Auto

Test Auto ZF: Ford B-Max, maşina care pune Craiova pe harta industriei auto mondiale. Galerie FOTO

 Test Auto ZF: Ford B-Max, maşina care pune Craiova pe harta industriei auto mondiale. Galerie F

Ford B-Max

Autor: Bogdan Alecu

28.08.2012, 14:46 3656

Uzina auto de la Craiova întotdeauna a fost considerată "altfel" decât cea de la Mioveni unde se producea Dacia. În Bănie s-a produs celebrul Oltcit, un automobil mult mai aproape de designul unei maşini europene decât bătrâna Dacie 1310 şi a cărui siglă a fost "împrumutată" de cei de la Star Trek.

În 1995 uzina a fost preluată de către coreenii de la Daewoo, care au început în forţă cu modele precum Cielo, care era de fapt un Opel Kadett cu o altă parte frontală, după care a urmat Espero, Nubira şi Leganza - Leganza fiind şi primul automobil "premium" produs la noi care dispunea de tapiţerie din piele şi imitaţie de furnir pe bord, în timp ce la Dacia se producea SupeRNova şi celebra Berlină, maşini mult sub cele de la Craiova. În anii ce au urmat după ce Daewoo a intrat în faliment şi a fost preluată de General Motors, uzina de la Craiova a rămas "izolată" într-o industrie auto tot mai competitivă. Modele precum Nubira sau Leganza au dispărut, rămânând doar Cielo, un model care reprezenta o tehnologie din anii 80, la fel ca şi celebrul Matiz. Cu toate acestea, maşinile produse la Craiova erau cunoscute pentru durabilitatea lor, spre deosebire de cele produse la Mioveni în anii 90. În Craiova spre exemplu, există modele Daewoo Tico folosite ca taxiuri şi care au la bord peste un milion de kilometri. Desigur, sub emblema Daewoo se ascundea de fapt un Suzuki, însă maşina tot era asamblată la Craiova.

Să revenim la B-Max. Micul monovolum produs de către Ford de pe 27 iunie la Craiova este probabil cel mai aşteptat automobil produs vreodată în România. Poate chiar mai aşteptat decât Logan în 2004. Probabil că nu va avea vânzări de zeci de mii de unităţi pe piaţa locală, însă acesta este automobilul care pune piaţa locală în linia întâi a industriei auto. Dacă până acum România era cunoscută doar pentru maşinile low-cost produse de Dacia, acum vom fi cunoscuţi şi pentru prezenţa pe piaţa automobilelor hi-tech.

Indiscutabil, B-Max este cel mai avansat automobil produs în această zonă a Europei. Singura concurenţă ar putea proveni din partea celor de la Audi care produc TT-ul la Gyor în Ungaria.

Când vezi pentru prima dată un B-Max ai senzaţia că te uiţi la o Fiesta mai mare. Dar spre deosebire de Fiesta, B-Max dispune de un portbagaj de 318 litri, faţă de 295 de litri şi în plus, adâncimea sa permite amplasarea longitutinală a bagajelor. Odată intraţi în habitaclu, nu observăm nimic care să "trădeze" faptul că este produs la Craiova. Materiale de calitate, bine finisate, iar toate butoanele oferă impresia de solid şi rezistent. Spre exemplu, butoanele de pe volan sunt chiar mai solide şi oferă impresia de calitate chiar mai bine decât într-un Focus sau C-Max. În plus, amplasarea centurii de siguranţă direct pe scaun aminteşte mai mult de coupeurile sport, şi nu de o maşină de familie.

Ford-B-Max a fost proiectat în funcţie de client, s-a dorit un automobil dinamic, plăcut la condus dar care să aibă şi emisii reduse de dioxid de carbon. Clientul-ţintă pentru noul model sunt familiile tinere cu unul sau doi copii, sau cei de peste 50 de ani, ai căror copii au plecat de acasă şi doresc un automobil spaţios dar suficient de mic pentru traficul urban

Printre caracteristicile maşinii se regăseşte şi posibilitatea plierii scaunului pasagerului din dreapta şoferului pentru a se crea o suprafaţă plană cât mai lungă pentru atunci când este nevoie de transportul unor obiecte mai lungi.

Pentru a se reduce în continuare şi consumul de combustibil, designerii şi inginerii au reuşit reducerea coeficientului de aerodinamicitate până la un Cx de 0,324, valoare care o întâlnim de obicei la autoturisme sedan care sunt mai joase şi nu la monovolume.

Din punct de vedere dinamic, B-Max este indiscutabil un Ford. Direcţie precisă, suspensie care are ca rol principal să ţină cât mai bine maşina pe drum dar fără a afecta confortul pasagerilor. Cu toate că are o înălţime cu 15 cm mai mare decât Fiesta, acest lucru nu se observă nici măcar când virajele sunt abordate mai sportiv.

Prima motorizare testată a fost şi cea mai aşteptată - motorul de 1,0 litri Ecoboost de 120 CP produs tot la Craiova. Ca şi pe Focus, motorul s-a dovedit elastic, cu resurse impresionante de putere peste 3.000 rpm însă nu şi prea economic. Secretul consumului mic în cazul motorului constă în a urmări indicatorul de schimbare a treptelor de viteză şi astfel se poate atinge un consum mediu de de 5-6 litri/100 km. Dacă se va adopta un stil de condus mai sportiv, consumul va creşte foarte repede peste 8 litri/100 km, lucru normal dacă ne uităm la capacitatea cilindrică a motorului. Ceea ce nu ne-a placut a fost faptul că motorul nu este cuplat la o cutie cu şase trepte de viteză, ci doar la una cu cinci.

Acum s-a preferat o transmisie cu cinci trepte deoarece este mai uşoară, mai ieftină şi asigură o frecare mai redusă, dar constructorul american are în proiect introducerea şi uneia cu şase trepte ca la Focus. De asemenea este în lucru şi o cutie automată PowerShift pentru motorul EcoBoost, dar nu există o dată sigură pentru lansarea acesteia.

Gama B-Max va fi completată în perioada imediat următoare şi de o cutie de viteze cu şase trepte pentru motorul EcoBoost de 1,0 litri şi 120 CP.

B-Max dispune de o serie de dotări specifice automobilelor din segmentul premium precum sistemul audio Sony cu opt incinte acustice, sistem Keyless de pornire a motorului, cameră video pentru marşarier şi tapiţerie din piele. În plus, B-Max este primul model Ford echipat cu sistemul Sync realizat în colaborare cu Microsoft care apelează serviciul de urgenţă în cazul unui accident, când fie se declanşează un airbag, fie este tăiată alimentarea cu combustibil a motorului.

Cadenţa zilnică de producţie a uzinei de la Craiova a Ford România a accelerat în această lună de la 50 de maşini pe zi în iulie, la 200 de unităţi pe zi în august, pentru ca luna viitoare să ajungă la nivelul de 500 de maşini pe zi

Planul de producţie pentru B-Max este de peste 100.000 de unităţi anual începând cu luna septembrie a acestui an, în timp ce în 2012 cel mai probabil producţia va fi de până în 50.000 de maşini în contextul în care luna trecută s-au produs mai puţin de 600 de unităţi, faţă de targetul de 60.000 anunţat iniţial.

Potrivit oficialilor companiei Ford B-Max a fost proiectat în primul rând familiilor tinere cu unul sau doi copii, fie celor de peste 50-60 de ani.

În ceea ce priveşte preţul, B-Max poate fi achiziţionat cu un preţ pornind de la 13.400 de euro, cu motorul de 1,4 litri şi 90 CP şi echipare City. În plus, până la lansarea comercială de la finele lunii septembrie, se oferă pachetul City cadou în valoare de 1.000 de euro care include aer condiţionat, radio-CD cu MP3, comenzi pe volan şi port USB.

Cu toate acestea, există un regret. Dacă bătrânul Ford V8 asamblat pe Calea Floreasca între 1938 şi 1940 avea o plăcuţă pe care scria "Made in România", B-Max nu are.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO