Auto

Test Auto ZF: Suzuki Vitara 1,6 diesel 4x4, prima alternativă corectă la Dacia Duster. Galerie FOTO

Suzuki Vitara

Suzuki Vitara

Autor: Bogdan Alecu, Drive Test

10.03.2015, 12:51 25517

Segmentul SUV-urilor mici, sau mai bine spus cel al crossoverelor mici a fost unul dintre cele mai dinamice anul trecut, motiv pentru care vânzările acestora au „explodat” cu o creştere de peste 50% la nivel european, cele mai bine vândute fiind Renault Captur, urmat de Peugeot 2008 şi Dacia Duster. Dar dintre acestea trei, primele două nu au în oferită nicio versiune cu tracţiune integrală, lar cel de-al treilea model abia a obţinut trei stele din cinci la testele EuroNCAP din 2011, având numai două airbaguri frontale şi două laterale, neavând nici airbaguri cortină şi nici pentru genunchii şoferului.

Primul model care oferă şi o versiune 4x4 este Opel Mokka, disponibil din acest an cu noul diesel de 1,6 litri CDTi al cărui preţ porneşte de la 23.700 de euro, în timp ce noul Jeep Renegade oferă integrală doar pe versiunile de top de aproape 29.000 de euro cu TVA, preţ la care se poate achiziţiona un SUV mai mare tot cu tracţiune integrală, de la concurenţă.

Acum intră în scenă noul Suzuki Vitara (nu Grand Vitara, ci Vitara, urmaşul modelului lansat iniţial în 1988), model care revine în gama constructorului nipon sub S-Cross. Principalii concurenţi ai lui Vitara sunt acum Opel Mokka, Nissan Juke, Renault Captur, Peugeot 2008 şi Citroen C4 Cactus, dar şi Dacia Duster. Clientul-ţintă de Vitara în România are între 30 şi 45 de ani, studii superioare şi sunt persoane active, de cele mia multe ori cu familie, potrivit datelor oficiale. Preţul de pornire pentru Vitara este de 14.100 de euro cu TVA pentru versiunea de bază, cu motor pe benzină de 1,6 litri şi tracţiune faţă, echipare care include geamuri electrice, aer condiţionat, scaune încălzite, şapte airbaguri şi sistem de asistenţă la pornirea din pantă. Versiunea de top ajunge la 23.000 de euro cu TVA şi include sistem 4x4 Allgrip, motor diesel de 1,6 litri şi 120 CP şi o echipare ce include printre altele plafon panoramic, faruri adaptive cu LED, climatizare automată, senzori de parcare, tapiţerie din piele, sistem multimedia cu navigaţie, sistem de asistenţă la frânare în caz de impact şi tempomat adaptiv ce păstrează distanţa faţă de maşina din faţă. Spre comparaţie, Dacia Duster vine cu un motor de 1,5 litri diesel 4x4 ajunge la 17.200 de euro cu TVA, în varianta de top, care include însă numai tapiţerie din piele, sistemul multimedia cu navigaţie, scaune încălzite faţă şi numai patru airbaguri, astfel încât la testele de siguranţă a obţinut trei stele din cinci. Oficialii Suzuki estimează că vor livra în acest an aproximativ 350 de modele Vitara anul acesta şi sunt deja 50 de precomenzi pentru acesta, toate în versiune 4x4 Allgrip.

Pe de altă parte, tot în comparaţie cu Duster, Vitara nu oferă performanţe la fel de bune în off-road. Da, vine cu sistemul Allgrip, dar Vitara are un unghi de atac de numai 18,2 grade faţă de cel de aproape 30 de grade de la Duster, în timp ce garda la sol este de numai 185 mm, versus cea de 210 mm de la SUV-ul Dacia, ceea ce înseamnă că Vitara nu va putea intra într-un off-road cu dificultate peste medie aşa cum poate Duster. Dar având în vedere că în Vest clienţii preferă mai mult tracţiunea faţă în detrimentul celei 4x4 inclusiv în cazul lui Duster, înseamnă că cei mai mulţi dintre ei foarte rar părăsesc asfaltul şi doar preferă un automobil mai spaţios cu o poziţie înaltă la volan.

Spre deosebire de principalii săi concurenţi, inclusiv Duster, Vitara are cel puţin pentru început şi la prima vedere o gamă a motorizărilor destul de limitată - două propulsoare de 1,6 litri şi 120 CP din care unul diesel şi unul pe benzină, împrumutate de la S-Cross. Pe cel pe benzină l-am testat în versiunea cu transmisie automată cu şase trepte (fiind disponibilă şi o versiune cu transmisie manuală cu cinci trepte) şi tracţiune faţă iar dieselul l-am testat cu tracţiune integrală Allgrip şi transmisie manuală cu şase trepte.

Sistemul 4x4 Allgrip dispune pe lângă modurile Auto (care livrează automat cuplul între puntea faţă şi spate în funcţie de aderenţă) şi cel Lock (care blochează diferenţialul central 50/50) şi de modurile Snow – pentru teren alunecos şi Sport, care promite să livreze cât mai eficient cuplul către roţi. În plus, cuplat la motorul diesel de 1,6 litri care dezvoltă un cuplu motor de 320 Nm de la 1.750 rpm, maşina chiar oferă performanţe dinamice bune pentru segmentul din care face parte. De asemenea, cutia de viteze este una scurtă şi precisă, exact cum era de aşteptat din partea unui model japonez, cu toate că este asamblat în Ungaria. Oficial dieselul oferă un consum mediu de 4,2 litri/100 km şi unul urban de 4,7 litri/100 km în modul 4x4, dar în realitate consumul mediu a urcat spre 5,5 – 6 litri/100 km, în condiţiile în care testul s-a realizat atât pe un traseu sinuos în urcare cât şi pe autostradă. În cazul performanţelor dinamice, maşina accelerează de la 0 la 100 km/h în 12,4 secunde.

Habitaclul urmează liniile specifice modelelor japoneze. Materiale de calitate acolo unde pasagerii intră în contact cu acestea, şi unele cât mai uşoare şi ieftine acolo unde nu este cazul cum ar fi tapiţeria din Alcantara. De asemenea, clientul poate personaliza maşina cu elemente colorate şi cromate la interior. În plus, faţă de S-Cross, în Vitara şi-a făcut apariţia un sistem multimedia cu display touchscreen de şapte inchi care include şi sistem de navigaţie şi multimedia şi care în plus dispune şi de conexiune de tip MirrorLink ce „oglindeşte” conţinutul de pe smartphone pe displayul sistemului.

Spaţiul oferit pasagerilor este unul comparabil cu segmentul compact, atât în ceea ce priveşte locurile din spate, cât şi portbagajul de 375 de litri, unul dintre cele mai încăpătoare din clasa sa.

Cu un preţ mult sub concurenţă, Vitara este în acest moment una dintre cele mai mari surprize din segmentul SUV-urilor mici/compacte, venind atât cu tehnologii de ultimă oră, cât şi cu un preţ redus, fără a face rabat la siguranţă sau motorizări, motiv pentru care poate concura din punct de vedere al preţului chiar şi cu Duster, în timp ce la performanţe şi echipări concurează cu modele ce ajung la 30.000 de euro cu TVA.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO