Auto

Test Auto ZF: Nissan X-Trail 1.6 dCi 4x4, SUV-ul atent la costuri

Test Auto ZF: Nissan X-Trail 1.6 dCi 4x4, SUV-ul atent la costuri

Foto: Victor Ciupuliga

Autor: Bogdan Alecu, Drive Test

30.12.2014, 11:51 4946

Un SUV “mediu”, echipat cu un motor de 140-150 CP şi tracţiune integrală, capabil de performanţe dinamice „corecte”, venea până nu de curând cu o cilindree de 2,0 litri şi un consum de combustibil real pe măsură - cu o valoare medie cuprinsă între 7 şi 10 litri/100 km.

Generaţiile s-au schimbat, iar acum SUV-urile nu mai au nevoie de un motor de 2.000 cmc pentru a oferi acele performanţe, ci este suficient unul de 1,6 litri, cum este cazul dieselului ce echipează modelul Nissan X-Trail. Spre exemplu, generaţia anterioară echipată cu dieselul 2,0 dCi de 150 CP accelera de la 0 la 100 km/h în 11,2 secunde şi avea un consum mediu de 7,1 litri/100 km. în timp ce noua generaţie, echipată cu dieselul de 1,6 litri dCi şi 130 CP accelerează de la 0 la 100 km/h în 11 secunde şi oferă un consum mediu de 5,3 litri/100 km.

Un „salt” de aproape 2 litri/100 km între generaţii reprezintă un pas foarte important realizat de constructor, pas, care se resimte în primul rând în buzunarul clientului. În plus, cei 20 CP în minus nu se resimt în niciun fel, noua generaţie fiind mult mai agilă în comparaţie cu precedenta, în primul rând datorită cuplului maxim de 320 Nm disponibil de la 1.750 rpm, valoare identică cu cea de la motorul de 2,0 litri, care însă era atinsă abia la 2.000 rpm. Tocmai datorită acestui lucru, orice depăşire este realizată uşor, oferind impresia unui motor mai puternic decât este în realitate.

Dar, dată cu cea de-a treia generaţie, X-Trail s-a aliniat la noua filozofie a mărcii alături de noua linie de design alături de Murano, Qashqai şi viitoarele Pathfinder şi Navara. Dacă în primele imagini Qashqai şi X-Trail păreau aproape identice, în realitate cel din urmă este suficient de diferit pentru a nu fi confundat cu SUV-ul compact. Dar, odată cu noul design, X-Trail a pierdut imaginea de off-roader în favoarea uneia de SUV de familie, idee care nu este neapărat una rea, deoarece aduce după sine un confort sporit pasagerilor, o mai bună ţinută de drum şi un consum de combustibil redus considerabil.

Design-ul noului X-Trail înglobează liniile fluide şi elegante ale unui crossover modern şi aspectul robust al unui off-roader. Farurile cu LED - atât pentru faza lungă cât şi pentru faza de drum, sunt standard pe versiunile de vârf de gamă (Tekna), iar impreună cu jantele de 19” din aliaj contribuie la amplasarea lui X-Trail aproape de segmentul premium. În plus, chiar şi cele cu halogen disponibile standard pe primele două versiuni – Visia şi Accenta, oferă performanţe foarte bune cu o vizibilitate optimă pe timp de noapte, iar faptul că becurile cu halogen dispun şi de lupă, omogenizează raza de lumină apropiind-o destul de mult de cea a unui far xenon.

Versatilitatea modelului, preluată de la modelul anterior, este „optimizată” pe noul X-Trail graţie şi opţiunilor de depozitare oferite de podeaua dublă. Zona de încărcare poate fi organizată într-un spaţiu inferior şi unul superior dintr-o simplă mişcare.  Se pot încărca pana la 10 kg de bagaje, cu poliţa de separare maxim ridicată, şi până la 75 kg de bagaje cu poliţa coborâtă. în plus, accesul la zona de bagaje se face foarte uşor prin deschiderea electrică a haionului prin intermediul telecomenzii. În plus, bancheta spate poate fi ajustată fie prin deplasarea sa faţă-spate, pentru a micşora volumul portbagajul în favoarea pasagerilor sau invers, cât şi prin reglarea spătarului (individual pentru pasagerii spate), elemente care din nou, contribuie la confortul pasagerilor.

Odată cu trecerea la o nouă generaţie, SUV-ul a beneficiat şi de un update „tehnologic”. X-Trail este primul model echipat cu ultima generaţie a sistemului de infotainment NissanConnect. Cel de la volan dispune de o serie întreagă de elemente de asistenţă, prin sistemul Nissan Safety Shield. Pe lângă acestea, sistemul NissanConnect poate fi conectat la un smartphone. Iar aplicaţiile diverse - de la muzica şi reţele de socializare până la zona de divertisment şi călătorii. Sistemul de navigaţie prin satelit de ultimă generaţie integrează motorul de căutare al Google pentru a furniza informaţii din cele mai diverse, de la previziuni meteo şi staţii de alimentare, pana la hoteluri, restaurante şi multe alte puncte de interes. Funcţia Send-to-Car le permite şoferilor să îşi planifice următorul drum încă de acasă şi să transfere traseul catre NissanConnect printr-un simplu clic.

Suplimentar, sunt disponibile transferul de fisiere audio prin Bluetooth, conexiune cu telefonul mobil şi prize USB şi Aux. Pe de altă parte, cu toate că este vorba de un sistem complet nou, grafica utilizată este foarte asemănătoare cu cea prezentă pe modele mai vechi ale Nissan. Pe lângă sistemul de infotainment, între ceasurile de bord se regăseşte displayul computerului de bord cu un display de cinci inchi pe care sunt afişate o serie de 12 afişaje grafice disponibile prin rotaţie pe care sunt afişate informaţii legate de viteza de rulare, instrucţiuni detaliate de navigare, conţinut audio, recunoaşterea semnelor din trafic, instrucţiuni de condus eco, distribuţia cuplului în mod 4x4 şi atenţionare de oboseală la volan.

În ceea ce priveşte trenul de rulare, noul X-Trail preia sistemul electronic Nissan de tracţiune integrală, ALL MODE 4x4i. Controlat printr-un buton amplasat pe consola centrala, acesta îi oferă şoferului posibilitatea de a alege între cele trei moduri : tracţiune faţă, Auto (distribuţie electronică faţă/spate în funcţie de aderenţa fiecărei roţi) şi Lock, mod în care blochează diferenţialul central, iar puterea este împărţită în mod egal între cele două punţi, mod recomandat în off-road cu dificultate mare sau pe teren cu aderenţă redusă.

În plus, Nissan a creat 4 sisteme electronice care oferă confort suplimentar şi mai multă siguranţa la bord. Cele două premiere mondiale sunt Active Ride Control şi Active Engine Break. Sistemul Active Ride Control monitorizează suprafaţa drumului şi detectează denivelările care ar putea destabiliza maşina, modificând setările suspensiilor pentru a compensa acest inconvenient. Active Engine Brake optimizează puterea transmisiei Xtronic şi frânează suplimentar motorul la curbe sau în decelerări, până la oprire completă. Avantajele concrete ale acestui sistem se traduc prin micşorarea distanţelor de frânare şi control mai bun, fără a solicita la maximum pedalierul. Nu în ultimul rând, Uphill Start Support şi Advanced Descent Control sunt alte două sisteme suplimentare de asistenţă care vin în completarea gamei de echipamente avansate disponibile pe noul Nissan X-Trail.

Singura motorizare disponibilă pentru X-Trail este dieselul de 1,6 litri dCi de 130 CP, disponibil atât cu tracţiune integrală cât şi numai cu tracţiune faţă, şi poate fi cuplat atât al o cutie de viteze manuală cu 6 trepte, cât şi la una automată Xtronic cu variaţie continuă, de tip CVT. Modelul testat era echipat cu tracţiune integrală şi cutie de viteze manuală. în modul 4x2, cu tracţiune faţă, am înregistrat un consum mediu de 6,2 litri/100 km, consum ce se apropie de 7 litri/100 km în modul 4x4. Pe trasee de off-road, consumul creşte spre 8 litri/100 km, având în vedere condiţiile de drum. Dinamic, maşina poate înlocui cu brio un break sau chiar un monovolum, având în vedere opţiunea de a avea 7 locuri.

Preţul de pornire pentru un X-Trail cu tracţiune faţă, transmisie manuală şi 5 locuri este de 26.990 de euro cu TVA, în timp ce dieselul 4x4 pleacă de la 30.590 de euro. Un model de top, cu tracţiunea integrală şi 7 locuri costă de la 36.440 de euro.

AFACERI DE LA ZERO