Auto

Test Auto ZF: Fiat Panda, marea maşină mică a italienilor. Galerie FOTO

Test Auto ZF: Fiat Panda, marea maşină mică a italienilor

Fiat Panda

Autor: Bogdan Alecu

13.08.2012, 12:37 1210

Clasa mini de obicei face referire de cele mai multe ori rezervată strict maşinilor "pentru oraş", cele care se pot strecura prin trafic şi parca (aproape) oriunde. Cu toate acestea, sunt şi maşini din această clasă care pot fi luate în calcul chiar şi când este vorba de achiziţia unei maşini de către o familie.

Vorbim aici astfel de o maşină cu patru uşi şi un portbagaj de peste 200 de litri. Care ar fi avantajele? În primul rând costurile de întreţinere şi uşurinţa de utilizare în traficul urban. O maşină mare implică un consum mai ridicat şi un anumit grad de disconfort în traficul urban. Aici vrea să se încadreze noul Panda. Cu toate că are sub 3,7 metri lungime, maşina are patru uşi, patru locuri adevărate şi un portbagaj de 225 - 260 de litri (se poate regla în funcţie de bancheta spate) care se poate extinde la 870 de litri. În plus, producătorul comunică un consum mediu de 3,9 litri/100 km, pentru versiunea echipată cu dieselul de 1,3 litri şi 75 CP, ceea ce garantează şi costuri reduse de exploatare. Chiar şi în condiţiile în care în realitate consumul mediu se apropie de 5 litri/100 km, potrivit indicaţiilor computerului de bord de-a lungul testului.

Spre deosebire de generaţia lansată în 2003, noul Panda este o maşină complet nouă, cu toate că păstrează într-o anumită măsură linia de design. Acum spre exemplu beneficiem de mult mai multe forme rotunjite, spre deosebire de liniile drepte de la generaţia anterioară. În plus, toate aceste modificări au dus şi la reducerea coeficientului de aerodinamicitate de la 0,40Cx la 0,32.

Odată intraţi în habitacul se poate observa o influenţă din partea lui Fiat 500. avem ca şi la generaţia anterioară schimbătorul montat sus, iar de-o parte şi cealaltă comenzile pentru geamuri electrice. De asemenea am apreciat şi multitudinea spaţiilor de depozitare - de la cel din partea pasagerului cât şi cele dintre scaune unde pot fi depozitate cu uşurinţă de la doze de băuturi la telefon mobil sau portofel. În ceea ce priveşte materialele, Fiat a utilizat în mare parte plastice tari în habitaclu, dar a avut inspiraţia ca să le coloreze, astfel încât să se obţină totuşi o atmosferă plăcută în interior.

Cu toate că este proiectat în primul rând pentru oraş, am fi preferat şi o cotieră pentru un drum mai lung. În plus, scaunele nu oferă un suport lateral prea bun, fiind de preferat totuşi unele mai bine profilate.

Cu toate că motorul are numai 75 CP, faptul că vorbim de un diesel şi de un cuplu motor de 190 Nm, maşina chiar are un comportament dinamic accentuat. Accelerează puternic şi oferă rezerve de putere indiferent de treapta de viteză.

În "trend" cu ceilalţi constructori, şi Fiat a echipat noul Panda cu sistemul Start/Stop al motorului la semafor. Din păcate, sistemul nu se comportă la fel de bine precum la alţi constructori şi există probabilitatea destul de ridicată ca motorul să se oprească şi să fie pornit de mai multe ori atunci când plecaţi mai în grabă de la semafor. Sperăm ca în timp sistemul Start/Stop să fie îmbunătăţit.

Momentan noul Panda este disponibil cu trei motorizări, dintre care două pe benzină, de 1,2 litri şi 69 CP şi celebrul TwinAir în doi cilindri de 964 cmc şI 85 CP, dar şi dieselul testat de 1,3 litri MultiJet de 75 CP de pe Fiat 500.

Tot la minusuri putem încadra momentan şi preţul de pornire - 11.550 de euro cu TVA pentru motorul pe benzină de 1,2 litri şi echiparea Pop care nu include aer condiţionat. Abia de la 12.300 de euro cu echiparea Easy dotarea maşinii începe să atingă un nivel acceptabil. În ceea ce priveşte varianta testată, cu echipare Easy şi motorul diesel, preţul pleacă de la 15.000 de euro, preţ foarte piperat pentru o maşină de clasă mini, mai ales că la o diferenţă de trei-patru mii de euro deja putem achiziţiona un model de clasă medie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO