Auto

Test Auto ZF: Noul Hyundai Santa Fe, upgrade la Business Class - FOTO

Foto: Hyundai

Foto: Hyundai

Autor: Bogdan Alecu

13.09.2012, 15:04 4200

SUV-ul Santa Fe a fost unul dintre cele mai bine vândute maşini de teren din segmentul său, nu doar la nivelul pieţei locale, ci şi la nivel mondial, cu vânzări totale de peste 2,5 milioane de unităţi de la lansarea sa din 2000. Din acest motiv, Santa Fe este şi singurul model din gama constructorului sud-coreean care şi-a păstrat numele şi nu a trecut la noile indicative „ix” alături de celelalte SUV-uri sau crossovere.

Cu aproape o lună înaintea Salonului Auto de la Paris, Hyundai a lansat cea de-a treia generaţie a lui Santa Fe, în condiţile în care acesta era şi ultimul care nu trecuse la noua linie de design a mărcii.

La fel cum noul i30 a fost un salt faţă de vechea generaţie, care practic a făcut din Hyundai un concurent redutabil în segmentul compact, aşa şi noul Santa Fe reprezintă un adevărat salt înainte faţă de generaţia anterioare. Aproape toate problemele generaţiei anterioare au fost rezolvate prin lansarea noului Santa Fe. Desigur, acum lupta în segmentul SUV-urilor este şi mai puternică decât în urmă cu şase ani.

Evoluţia noii generaţii porneşte de la linia de design a mărcii. Spre exemplu partea din spate aminteşte foarte mult de un ix35 mai mare, în timp ce partea frontală este proiectată special pentru a aduce a model premium. Linii ascuţite, dinamice, sportive, acestea ar fi în câteva cuvinte principalele „caracteristici” ale noii generaţii. Cu toate acestea, cei de la Hyundai spun că noul Santa Fe se adresează clienţilor mai conservatori, de 40-50 de ani.

Odată urcat la bord, se remarcă în continuare evoluţia. Sunt multe elemente care amintesc de Hyundai i40, proaspăt lansat în toamna anului trecut, dar şi elemente premium care vizează în primul rând tehnologia şi siguranţa - în standard sunt deja disponibile şapte airbaguri, iar în cazul unui accident cu un pieton capota activă a motorului va amortiza forţa impactului. Pentru cei se obişnuiesc mai greu cu un automobil atât de mare, Santa Fe dispune de sistem automat de parcare, cameră pentru marşarier şi senzori de parcare faţă/spate. Pe lângă acestea sunt de menţionat şi sistemele care avertizează sonor atunci când automobilul părăseşte banda de rulare fără semnalizare. Odată cu noua generaţie aproape niciun element de la vechiul model nu a rămas neoptimizat. Tapiţeria din piele este acum una de calitate, faţă de modelul precedent, unde amintea mai mult de o faţă de masă din plastic, în timp ce plasticul ieftin „chinezesc” a dispărut în totalitate. Totul este acum plăcut atât la privit cât şi când este atins.

Printre „inovaţiile” aduse de noua generaţie se numără şi bancheta spate care nu doar este rabatabilă, ci care permite şi deplasarea acesteia înainte-înapoi pentru a mări sau micşora volumul portbagajlui, în timp ce spătarul se poate regla astfel încât şi pasagerii de pe banchetă să poată sta la fel de confortabil ca într-o limuzină. În ceea ce priveşte portbagajul, acesta are 534 de litri în versiunea cu cinci locuri şi 1.680 de litri atunci când bancheta este rabatată. Pe de altă parte, sistemul nu este la fel de bine „perfecţionat” şi când vine vorba de locurile de pe rândul trei. Cu toate că Santa Fe se consideră a fi un SUV ce oferă şapte locuri, bancheta de pe rândul trei poate fi adecvată doar pentru copii de până în zece ani, pentru un adult accesul dar şi statul pe cele două scaune fiind aproape imposibil în condiţiile în care pentru a ajunge la ele este nevoie de puţin contorsionism, în timp ce locul pentru picioare este aproape inexistent. Pe de altă parte, chiar şi aşa, cei de la Hyundai s-au gândit inclusiv la condiţiile celor care au ajuns pe rândul trei – aceştia dispun de guri de vetentilaţie dar şi de control asupra fluxului de aer. În plus, având în vedere că totuşi este un vehicul destinat ieşirilor în natură, Santa Fe dispune în portbagaj şi de o priză de 230V ce se activează de la şofer, astfel încât se poate lua un mini-frigider.

Noul Santa Fe este disponibil pe piaţa europeană cu două motorizări diesel, una de 2,0 litri şi 150 CP şi o a două de 2,2 litri şi 197 CP, alături de una pe benzină de 2,4 litri şi 192 CP. Dintre acestea, am testat dieselul de 2,2 litri cuplat la o cutie de viteze manuală cu lase trepte şi tracţiune integrală.

Spre deosebire de generaţia anterioară, noul Santa Fe este mai plăcut de condus, având o suspensie uşor mai fermă. Pe de altă parte, suspensia încă nu a fost suficient optimizată, fiind destul de dură mai ales când se rulează cu viteză mai redusă pe porţiuni uşor denivelat. Tot pentru a ajuta la drum lung, direcţia dispune de un mod sport, care mai înlătură din „feelingul” artificial. În ceea ce priveşte consumul, în traficul urban acesta se situează între 8 şi 10 litri/100 km, în funcţie de stilul de condus şi condiţiile de trafic.

Pe piaţa locală noul Santa Fe va fi lansat cel mai probabil în octombrie sau noiembrie şi cel mai probabil va avea un preţ de pornire de aproximativ 30.000 de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO