Auto

Test Auto ZF: Ford Mustang Mach-E AWD Extended Range – Şah la Tesla

Autor: Bogdan Alecu

06.09.2021, 08:00 1012

Pentru prima dată în ultimii 10 ani şi după câteva tentative "discrete" Ford a decis să atace direct segmentul automobilelor electrice.

Pentru a se face auzit şi văzut, a făcut acest lucru sub brandul Mustang şi o serie de "elemente" la care publicul s-ar aştepta când ar auzi numele de Mustang:  Baterie mare – 99 kWh pentru o autonomie de până la 540 km, motor (două motoare mai exact) puternic – 351 CP şi performanţe de maşină sport, cu o acceleraţie de la 0 la 100 km/h în doar 5,1 secunde. Dincolo de elementele tehnice a adăugat o caroserie de SUV-coupe de clasă mare, un portbagaj spaţios, un interior şi mai spaţios şi complet regândit.

Mach-E vine cu un design minimalist în habitaclu şi aici se înţelege mai bine strategia celor de la Ford de a apela la brandul Mustang şi nu la logo-ul Ovalului Albastru. Calitatea materialelor din interior este net superioară oricărui Ford din SUA sau Europa. De la suprafeţele moi acoperite cu piele de foarte bună calitate la ideea unui soundbar integrat în bord şi soluţia textilă de a sparge monotonia planşei de bord. În plus, Mach-E urmează linia luxului simplu – ceasurile de bord au fost înlocuite de un display simplu amplasat în spatele volanului – vizibil indiferent de cum este ajutat volanul – şi sistemul Sync 4 cu display de 15,5 inchi care preia toate funcţiile de pe consola centrală.

Sync 4 vine în continuare şi cu Android Auto şi Apple Car Play, însă oferă acces direct asupra mai multor setări ale automobilului, de la cele trei moduri de condus – Active, Whisper şi Untamed  - la o multitudine de setări pentru sistemele de siguranţă şi informaţii despre consum. De apreciat că pentru volum au păstrat o rotiţă fizică în centru pentru mai bun control. Altfel, pentru sistemul de climatizare sau pentru încalzirea scaunelor, volanului şi parbrizului sunt butoane virtuale pe display. Acum cei de la Ford au intrat în liga superioară când vine vorba de performanţele sistemului infotainment de la bord, plusând acum cu foarte multe funcţii noi alături de un display imens. În plus, datorită faptului că maşina este una proiectată cu piaţa nord-americană în gând, Mustang Mach-E vine cu elemente specifice – acces în maşină care se poate realiza şi formând un cod pe portieră sau chiar cu telefonul mobil pe post de cheie. De apreciat că cei de la Ford, faţă de cei de la VW sau BMW, oferă în continuare atât port USB-A (cel clasic) cât şi USB-C.

Pentru locurile din spate există foarte mult spaţiu şi guri de ventilaţie dedicate. Şi pentru că vorbim de un model electric podeaua este plată în spate, neexistând un tunel median. Şi pentru că cei de la Ford au apelat la un truc de design – linia laterală pare mai curbată în spate decât este în realitate, la cap este suficient loc chiar şi pentru cineva de peste 1,8 metri înălţime. Tot la capitolul spaţiu trebuie amintit că Mach E vine cu numeroase spaţii de depozitare în habitaclu, dar şi cu un portbagaj în faţă, dincolo de cel din spate.În cel din faţă - de 81 de litri se pot depozita cablurile pentru încarcare. Vorbind de încarcare, poate fi alimentat cu cel mult 150 kW iar staţii suficient de puternice (cele mai multe de 22kW) se regăsesc acum peste tot în România şi sunt magazine care încă oferă încărcare gratuită - cum ar fi Dedeman, în timp ce în malluri sunt mai nou staţii unde trebuie achitat – precum EVConnect (1,39 lei kWh) sau staţiile de la Kaufland unde sunt utilizate vouchere din aplicaţie, primite automat după cumpărături. Dacă nu există această soluţie, atunci maşina poate fi alimentată şi de la o priză normală, de casă, doar că încărcarea va dura puţin mai mult.

Dacă în 2011 când au apărut primele maşini electrice pe piaţă acestea erau sub forma unor automobile de oraş, similare în dimensiuni cu vechiul Daewoo Matiz, Tesla a "rescris" regulile şi a venit cu Model S în 2012, iar de atunci maşinile elctrice au fost privite drept unele care pot fi şi extrem de performante, nu doar prietenoase cu mediul.

Aici vine şi Mustang Mach-E. Poate fi disponibil cu un motor sau două, tracţiune spate sau integrală, baterie mai mică, de 76 kWh sau mai mare, de 99 kWh.

Modelul testat, este un Mach E AWD cu două motoare electrice şi 351 CP capabil să accelereze de la 0 la 100 km/h în 5,1 secunde - în condiţiile în care are o greutate proprie de aproape 2,2 tone.
În funcţie de traseu autonomia este cuprinsă între 400 şi 540-550 km, cu precizarea că în oraş este atinsă valoarea maximă, nu în extraurban. Orice acceleraţie puternică "taxează" autonomia, însă de această dată nu mai putem vorbi de emisii poluante mai mari. De partea cealaltă, discutăm şi despre 2 limitări – viteza maximă este de 180 km/h iar masa maximă remorcabilă este de 750 kg, adică nu poate tracta niciun alt automobil.

Un alt element interesant este soluţia identificată de Ford pentru acces în maşină - pe fiecare portieră este amplasat un buton, iar uşile faţă dispun de un mini-mâner pentru acţionare – cu toate că uşile sunt împinse spre exterior în momentul în care este apăsat butonul.

Garda sa la sol este de 14,5 cm, valoare rezonabilă pentru un crossover deoarece este greu de crezut că cineva va aborda vreun traseu mai dificil de un macadam cu Mach-E.

Datorită cuplului său motor de 580 Nm disponibil "de la zero" orice depăşire se realizează extrem de simplu, rezerva sa de putere este una impresionantă, similară poate doar cu cea de la motoare termice de peste 500 CP. Cu toate că senzaţia unui Mustang pur-sânge greu poate fi egalată, lipsa oricărei vibraţii, răspunsul prompt şi puternic la orice acceleraţie şi ţinuta de drum foarte bună fac din Mach-E un Mustang veritabil pentru noua eră a industriei auto.

Preţul modelului testat este de 68.300 de euro cu TVA, la care s-a adăugat pilotul automat auto daptiv inteligent, cu asistenţă pentru autostradă - 3.100 de euro şi vopseaua metalizată de 1.250 de euro, iar preţul a ajuns la 72.650 de euro. din acesta se scad primele din programele Rabla şi Rabla Plus pentru a ajunge la 62.150 de euro.

 

Dar de ce Mustang?

Mustang a fost lansat încă din anii 60 precum un brand separat de Ford, motiv pentru care a şi primit propria sa emblemă - "poneiul". De la început a dorit a fi un simbol al performanţei iar orice versiune a sa a devenit una "de colecţie".

La aproape 60 de ani de la prima generaţie, cei de la Ford au preluat imaginea, linia şi ideea din spatele Mustangului şi au implementat-o conform standardelor actuale – dacă atunci, în 1964 coupeul era cea mai sexy variantă de caroserie, alături de roadster, iar sub capotă trebuia să fie un motor cu cel puţin şase cilindri, însă indicat era unul cu opt, acum legea "dictează" diferit – motor electric, baterie mare pentru o autonomie cât mai bună şi caroserie de SUV-coupe cu elemente de Mustang. Şi dacă cineva nu cunoaşte noul Mach-E, tot îl poate identifica uşor drept un Mustang datorită farurilor, părţii frontale, stopurilor şi părţii superioare a caroseriei – cea de jos fiind una similară unui SUV.

O altă explicaţie ar putea fi că cei de la Ford poate doreau o intrare spectaculoasă în cursa cu Tesla, iar poate cu emblema clasică nu reuşeau aceeaşi imagine. Din acest motiv, pe Mach-E singurul loc unde apare emblema Ford este pe sistemul Sync 4.

Cu Mustang Mach-E americanii de la Ford pot concura acum în "liga campionilor" automobilelor electrice, venind nu doar cu un nume legendar, ci şi cu performanţe de top.

 
AFACERI DE LA ZERO