Auto

Test Auto ZF: Renault Captur Intens TCe 130 CP EDC7: Evoluţie aşteptată

Test Auto ZF: Renault Captur Intens TCe 130 CP EDC7:...

Autor: Bogdan Alecu

19.03.2020, 13:16 572

Alianţa Renault Nissan a inventat segmentul SUV-urilor mici în 2010. Primul a fost Dacia Duster în 2010, a urmat repede Nissan Juke, care în 2011 nu avea niciun competitor şi ulterior a venit Renault Captur în 2013. Odată cu lansarea sa segmentul a prins avânt. Captur venea cu o gardă la sol mărită, cu dimensiuni ceva mai mari decât ale unei maşini de clasă mică şi cel mai important, venea cu personalitate – caroserii în două culori şi nenumărate moduri de personalizare. Da era mic, da avea o suspensie care era „perfectibilă” însă din 2014 Captur este liderul incontestabil al segmentului mic.

În plus, odată cu Renault Captur, alţi peste 20 de constructori au urmat exemplul francezilor şi au venit cu propriile SUV-uri mici.

Datorită strategiei foarte bune a Renault, francezii sunt acum printre foarte puţinii constructori care vin cu cea de-a doua generaţie a unui SUV mic, în timp ce alţii abia sunt la prima. Acelaşi lucru este valabil şi pentru Dacia Duster, Nissan Juke sau Peugeot 2008.

Cea de-a doua generaţie a Captur pune accent pe latura practică - maşina este mai lungă, mai lată, mai înaltă şi mult mai bine echipată decât prima generaţie. Spre exemplu portbagajul este unul cu dimensiune variabilă datorită banchetei spate culisabile pe o distanţă de 16 cm. Este pentru prima dată când un SUV mic primeşte această dotare pe care o vedeam până acum în cazul monovolumelor mici. Cu ajutorul acestei idei, portbagajul lui Captur variază între 422 şi 536 de litri în funcţie de poziţia banchetei, iar dacă aceasta este rabatată, spaţiul urcă la peste 1.200 de litri. Astfel, maşina ajunge să concureze cu SUV-uri (mult) mai mari. De asemenea şi spaţiul interior este unul similar cu cel dintr-un model compact, inclusiv în spate.

Un alt element practic la Captur este impresionează este strategia lor de a ţine pasul cu noua generaţie – la interior maşina dispune de patru porturi USB – două în faţă, două în spate, toate de mare putere pentru o încărcare rapidă alături de opţiunea de a avea şi încărcare wireless pentru telefon pe consola centrală. Deşi pare un detaliu, în ziua de azi toţi butonează un smartphone atunci când stau jos, iar o soluţie pentru a-l ţine încărcat pe întreaga perioadă a zilei este una foarte utilă.

În premieră, în cazul cutiei automate clienţii pot opta pentru pentru două tipuri de schimbător – cel clasic, cu levier, şi unul tip selector, denumit e-shifter montat pe o consolă centrală suspendată care permite crearea unui spaţiu de depozitare sub această consolă.

Per total interiorul noului Captur păstrează linia personalizabilă a generaţiei anterioare, însă cu un salt puternic în ceea ce priveşte calitate materialelor utilizate şi a designului. Avem de-a face cu cu materiale moi, plăcute la atingere.

O altă mare bilă albă pentru noul Captur îl reprezintă implementarea de guri de ventilaţie pentru locurile spate, astfel încât încălzirea şi răcirea habitaclului se pot realiza mult mai eficient – pentru familiile cu copii, gurile de ventilaţie pentru locurile din spate sunt extrem de utile. Şi ca element de la generaţia anterioară, Renault a păstrat torpedoul de tip sertar.

Tot ca detaliu, portierele „îmbracă” pragul de jos al maşinii, astfel încât la urcare sunt şanse mai mici ca cel de la volan sau pasagerii să se murdărească pe pantaloni.  De asemenea, la capitolul tehnologie, există un parteneriat cu Google, iar prin comenzile vocale se poate căuta direct pe Internet.

În ceea ce priveşte tehnologia, Captur ţine pasul cu trendurile şi poate fi comandat cu un instrumente digitale de bord – un display de 7 inchi care vine standard pe versiunea de top, iar opţional poate veni inclusiv cu unul de 10,2 inchi, inclusiv cu teme în funcţie de modul de rulare setat. De partea cealaltă, standard, Captur vine cu instrumente clasice de bord şi un display de 4,2 inchi.

Pe consola centrală, în funcţie de versiune, este amplasată fie un sistem multimedia cu un display clasic de 7 inchi sau o tabletă de 9,3 inchi amplasată „pe înalt” – aceasta spre deosebire de modelele Megane sau Talisman, un este integrată în consolă, ci „iese” în partea de sus. În plus, cum era de aşteptat, sistemul de infotainment dispune de compatibilitate cu Android Auto şi Apple Car Play.

Captur vine şi cu sisteme de nouă generaţie, precum Highway şi Traffic Jam Companion pe versiunile cu transmisie automată, pentru a transforma maşina într-una semi-autonomă. Maşina poate păstra distanţa faţă de maşina din faţă, poate menţine banda de rulare şi chiar opri maşina, astfel încât naveta zilnică poate fi una mult mai facilă. În plus, printr-o conexiune 4G asigurată de un modem Orange, maşina dispune de acces permanent la internet şi inclusiv la updateuri.

Ce nu impresionează? Francezii au optat pentru sistem clasic de spălare a parbrizului, cu două duze cu trei jeturi fiecare, în contextul în care până şi Duster are duze de tip „ceaţă” pentru o optimizare a consumului de lichid de parbriz. În al doilea rând, pe puntea spate maşina dispune în continuare de tamburi şi nu de discuri de frână, chiar şi în cazul versiunii de 130 CP. În acest caz nu se poate spune că vorbim că avem de-a face cu un minus deoarece nu cunoaştem exact performanţele de frânare. În testul realizat nu am simţit spre exemplu vreo urmă de „oboseală” a frânării, dar nici nu am testat sistemul pe un circuit special, ci doar pe drumuri naţionale, autostradă şi trafic urban. Pe de altă parte, tamburii sunt mult mai ieftin de întreţinut în timp.

Modelul testat era echipat cu motorul pe benzină de 1,33 litri supraalimentat, dezvoltat de Grupul Renault alături de Mercedes-Benz, motiv pentru care îl vedem şi pe Nissan şi pe Dacia Duster. Acesta era cuplat la cutia de viteze EDC cu 7 trepte şi dublu ambreiaj. În cazul modelului testat, motorul era în versiunea de 130 CP. Dincolo de dieselul de 115 CP, motorul pe benzină pare cea mai logică alegere, având în vedere tendinţele din piaţă. Acesta oferă performanţe foarte bune, reprize care să faciliteze orice depăşire, în timp ce cutia de viteze schimbă treptele foarte rapid, fără a simţi vreun delay - întocmai cum era de aşteptat de la o cutie cu dublu ambreiaj. În traficul din Bucureşti motorul oferă performanţe bune fără a livra vreun consum ridicat. Spre exemplu, media oficială este de 6,2 litri/100 km. În timpul testului consumul a crescut la circa 7 litri/100 km pe autostradă şi a scăzut spre 5-6 litri/100 km pe drum naţional, în timp ce în traficul din Bucureşti s-a ridicat la circa 8-9 litri/100 km, în funcţie de aglomeraţie.

Cine doreşte să adapteze şi setările maşinii, poate apela la schimbarea modurilor de rulare prin sistemul Multi-Sense care vine cu un mod Eco pentru a maximiza eficienţa, un mod Sport şi cel Normal.

Captur vine ca şi Clio pe noua platformă CMF-B, motiv pentru care şi comportamentul dinamic al maşinii este net îmbunătăţit. Suspensia este una confortabilă, chiar mult mai confortabilă decât în cazul generaţiei anterioare. Denivelările sunt absorbite de suspensie, în timp ce la nevoie, maşina poate fi pilotată cu plăcere pe drumuri sinuoase.

Preţul de pornire promovat pentru Captur este de 15.900 de euro cu TVA pentru versiunea de bază, Life cu motorul TCe de 100 CP. Versiunea de top Intens, pleacă de la 18.600 de euro cu TVA cu acelaşi motor, în timp cu TCe 130 CP cu transmisia automată cu dublu ambreiaj EDC pleacă de la 21.550 de euro

 
 
 
 
 
 
 
 


 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO