Auto

Test Auto ZF: Ford EcoSport 1,0 125 CP, Aut.6, ST Line – Cât consumă la drum lung cel mai confortabil EcoSport

Test Auto ZF: Ford EcoSport 1,0 125 CP, Aut.6, ST Line – Cât consumă la drum lung cel mai confortabil EcoSport

Autor: Bogdan Alecu

14.07.2020, 14:08 132

Consumul este întotdeauna un subiect dezbătut intens atunci când vine vorba de achiziţia unei maşini noi. Acesta trebuie să fie cât mai scăzut, atât pentru a proteja "buzunarul" proprietarului, însă nivelul acestuia este dictat atât de elementele tehnice, cât şi de stilul de condus.

Mai nou, începând cu finalul anului 2019, toate maşinile Ford dispun de modem, iar prin aplicaţia FordPass acestea pot fi încuiate, descuiate şi - în cazul maşinilor cu transmisie automată, pot fi pornite de la distanţă. Astfel, atunci când se achiziţionează versiunea cu transmisie automată, se optează practic şi pentru pornirea prin intermediul aplicaţiei, opţiune pentru care se achită chiar şi peste 500 de euro în cazul unui sistem de pornire prin telecomanda sistemului de alarmă - aftermarket desigur – şi care nu întotdeauna poate fi instalat pe o maşină aflată în perioada de garanţie.

De ce este util? Pentru că în 5 minute motorul EcoBoost se încălzeşte suficient pentru a duce temperatura din habitaclu spre 15-20 de grade Celsius, chiar şi când afară sunt temperaturi sub zero grade, astfel încât atunci când posesorul se grăbeşte dimineaţa, el sau ea îşi va găsi maşina încălzită. În plus, maşina "ştie" ce temperatură este afară, iar când este rece, va porni şi încălzirea în scaune şi volan, tocmai pentru un habitaclu cât mai primitor. Dar aici trebuie subliniat că numai 5 minute va sta motorul pornit, după care se va opri. Sistemul este unul extrem de util în special pentru cei care pleacă dimineaţa cu copiii la şcoală sau grădiniţă pe timp de iarnă.

Aplicaţia afişează mai multe informaţii precum presiunea în anvelope, nivelul combustibilului, însă pornirea motorului este cea mai utilă.

Atunci când aplicaţia porneşte motorul, maşina rămâne încuiată, iar pentru a porni maşina, este necesar să apăsaţi butonul start, chiar dacă motorul merge.

Odată cu modemul, maşina dispune şi de noi versiuni ale sistemului Sync la ediţia 3.4, la fel ca pe noul Puma.

Dar care este consumul în cazul lui EcoSport 1,0 EcoBoost 125 CP cu transmisia automată cu 6 trepte?

În extraurban, pe un drum naţional cu o bandă pe sens – şi implicit cu anumite depăşiri necesare – consumul mediu indicat de computerul de bord a fost de 6,4 litri/100 km, cu menţiunea că modelul testat avea sub 1.000 km parcurşi. De obicei o maşină de peste 5.000 km înregistrează o uşoară scădere a consumului în raportu cu primii 1.000 km. Valoarea de 6,4 litri/100 km a fost atinsă adoptând un stil de condus obişnuit. Cu un stil de condus eco, ceea ce presupune şi un control mai bun asupra schimbării treptelor de viteză cu ajutorul padelelor din spatele volanului, consumul scade spre 5,9 litri/100 km.

Transmisia automată este setată astfel încât să ofere performanţe dinamice cât mai bune, iar acest lucru înseamnă un consum mai ridicat în condiţiile în care schimbarea treptelor poate avea loc şi la 5.000 rpm într-o depăşire sau accelerare puternică. Dar se poate interveni prin padele. Este recomandat schimbatul manual al treptelor în special în oraş, unde un stil mai sportiv de condus poate atrage un consum şi de peste 10-13 litri/100 km, mai ales pe timp de vară, când aerul condiţionat are un cuvânt greu de spus. Dar acest consum mediu în oraş poate fi ţinut în frâu prin schimbarea manuală şi poate coborî spre 9 litri/100 km – aici fiind vorba de traficul din Bucureşti. În cazul altor oraşe, consumul poate fi (semnificativ) mai mic.

Portbagajul spre exemplu are acum între 334 şi 356 de litri. În continuare, maşina poate fi echipată cu roată de rezervă amplasată pe portiera portbagajului sau un kit de reparaţie în cazul versiunilor superioare – Titanium şi ST Line. Având în vedere faptul că vulcanizări se găsesc tot mai des iar computerul de bord indică presiunea, nu există nevoia unei roţi de rezervă, mai ales că există kit de reparaţie. Dacă însă sunt parcurse des drumuri mai accidentate sau mai puţin circulate atunci totuşi este utilă o roată de rezervă. O alternativă poate fi însă achiziţia unei roţi temporare, iar aceasta poate fi achiziţionată separat şi depozitată în portbagaj la nevoie.

Cu toate că maşina are mai puţin de 4,1 metri lungime, spaţiul oferit în interior poate fi comparat cu cel dintr-un model compact. Spre exemplu, dacă la volan stă o persoană de 1,85 metri înălţime, în spatele său poate lua loc fără probleme o altă persoană de o înălţime similară. Mai mult, acest lucru se întâmplă în condiţiile în care Ecosport vine cu scaune mari, confortabile şi nu tocmai subţiri, foarte bune mai ales în cazul unor călătorii pe distanţe lungi. În cadrul testului am parcurs trasee de peste 300 km lungime fără a resimţi dureri de spate.

Pentru a sublinia latura practică, atunci când se doreşte rabatarea banchetei, încât se rabatează, sau mai bine spus se ridică şezutul, după care este rabatat spătarul banchetei. Astfel, este formată o suprafaţă plană din portbagaj, iar obiectele depozitate sunt mai bine ţinute de şezutul banchetei care formează un "perete" în partea din faţă pentru a nu atinge sau lovi scaunele faţă. Acesta este un mic detaliu, însă extrem de util atunci când spre exemplu, este transportată mobilă de la Ikea.

De apreciat foarte mult sistemul multimedia Sync 3 (cu soft  versiune 3.4 – 2020 care vine şi cu o nouă grafică) cu display de 8 inchi. Acesta a funcţionat impecabil din toate punctele de vedere. În plus, maşina dispune şi de două porturi USB, astfel încât şi şoferul şi pasagerul îşi pot încărca telefonul. Sync 3 poate accesa inclusiv aplicaţii de pe smartphone precum Accuweather, permite citirea mesajelor, dispune de Android Auto şi Apple Car Play. Ce nu oferă Ecosport şi oferă Fiesta? Tempomat adaptiv – care să păstreze viteza dar şi distanţa faţă de maşina din faţă. Cel mai probabil, pentru ca aceste sisteme să fi fost implementate, era nevoie de o generaţie complet nouă.

 

Alături de Sync 3, Ecosport aduce în premieră pentru SUV Ford, sistemul audio B&O Play, cu 12 incinte acustice. Acum, sistemul audio dintr-un Ford este furnizat de Bang&Olufsen şi nu de Sony, cum era în cazul generaţiilor anterioare.

 

Lista dotărilor disponibile pe Ecosport este completată de parbrizul încălzit, volan încălzit, şi scaunele încălzite, toate extrem de utile pe timp de iarnă.

 

Este nevoie de 4x4? Depinde foarte mult de traseele pe care viitorul proprietar va dori să le abordeze. Pe de altă parte, motorizările 4x2 pe benzină vin cu o gardă la sol de 19 cm, în timp ce dieselul dispune de 16 cm.

 

Micul SUV este foarte bine antifonat, suspensia filtrează bine denivelările, iar pentru o maşină înaltă şi de doar 4,1 metri lungime, stă foarte bine în viraje, păstrând trasa impusă de cel de la volan. Desigur, vorbim de un traseu cu un drum sinuos de munte pe care am respectat limitele de viteză - adică 100-110 km/h în regim extraurban. De asemenea, pe autostradă la 130 km/h datorită izolării fonice dar şi designului aerodinamic în maşină se putea discuta normal, fără a fi necesară ridicarea vocii.

 

EcoSport rămâne în continuare o maşină foarte practică pentru oraş şi macadam – datorită gărzii la sol şi dimensiunilor reduse. Designul este în continuare unul frumos, iar cei de la Ford fac ceva ce alţi contructori se feresc – updateuri la mijlocul ciclului de viaţă.

 

Dincolo de performanţe şi caracteristici, avantajul lui EcoSport este şi preţul – cu aproximativ 14.000-15.000 de euro cu TVA şi programul Rabla, se poate achiziţiona o versiune Titanium sau ST Line bine echipată, cu un nivel de siguranţă de 4 stele EuroNCAP.

 
AFACERI DE LA ZERO