• Leu / EUR4.9036
  • Leu / GBP5.4789
  • Leu / USD4.5570
Auto

Test Auto ZF: Noua Mazda MX-5 - “Înapoi la origini”

Test Auto ZF: Noua Mazda MX-5 - “Înapoi la origini”

mazda mx-5

Autor: Corina Mirea, Drive Test

07.09.2015, 12:08 1031

Au trecut 25 de ani de când primul model Mazda MX-5 a fost prezentat lumii în Statele Unite ale Americii, un sfert de secol în care compania-mamă a făcut din roadster-ul japonez cea mai populară decapotabilă la nivel global, modelul fiind vândut până în prezent în aproape un milion de exemplare.

Acum, ajunsă la a patra generaţie, Mazda MX-5 este tot şi nimic din ceea ce a ieşit de pe porţile fabricii din Hiroshima (Japonia) în 1989. Adică?

Design-ul “micuţei japoneze” a ajuns, poate, la momentul de cotitură al istoriei sale – liniile exterioare sunt mai agresive şi mai fluide ca oricând. Dar asta nu înseamnă că şi-a pierdut din caracteristicile de bază pe care Mazda le-a setat încă din prima clipă - simplitate, “pură plăcere pentru condus” şi preţ accesibil.

Noua Mazda MX-5 fură privirea oricui şi oriunde, doar acesta a şi fost scopul constructorilor săi când au decis să îi curbeze şi mai mult caroseria faţă de modelul anterior, să mute parbrizul spre interiorul maşinii şi să “descopere” o capotă lungă, uşor ridicată în părţile laterale, care “cade” lin spre partea din faţă. Decapotabila a devenit mai compactă, ambele scaune au fost mutate spre centrul maşinii cu 15 milimetri şi repoziţionate mai jos cu 20 de milimetri, astfel încât şoferul să poată vedea peste capotă şi să fie în simetrie cu restul interiorului.

Fie că mergi pe străzile Barcelonei cu 50 de km/oră, fie că ataci serpentinele înguste care o înconjoară cu 90 km/oră, noua Mazda MX-5 este la fel de fluidă, uşor de manevrat şi de stabilă, iar cutia de viteze este pe cât se poate de silenţioasă şi uşor de gestionat. Manevrabilitatea se datorează masei distribuite în mod egal între partea din faţă şi cea din spate (50:50), a coborârii centrului de greutate şi a utilizării unui volum mai mare de materiale uşoare (cum ar fi aluminiul), ceea ce o face mai uşoară cu 100 de kilograme faţă de predecesoarea sa (adică are mai puţin de o tonă acum). Ceea ce înseamnă că aproape a revenit la dimensiunile care au consacrat Miata.

Spiritul compact al maşinii se simte şi în modul în care se conduce. Toate elementele acesteia sunt atât de aproape de şofer (fără a crea însă o senzaţie de claustrofobie) încât acesta aproape că se trezeşte în propria sufragerie, în fotoliul preferat, ţinând în mâini un volan de PSP (PlayStation Portable). Această senzaţie oferă Maxda MX-5 o bilă albă, caci modul în care şoferul se simte lipit de carosabil şi în care poate vedea drumul sporesc nivelul său de siguranţă - vizibilitatea este mai mare, iar atenţia creşte.

Lucru care nu poate fi spus însă despre plafonul celei de-a patra generaţii a Mazda MX-5. Deşi este construit dintr-un material flexbil, dar destul de dur şi poate fi manevrat mult mai uşor ca la generaţiile anterioare (având un sistem de închidere şi deschidere cu clapă/mâner) şi în oglinda retrovizoare luneta arată tot ceea ce trebuie să cunoască şoferul despre trafic, noul model are două unghiuri moarte, în fiecare dintre lateralele sale din spate. În cazul anumitor manevre, în care oglinzile laterale nu sunt de folos, asigurarea devine dificilă. Plafonul poate fi ridicat însă în mers, într-un timp foarte scurt, iar la eliberarea acestuia geamurile laterale coboară.

La viteze foarte mari, decapotarea maşinii s-ar putea să nu fie cea mai bună idee, cu toate că designerii Mazda MX-5 s-au străduit să degreveze şoferul şi pasagerul de disconfortul curenţilor de aer. Totuşi, doar aşa se poate auzi adevărata putere a roadsterului japonez.

Dacă de la motorul de 2,0 litri, care dezvoltă 160 CP, oricine se aşteaptă la performanţe demne de notat, cum ar fi o accelerare de la 0 la 100 km în 7,3 secunde, nici varianta de 1,5 litri, care dezvoltă 130 de CP, nu este mai prejos. Atinge 100 de km în 8,3 secunde şi, la fel ca motorizarea superioară, te face să crezi că mergi cu peste 100 de km/oră chiar şi atunci când abia ai trecut de 50 de km/oră, datorită evacuării. Ambele motorizări sunt disponibile şi în România, pe benzină şi sunt cuplate la o cutie de viteză manuală în şase trepte, însă nu pentru toate pragurile de preţ. Motorul de 2,0 litri este disponibil doar în două (Revolution şi Revolution Top) dintre cele cinci variante de echipare (Emotion, Challenge, Attraction, Revolution şi Revolution Top). Cele din urmă au şi cele mai mari preţuri, de 27.000 de euro, respectiv circa 29.000 de euro, cu tot cu TVA). Cel mai ieftin Mazda MX-5 pentru piaţa locală va costa 21.000 de euro (cu TVA inclusă), echiparea standard venind cu jante de 16 inch din aliaj, faruri LED, DSC şi TCS, cu sistem de monitorizare a pneurilor, buton de pornire-oprire, computer de bord, închidere centralizată, geamuri electrice şi airbaguri frontale şi laterale.

Mazda MX-5, de 1,5 litri, dezvoltă un cuplu motor de 150 Nm şi are un consum mediu de 6 litri/ 100 km. Pe de altă parte, modelul cu motorizare de 2,0 litri dezvoltă un cuplu motor de 118 Nm şi consumă 6,6 litri la suta de kilometri. 

Interiorul noului model Mazda MX-5 rămâne la fel de minimalist ca la modelele anterioare. Bordul este realizat din plastic, însă portierele şi volanul sunt tapiţate cu piele. Scaunele sport “îmbracă” şoferul în aşa fel încât nici cel mai periculos viraj nu reuşeşte să îl destabilizeze. Singurele minusuri ale interiorului ar fi sistemul de aer condiţionat (poziţionat prea în dreptul şoferului şi al pasagerului) şi spaţiul de la picioarele pasagerului, care a fost “îmbogăţit” în partea stângă cu o zonă ridicată, sub care se ascunde transmisia şi care, pe alocuri, poate fi deranjant. Per total însă, având în vedere dimensiunile reduse ale maşinii, Mazda MX-5 este suficient de spaţioasă, lucru care se vede şi la portbagajul maşinii, în care încap fără probleme două bagaje de mână (de dimensiunea celor premise în cabina avionului) şi alte două genţi de mărime mică, ceea ce este o evoluţie considerabilă faţă de generaţia anterioară.

Noul roadster al japonezilor de la Mazda se bazează pe generaţia de motoare - Sky-Activ G – aspirate şi modificate pentru a se potrivi noilor dimensiuni şi poziţionări ale modelului cu numărul patru. Acesta vine în şapte variante de culoare pe piaţa locală - Alb Arctic, Ceramic, Blue Reflex, Alb Crystal Pearl, Negru Jet, Gri Meteor şi Roşu Soul.

 
 
Urmează ZF Power Summit 2023
AFACERI DE LA ZERO
Principalele valute BNR - ieri, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.9036
Diferență: 0,0633
Ieri: 4.9005
Azi: 4.5570
Diferență: 1,6666
Ieri: 4.4823
Azi: 5.4789
Diferență: -0,2839
Ieri: 5.4945
Azi: 4.9186
Diferență: 0,2241
Ieri: 4.9076