Auto

Test Auto ZF: Skoda Octavia, cea mai nouă surpriză a grupului Volkswagen

Teste auto ZF

Teste auto ZF

Autor: Bogdan Alecu

02.04.2013, 19:25 5431

Ajuns la a treia generaţie modelul Octavia vine să reinventeze conceptul de automobil de familie, care însă poate avea acum şi o eleganţă pronunţată, pe lângă tehnologii moderne şi un design dinamic şi plăcut. Octavia poate fi considerată fără probleme „Loganul” cehilor de la Skoda, modelul care a readus în prim-planul industriei auto mondiale constructorul preluat la începutul anilor 90 de grupul Volkwagen.

De designul noii generaţii este responsabil Jozef Kaban, nimeni altul decât cel care a desenat celebrul Bugatti Veyron, dar şi mai multe modele Audi. Probabil, din acest motiv, din anumite unghiuri Octavia III aminteşte de un Audi. Exteriorul pune acum şi mai mult accent pe eleganţă în care sunt integrate şi LED-urile pentru luminile de zi.

Interiorul nu mai urmăreşte aceeaşi idee ca şi cel de pe Superb, de a rivaliza direct cu Volkswagen, ci se clasează undeva imediat sub Golf. Desigur, planşa de bord are plastice moi, dar s-a pus accentul puţin cam prea mult pe simplitate. Cu siguranţă Octavia are un public-ţintă diferit faţă de Golf, şi din acest motiv sunt şanse mari ca tocmai această simplitate să atragă. În ceea ce priveşte confortul, poziţia la volan este una ergonomică şi care se adaptează uşor în funcţie de talia fiecărui şofer, în timp pasagerii spate dispun acum de şi mai mult spaţiu în condiţiile în care ampatamentul de aproape 2,7 metri este la limita clasei medii. Ca şi până acum, portbagajul este punctul forte pentru Octavia – nu mai puţin de 590 de litri, valoare demnă de SUV-urile mari, nu de un model compact. Astfel, Octavia III nu doar dispune de spaţiu suficient pentru cinci adulţi, ci şi pentru bagajele acestora pentru o vacanţă prelungită. În plus, portbagajul dispune şi de un hayon lung care permite şi amplasarea în portbagaj a unor obiecte voluminoase.

Tot în ceea ce priveşte interiorul este de apreciat şi implementarea noului sistem multimedia similar celui de la Volkswagen care dispune inclusiv de un senzor de proximitate, modificând afişajul butoanelor la apropiera mâinii de displayul touchscreen.

Platforma tehnică utilizată pentru Octavia este deja celebra MQB utilizată şi de noul Golf VII, iar acest lucru se simte în ceea ce priveşte ţinuta de drum în timp ce suspensia ce oferă un compromis bun între fermitate şi confort. La confort contribuie şi direcţia, uşor de utilizat în oraş, la manevrele de parcare, dar care este şi suficient de fermă pentru a nu afecta prea mult sportivitatea.

Şi dacă tot vorbim de sportivitate, modelul testat era echipat cu motorul de 1,4 litri TSI 140 CP pe benzină, cuplat la o cutie de viteze manuală cu şase trepte. Alături de design şi spaţiu interior, motorul este cea de-a treia surpriză a Octavia. Cu toate că nu dispune de sistemul de oprire a cilindrilor pentru a reduce consumul de combustibil, acesta s-a dovedit unul suficient de economic pentru a reprezenta o alternativă de luat în calcul în faţa unui diesel. Spre exemplu, pe un traseu de 300 km format din 100 km în Bucureşti şi 200 km pe drum naţional cu o bandă pe sens, computerul de bord a indicat un consum mediu de 6,5 litri/100 km, în condiţiile în care s-a adoptat un stil de condus normal, nu unul economic. Mai mult, în traficul din Capitală maşina a afişat un consum mediu de 7,5 litri/100 km, în timp ce automobile similare punctau înun consum de până la 10 litri/100 km. În plus, motorul nu este doar unul economic, ci unul sportiv, care urcă rapid în ture şi oferă inclusiv un sunet sportiv plăcut. Tot la plusuri intră şi cutia de viteze, care deşi are trepte lungi, setate pe confort şi consum redus, aceasta este una foarte precisă. Maşina poate accelera de la 0 la 100 km/h în 8,4 secunde, însă prezenţa turbinei şi cuplul motor de 250 Nm permite şi obţinerea unor reprize foarte bune, depăşirile fiind uşor de realizat.

În ceea ce priveşte siguranţa, Octavia vne în standard cu ABS, ESP şi Multi Collision Brake – un sistem inovator care frânează maşina şi limitează viteza la maximum 10 km/h dacă sistemul înregistrează o primă coliziune iar şoferul nu intervine, pentru evitarea sau limitarea efectelor coliziunilor succesive. şoferul poate depăşi oricând acest sistem prin acţionarea acceleraţiei sau prin frânarea proprie. Skoda mai oferă în standard şapte airbaguri şi lumini de zi, pentru un scor de 5 stele la Euro NCAP.

Opţional sunt disponibile sisteme care permit frânarea automată la viteze mici,  pilotul autoadaptiv, sistemul de detecţie a oboselii la volan, dar şi sistemul de protecţie proactivă a pasagerilor, care strânge automat centurile de siguranţă şi închide geamurile în cazul unui accident iminent.

Aşa cum Superb a fost şi este un concurent redutabil pentru VW Passat, cel mai probabil Octavia va fi unul puternic pentru Jetta.

În ceea ce priveşte costul de achiziţie, Octavia III vine de la 14.256 de euro, dar pentru echiparea de bază şi motorul pe benzină 1,2 TSI de 86 CP. Modelul testat, cu motorul 1,4 TSI de 140 CP are un preţ de pornire de 17.335 de euro cu TVA.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO