Auto

Test Auto ZF: Ford Fiesta Active 1.0 140 CP Partea I – Crossover de oraş

Ford Fiesta Active

Ford Fiesta Active

Autor: Bogdan Alecu

14.05.2019, 14:35 471

Ford Fiesta a fost dintotdeauna unul dintre cele mai competitive modele din clasa mică, motiv pentru care a şi fost cel mai bine vândut model din segmentul său. Acum însă, lucrurile s-au schimbat. SUV-urile şi crossoverele înregistrează o creştere fulminantă şi reprezintă o „ameninţare” tot mai mare pentru segmentele tradiţionale – de ce Fiesta şi nu EcoSport, de ce Focus sau Mondeo şi nu Kuga sau Edge? Pentru a „ajuta” clientul, cei de la Ford au optat pentru extinderea gamei fiecărui model cu o versiune Active – cu o gardă la sol mai mare şi ornamente exterioare care să amintească de un crossover, dar fără opţiunea unui sistem 4x4.

Fiesta Active mizează mult pe tehnologie şi eficienţă, iar la drum lung uiţi repede că te afli într-o maşină de clasă mică. Având în vedere motorul de 140 CP de 1 litru EcoBoost, pe autostradă, cu o viteză de 120-130 km/h, consumul mediu afişat de computerul de bord a fost de 6,6 litri/100 km. În extraurban, cu un condus normal, tot în modul Eco, valoarea indicată de computerul de bord a fost de 5,5 litri/100 km. În ceea ce priveşte consumul urban, în Bucureşti, inclusiv cu aerul condiţionat pornit, valoarea indicată de computerul de bord a fost între 7 şi 9 litri/100 km, ultima valoare fiind valabilă în cazul traficului la oră de vârf din Capitală.

La exterior cei de la Ford au mizat pe o reţetă sigură - ornamente pentru pasajele roţilor şi gardă la sol mărită. La interior avem inserţii portocalii pe portiere şi planşa de bord dar şi o tapiţerie specială. Modurile de condus includ acum Normal, Eco şi „teren alunecos” – fiind vorba de o versiune Active, cu o gardă la sol mărită, maşina este pregătită să iasă şi în afara asfaltului, însă doar pe un macadam uşor. În modul normal maşina utilizează setările standard pentru ESC şi Controlul Tracţiunii, în cel Eco – disponibil numai cu transmisia manuală cu şase trepte  - ajustează motorul şi acceleraţia pentru a reduce consumul de carburant – consum care poate fi redus în medie cu 0,5 – 1 litru/100 km. În cazul celui de-al treilea mod, pentru drumuri cu aderenţă redusă cum ar fi cele acoperite de gheaţă, pietriş sau zăpadă, modul reduce riscul de a pierde aderenţa, în special la plecarea de pe loc, dar şi pe viraje sau atunci când se schimbă banda de rulare prin ajustarea acceleraţiei şi frânării pentru a preveni subvirarea şi supravirarea. Fiesta „normală” dispune de un mod „Sport” în locul celui pentru teren alunecos, însă în acest caz sportivitatea este „reglată” între modul Normal şi cel Eco.

Active înseamnă amortizoare faţă îmbunătăţite, tocmai pentru a prelua mai uşor denivelările – iar acest lucru contează mult în Bucureşti şi cel mai bine se observă în cazul speed-bumpurilor. Spre comparaţie, Fiesta Active amortizează la fel de bine precum un EcoSport.

Tocmai pentru că este mai îngustă (fără a oferi vreo senzaţie de claustrofobie la interior însă), Fiesta îţi oferă mai mult confort în oraş. Mai mult, Fiesta vine cu sistemul Door Edge Protector, lansat în 2011 pe generaţia anterioară a lui Focus. Pe scurt, sistemul reprezintă un tampon cauciucat poziţionat în interiorul portierei şi care iese automat din aceasta atunci când este se deschide. Mai ales în parcările strâmte, acest sistem nu numai că protejează atât maşina în cauză cât şi pe celelalte deoarece marginea portierei nu se zgârie. Astfel, atunci când deschizi portiera eşti mult mai liniştit ştiind că nu vei zgâria din greşeală maşina personală sau pe cea de lângă.

În ceea ce priveşte tehnologia, Fiesta dispune de camere, radare şi senzori cu ultrasunete ce monitorizează perimetrul maşinii şi drumul din faţă pe o distanţă de 130 de metri. Sisteme precum cel de asistenţă de pre-coliziune cu detecţia pietonilor, poate identifica pietoni pe asfalt, inclusiv prin utilizarea farurilor pe timp de noapte. Sistemul este proiectat pentru a reduce severitatea impactului cu vehicule sau pietoni sau de a elimina complet acest risc. De asemenea, o cameră cu unghi larg permite detectarea mai eficientă a pietonilor. Tot în ceea ce priveşte siguranţa, Fiesta a primit la testele EuroNCAP un scor de cinci stele. Automobilul dispune inclusiv de airbaguri laterale proiectate să ridice braţul pasagerului din zona ce urmează a fi deformată şi centuri de siguranţă cu pretensionare şi limitare a sarcini. Fiesta Active vine cu sistemul Sync 3, compatibil cu Apple CarPlay şi Android Auto, ce permit o mai bună conectare cu telefonul mobil şi utilizarea unor aplicaţii precum Waze, Google Maps sau Spotify direct din sistemul automobilului. de asemenea, sistemul de 8 inchi permite utilizarea gesturilor.

Odată cu sistemul de infotainment, trebuie amintit şi sistemul sistem audio de înaltă fidelitate Bang&Olufsen Play, cu 8 difuzoare, o putere de 675W. Tot aici trebuie precizat că maşina poate veni şi cu o cameră video pentru marşarier, alături de senzori de parcare faţă/spate, elemente ce uşurează extrem de mult manevrele de parcare în spaţii stâmte.

La interior Fiesta oferă spaţiul necesar unei familii tinere. Are loc suficient pentru un scaun de copil în spate, astfel încât şi locul dreapta faţă să fie utilzabil, iar spaţiile de depozitare sunt la tot pasul – pe consola dintre scaune ai loc pentru două sticle, pentru telefonul mobil este loc la baza consolei, iar buzunarele uşilor sunt suficient de încăpătoare, ca şi torpedoul. La acestea se adaugă şi cotiera foarte încăpătoare. Portbagajul maşinii are 311 litri (cu 8 litri mai mult decât Fiesta „normală” – ca şi habitaclul, un volum suficient pentru o familie tânără. Pe de altă parte, ar fi fost foarte util un fund dublu pentru portbagaj, cum are EcoSport, pentru o mai bună organizare.  Desigur, pentru plecat în vacanţă sunt şanse să fie necesară o cutie pe plafon. Pe de altă parte, în Bucureşti sau în oricare alt mare oraş ai nevoie zi de zi de o maşină mică, în timp ce de o maşină mai mare ai nevoie de mai puţine ori. Tot aici trebuie subliniat că habitaclul maşinii este foarte bine izolat fonic, iar scaunele sunt întocmai cum ne-au obişnuit cei de la Ford, astfel încât poţi sta mai multe ore la volan fără să resimţi dureri de spate. Americanii realizează peste 60.000 de cicluri de testare pentru pernele scaunelor pentru a confirma rezistenţa la uzură în timp.

Preţul de listă pentru o Fiesta Active, cu motor de 1,0 de 85 CP pleacă de la 15.750 de euro cu TVA, în timp ce versiunea de 140 CP, în versiune Active 2, pleacă de la 18.400 de euro, însă pentru un preţ actualizat, trebuie verificată oferta dintr-un showroom.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO