Auto

Test Auto ZF: Ford Focus 1,5 EcoBlue 120 CP Titanium – Evoluţie prin tehnologie. FOTO

.

.

Autor: Bogdan Alecu, Drive Test

27.07.2018, 15:07 7766

Ford Focus a luat prin surprindere clasa compactă în 1998, atunci când a fost lansată prima generaţie. Era de departe cel mai avangardist model din segment la acea vreme, iar linia “Edge” din a doua parte a anilor 90 revitaliza complet gama constructorului american – linii ascuţite, un interior cum nimeni nu mai văzuse şi soluţii practice cum ar fi amplasarea stopurilor în partea de sus a caroseriei pentru ca acestea să nu fie avariate în cazul unui impact minor - într-o vreme în care puţine maşini aveau senzori de parcare.

Timpul a trecut iar Focus a ajuns la cea de-a patra generaţie. Dacă trecerea de la Mk2 la Mk3 (în cazul Ford generaţiile sunt denumite “Mark”) a adus un adevărat salt, în special în ceea ce priveşte tehnologia, Mk4 aduce din nou o îmbunătăţire semnificativă. Dar de această dată, noul Focus oferă şi un interior mult mai spaţios, un portbagaj ceva mai mare pentru hatchback şi unul semnificativ mai mare pentru versiunea break.

Mai mult, spre deosebire de generaţiile anterioare, Mk4 vine pe o piaţă în continuă transformare, unde clienţii se îndepărtează tot mai mult de “şabloane” şi de segmentele clasice şi migrează tot mai mult către SUV-uri şi crossovere. În cazul americanilor, decizia a fost simplă şi urmează strategia implementată anul trecut pe Fiesta – cine doreşte clasic, optează pentru Trend; clasic dar mai bine echipat – Titanium; imagine sportivă şi caracter dinamic – ST Line; calitate şi rafinament care să rivalizeze cu segmentul premium – Vignale şi “last but not least” – Active – o caroserie înălţată, bandouri laterale pe aripile roţilor şi o imagine de crossover care să atragă clientela care doreşte un automobil “diferit”. Mai mult, cu ajutorul sistemelor precum “Continuously Controlled Damping (CCD)" şi Drive Modes alături de creşterea rigidităţii cu 20% şi “izolării” suspensisi spate independente, noul Focus mizează atât pe dinamică cât şi pe confort. Normal, Sport şi Eco sunt modurile în care pot fi setate motorul, direcţia, şi modul în care schimbă treptele transmisia automată. Cu suspensia CCD pe lângă cele trei moduri, mai există şi Comfort şi Eco-Comfort. Mai mult, pentru Focus Active vor mai exista încă două moduri – Slippery – pentru suprafeţe cu aderenţă scăzută precum zăpadă sau gheaţă şi Trail, pentru atunci când merge pe o suprafaţă moale şi deformabilă, cum sunt cărările de munte.

În cadrul testului internaţional am testat versiunea Titanium cu motorul diesel 1,5 litri şi 120 CP  şi Vinagle, cu motorul pe benzină de 1,5 litri, Ecoboost, cu 3 cilindri şi 182 CP, ambele cuplate la noua transmisie automată cu 8 trepte. Aceasta vine inclusiv cu un “schimbător” rotativ similar cu cel întâlnit la Jaguar şi Land Rover. Pentru schimbarea manuală a treptelor pot fi acţionate cele două clapete din spatele volanului.

Dimensiunile noului Focus sunt comparabile la exterior cu cele ale vechii generaţii, însă ampatamentul a crescut şi la fel si spaţiul interior. Spre exemplu, locurile spate dispun de un spaţiu comparabil cu cel dintr-un Mondeo. În plus, bancheta spate este o idee mai sus decât scaunele faţă, ceea ce contribuie la obţinerea unei vizibilităţi mai bune. Desigur, nu la fel, însă mult mai mult decât la generaţia anterioară. De asemenea, scaunele sunt unele confortabile, cu o bună susţinere laterală şi de această dată vin cu un şezut ce poate fi extins, întocmai cum mai regăsim la Opel Astra şi la modele din segmentul premium.

Vorbind de spaţiu, noul Focus are un portbagaj de 375 de litri în versiunea hatchback faţă de 363 de litri cât avea generaţia anterioară. Comparativ cu alte modele din segment, Focus nu excelează, mai ales când este comparat cu Peugeot 308 care urcă spre 470 de litri, dar este comparabil cu principalii rivali precum Megane sau Golf şi mai nou, Kia c’eed.

Odată cu noile generaţii, Ford a lucrat foarte mult la antifonarea maşinilor. Indiferent de versiune şi motorizare, Focus este foarte bine antifonat. Fie că vei conduce un diesel sau o benzină, motorul abia se aude. În plus, la Vignale maşina dispune şi de geamuri duble pentru o şi mai bună izolare fonică. Cu toate că la prima vedere şi generaţia anterioară era un automobil bine izolat fonic, la drum lung noul Focus este net superior din acest punct de vedere. Pentru a se ajunge la acest nivel, inginerii au izolat bine trenul de rulare cu materiale fonoabsorbante, iar suspensia nu face aproape niciun zgomot. De subliniat că deşin aceste materiale aduc de obicei un plus de greutate, noul Focus este cu 90 kg mai uşor decât modelul anterior. Tot ca un detaliu premium, pentru Focus cei de la Ford au renunţat la clasica antenă radio în favoarea uneia tip “aripă de rechin” cum sunt cele de la automobilele premium.

La interior dar şi la exterior calitatea asamblării şi a materialelor este peste ce a oferit Ford până acum. Din acest motiv, probabil, americanii spun că Focus este cel mai bun Ford realizat până acum. La interior regăsim materiale moi, plăcute tactil şi o atenţie foarte mare la detaliu. Spre exemplu, pe consola centrală, acolo unde genunchiul intră în contact cu consola, cei de la Ford au pus un material moale, tocmai pentru a asigura un plus de confort pentru cel de la volan. La condus, suspensia se simte o idee mai moale, însă de această dată totul depinde de setări. Focus vine acum cu două tipuri de suspensie pentru punea spate – una independentă, izolată de caroserie cu elemente de cauciuc pentru a elimina vibraţiile – regăsită pe Wagon, Vignale, ST Line şi Active, iar pe restul pe versiunile superioare de motorizare. Celelalte, vor primi o punte spate semirigidă, care însă nu deranjează mai deloc. Implementarea celor două tipuri de punţi s-a făcut atât din raţiuni de cost, cât şi de greutate.

De menţionat că Focus vine şi cu cea de-a treia generaţie a sistemului Sync – 3 care dispune de Android Auto şi Apple Car Play. Sistemul cu cel mai recent update a funcţionat foarte bine cu Waze şi Google Maps pe Android Auto inclusiv în Franţa, utilizând un telefon în roaming. Android Auto este extrem de util mai ales în traficul urban, în contextul în care sistemul poate “citi” şi recita mesajele primite pe Facebook Messenger, Whatsapp sau SMS, iar sistemul poate răspunde tot prin comenzi vocale. De asemenea, Android Auto permite accesarea Spotify, Google Music şi redarea de cărţi audio de la Google. De asemenea, dacă telefonul mobil are aplicaţia AccuWeather, Sync 3 îţi poate oferi şi informaţii cu privire la starea vremii.

În ceea ce priveşte motorizarea, una dintre cele mai echilibrate alegeri este dieselul 1,5 litri EcoBlue de 120 CP. Desigur, şi EcoBoostul pe benzină de 1,0 litri de 100 sau 125 CP este o alegere bună, însă acestea nu erau disponibile la test.

Dieselul de 1,5 litri dispune de un cuplu motor de 300 Nm între 1.750 şi 2.250 rpm. Cuplat la noua cutie de viteze automată cu opt trepte, agregatul reprezintă o alegere foarte bună atât pentru oraş cât şi pentru un drum lung sau foarte lung. În plus, cutia schimbă foarte bine treptele, “ştie” exact când să schimbe tocmai pentru a nu tura prea mult sau subtura prea mult motorul. Rezervele de cuplu la peste 1.750 rpm facilitează orice depăşire, iar pe un drum sinuos de munte, dieselul este foarte plăcut la condus. În ceea ce priveşte consumul, în modul normal, fără a fi abordat în mod special vreun stil eco de consum şi mers cu trei pasageri alături de un portbagaj plin pe drum de munte şi autostradă, computerul de bord indica un consum mediu de 5,6 litri/100 km. Cu un stil ceva mai economic, consumul scade rapid spre 4 litri/100 km, iar un condus rapid pe traseu de munte urcă consumul spre 7,5 litri/100 km. Cu toate că mulţi “aud” cântecul de lebădă al dieselului tocmai americanii care promovează puternic foarte performantul EcoBoost pe benzină, recomandă inclusiv dieselul EcoBlue. De asemenea, “schimbătorul” rotativ de pe tunelul median este uşor de folosit şi eliberează spaţiul dintre scaune. Cei ce doresc să schimbe manual, au la dispoziţie padelele din spatele volanului.

Din punct de vedere dinamic, Focus a fost până acum o referinţă în segmentul compact, iar cea de-a patra generaţie pare să continue tradiţia. În plus, cu noile tehnologii, precum dezactivarea cilindrilor la motorul de 1,5 litri EcoBoost, îl promovează în continuare drept un rival pentru Volkswagen Golf. La condus imediat se remarcă direcţia precisă şi uşor de controlat alături de ţinuta de drum exemplară.

Urmând trendul, Focus vine cu cele mai noi tehnologii disponibile pentru Ford. De asemenea, americanii au spus din prima că este “cel mai bun automobil produs vreodată sub emblema Ford”. Având în vedere motorizările, tehnologiile şi nu în ultimul rând calitatea materialelor şi a asamblării, este foarte probabil ca cei de la Ford să aibă dreptate.

În ceea ce priveşte siguranţa, cea de-a patra generaţie a Focus a primit punctajul maxim, 5 stele, la testele de siguranţă Euro NCAP. Focus devine astfel unul dintre primele vehicule care primesc punctajul maxim sub protocoalele noi şi mai riguroase de testare ale Euro NCAP.

Focus beneficiază de sisteme de siguranţă precum asistenţa pre-coliziune cu depistare a pietonilor şi bicicliştilor (Pre-collision Assist with Pedestrian and Cyclist Detection). Acest sistem poate depista pietonii şi bicicliştii aflaţi pe carosabil sau în apropierea carosabilului şi care ar putea intersecta traiectoria maşinii, acţionând frânele automat dacă detectează o potenţială coliziune, iar şoferul nu răspunde la avertizări. Depistarea este acum posibilă şi pe timp de noapte, cu ajutorul farurilor.

Euro NCAP i-a oferit lui Focus punctaje ridicate atât la testele de protecţie a pasagerilor adulţi (85%), cât şi la cele de protecţie a copiilor pasageri (87%). Aceste punctaje au fost posibile cu ajutorul unei îmbunătăţiri de 40% a capacităţii de preluare a forţelor de impact odată cu trecerea lui Focus pe noua arhitectură C2, dar şi cu sprijinul noii structuri a caroseriei, care conţine 33% subansamble din oţel-bor ultrarezistente şi presate la cald.

Noul Ford Focus introduce o gamă de sisteme avansate de asistenţă a şoferului care se bazează pe trei radare, două camere şi 12 senzori cu ultrasunete şi includ:

Tempomatul adaptiv (Adaptive Cruise Control), acum îmbunătăţit cu funcţiile de Oprire-Pornire (Stop&Go), recunoaşterea indicatoarelor rutiere şi fixare pe mijlocul benzii de rulare (Lane-centring), care ajută şoferii să abordeze fără efort ambuteiajele. Acest sistem este sprijinit de tehnologiile de menţinere a benzii de rulare (Lane Keeping Aid) şi de limitatorul de viteză inteligent (Intelligent Speed Assist), ambele apreciate în mod special de Euro NCAP.

Farurile adaptive cu lumini predictive în viraje şi recunoaştere a indicatoarelor rutiere, care pre-ajustează tiparele fasciculelor de lumină pentru o vizibilitate îmbunătăţită prin monitorizarea virajelor şi - în premieră în industrie - prin monitorizarea indicatoarelor rutiere care anunţă virajele şi intersecţiile.

Asistenţa activă de urgenţă la nivelul direcţiei (Evasive Steering Assist), sistem care utilizează un radar şi o cameră ce detectează vehiculele staţionate sau lente aflate în faţa maşinii şi oferă impuls suplimentar la nivelul direcţiei pentru a le permite şoferilor să ocolească obstacolele în cazul unei coliziuni considerate iminente.

Alertă la intrarea pe sens interzis (Wrong Way Alert), disponibil în prima fază clienţilor din Germania, Austria şi Elveţia. Utilizează o cameră montată la nivelul parbrizului şi informaţiile oferite de sistemul de navigaţie al maşinii pentru a-i atenţiona vizual şi acustic pe şoferi atunci când aceştia intră printre două indicatoare "Accesul interzis" la intrarea pe autostradă.

În cazul unui accident, Sistemul de frânare post-coliziune ajută la reducerea efectelor unei potenţiale coliziuni secundare prin aplicarea unei presiuni moderate asupra frânelor atunci când este detectată o coliziune iniţială. încetinirea vehiculului are potenţialul de a limita efectul leziunilor pasagerilor şi cel al daunelor asupra maşinii.

În plus, primul Head-Up Display oferit de Ford în Europa le permite şoferilor să-şi concentreze atenţia pe şosea, în timp ce camera de marşarier cu unghi vizual larg (Rear wide-view camera) oferă un câmp vizual de 180 de grade în spatele vehiculului, îmbunătăţind astfel vizibilitatea la manevrele în marşarier la ieşirea din parcare.

Sistemul de monitorizare şi avertizare pentru unghiul mort (Blind Spot Information System) cu Alertă la intersecţia cu traficul perpendicular (Cross Traffic Alert) îi avertizează pe şoferii care ies în marşarier dintr-un loc de parcare cu privire la vehiculele care se apropie în spatele lor. în premieră, acest sistem poate acţiona acum şi frânele pentru a evita sau a limita efectele unei eventuale coliziuni în cazul în care şoferul nu răspunde la avertizări.

Noul Ford Focus este disponibil acum în toată Europa în versiunile de caroserie hatchback cu 5 uşi, Wagon şi - pe anumite pieţe - sedan cu patru uşi, cea mai complexă gamă Focus din istorie este propusă în variante de personalitate exclusive care completează o gamă largă de dorinţe şi de aspiraţii ale clienţilor segmentului compact: Focus Trend, Focus Titanium, sportivul Focus ST-Line şi varianta premium Focus Vignale. Versiunea crossover Focus Active va fi disponibilă mai târziu în cursul acestui an.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO