prea lungi. În ceea ce priveşte consumul, în traficul din Capitală am atins o valoare medie cuprinsă între 9 şi 10 litri/100 km în funcţie de trafic, cel oficial fiind de 8,3 litri/100 km.

Preţul de pornire pentru 500L cu motor de 1,4 litri este de 12.516 euro cu TVA pentru echiparea de bază Pop, care include aer condiţionat, geamuri electrice, servodirecţie Dual Drive, cu mod pentru oraş - care reduce efortul în special la manevrele de parcare, închidere centralizată cu telecomandă şi priză auxiliară în portbagaj. Nivelul doi de echipare, Pop Star, care pleacă de la 12.880 de euro, şi care include jante din aliaj de 16 inchi, oglinzi electrice şi încălzite, senzor de temperatură exterioară, proiectoare ceaţă, volan multifuncţional şi sistem multimedia cu touchscreen şi Bluetooth.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO