• Leu / EUR4.9451
  • Leu / GBP5.8116
  • Leu / USD4.8462
Auto

Test Auto ZF: Jeep Grand Cherokee, americanul cu gene latine

Test Auto ZF: Jeep Grand Cherokee, americanul cu gene latine

Jeep Grand Cherokee

Autor: Bogdan Alecu

29.10.2013, 19:25 2154

Anul 2013 poate fi considerat anul SUV-urilor premium, într-un interval de doar câteva luni fiind lansate atât pe piaţa europeană cât şi cea locală modele precum noul BMW X5, noul Jeep Grand Cherokee sau Range Rover Sport. În acest context, cei de la Jeep, reprezentanţi acum de AutoItalia, importatorul Fiat, în contextul în care şi în Statele Unite grupul Chrysler e controlat de italieni, au lansat pe piaţa locală nou Grand Cherokee, din care vor să vândă în acest an 200 de unităţi, adică aproape jumătate din cât a vândut X5 sau Mercedes-Benz ML anul trecut.

Odată cu noua generaţie a celui mai cunoscut SUV american, se poate vedea şi mai mult influenţa latină în cadrul grupului american. Designul este unul semnificativ îmbunătăţit, atât la interior cât mai ales la exterior, iar imaginea una este cât se poate de dinamică şi de atrăgătoare. Au apărut farurile cu LED-uri, o grilă a radiatorului care poate fi încadrată atât la elemente clasice, dar care respectă noua linie dinamică şi o linie cât se poate de elegantă, semn că maşina poate fi utilizată atât pentru a merge seara la operă, cât şi dimineaţa devreme la o partidă de vânătoare.

La interior se poate observa cea mai mare evoluţie comparativ cu generaţia precedentă. „Detalii” precum lemnul cu aspect natural, pielea sau materialele plastice sunt de o calitate net superioară celor din generaţia precedentă. În plus pentru a sublinia această evoluţie, indiferent de versiune, maşina dispunea de două displayuri – unul de 7 inchi, pe care sunt afişate instrumentele de bord, idee preluată de la BMW Seria 7 şi Mercedes-Benz S-Klasse şi unul tactil de 8,4 inchi pentru sistemul de navigaţie şi cel multimedia. Acesta are o grafică foarte reuşită şi oferă acces rapid la toate funcţiile sale. Ca minusuri s-ar încadra faptul că nu se poate seta navigaţia în mers, dar acest lucru poate fi considerat un element de siguranţă. În plus, pe echiparea de top, Overland se regăseşte un sistem audio de înaltă fidelitate Harman Kardon cu 19 incinte acustice şi o putere de 825W, în timp ce pe Limited şi Summit echiparea include unul Premium Alpine de 506W şi nouă difuzoare plus subwoofer. Tot cum am regăsi într-o limuzină, avem piele fină Nappa şi mult spaţiu, iar scaunele faţă oferă un confort ridicat, dar cu o susţinere laterală nu tocmai suficientă. De asemenea, la confortul acustic contribuie şi motorul, care deşi nu mai este de origine Mercedes-Benz este unul foarte silenţios şi rafinat. Aici este vorba de un diesel de 3,0 litri 250 CP şi cuplu de 570 Nm disponibil de la 1.800 rpm. Şi cu toate că maşina are acum 2,4 tone, adică cu 200 kg în plus faţă de modelul din 2008, accelerează de la 0 la 100 km/h în doar 8,2 secunde, faţă de 9 secunde la generaţia precedentă. Ce penalizează motorul? Cutia cu opt trepte care schimbă încet şi lasă câteodată motorul turat.

În ceea ce priveşte comportamentul rutier, cele 2,4 tone se simt şi când accelerează, şi când frânează şi mai ales pe viraje. Desigur, cine cumpără un Gran Cherokee o face nu pentru sportivitate, ci pentru confort şi imagine. Iar pe off-road avantajul său se numeşte sistemul de tracţiune integrală Quadra-Drive II cu diferenţial spate electronic autoblocabil cu alunecare limitată capabil de a muta cuplul către puntea şi roata cu cea mai mare aderenţă. Iar când se parcurge un traseu dificil se poate selecta modul 4WD Low când este activat reductorul. La fel ca la Land Rover, şi Jeep oferă un sistem Sele-Terrain ce permite selectarea unui mod de tracţiune în funcţie de traseu: Sand (nisip, Mud (noroi), Auto, Snow (zăpadă) şi Rock (traseu pietros). Şi la acesta se adaugă suspensia pneumatică QuadraLift cu cinci trepte ce poate ridica garda la sol până la un nivel maxim de 28 de centimetri. Pe de altă parte, la înălţime maximă se poate rula doar cu viteză redusă şi pe porţiuni nu prea lungi.

Preţul? Pentru dieselul de 3,0 litri orneşte de la 48.600 de euro cu TVA şi ajunge la 62.100 de euro, în funcţie de echipare,. Din păcate pentru Grand Cherokee, BMW tocmai a lansat noul X5 care cu Xdrive 30d costă 63.364 de euro cu TVA iar Land Rover tocmai a venit cu noul Range Rover Sport, tot de la 63.200 de euro cu TVA. BMW X5 plusează pe un caracter dinamic şi tehnologia de ultima oră, în timp ce Range Rover Sport vine cu noul design şi o strategie de a relansa marca. De partea cealaltă însă, Jeep, ajutat de Fiat, încearcă să recucerească piaţa. În Statele Unite însă, mărcile americane nu mai sunt la fel de atractive cum erau în urmă cu un deceniu, iar clienţii nord-americani s-au reorientat de ceva vreme către automobilele japoneze sau coreene. Din acest motiv în SUA vedem în topul maşinilor fiabile şi de încredere branduri precum Honda, Infiniti, Subaru, Hyundai, Nissan, Toyota sau Mazda, în timp ce Dodge, Jeep, Chrysler, Chevrolet şi chiar Ford sunt sub media de încredere şi de fiabilitate din cauza problemelor multiple, potrivit unui studiu al J.D. Power. Cât de mult vor avea europenii în mărcile americane, rămâne de văzut.

AFACERI DE LA ZERO
Principalele valute BNR - astăzi, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.9451
Diferență: -0,0061
Ieri: 4.9454
Azi: 4.8462
Diferență: 0,2441
Ieri: 4.8344
Azi: 5.8116
Diferență: 0,646
Ieri: 5.7743
Azi: 4.9872
Diferență: 0,0241
Ieri: 4.9860