Auto

Test Auto ZF: Toyota Auris Hybrid Touring Sports, maşina „verde” pentru familie

toyota auris

toyota auris

Autor: Bogdan Alecu

22.05.2014, 12:45 2116

Hibridele par a cuceri piaţa auto mondială încet dar sigur, pe măsură ce fie aproape toţi constructorii auto au sau anunţă că vor avea modele hibrid în portofoliu. Mai mult, Toyota şi Opel/Chevrolet au lansat deja în ultimii doi ani modele plug-in hybrid, care pot fi alimentate şi de la priză pentru a reduce cât mai mult consumul de combustibil fosil.

Cel puţin până acum bariera în calea hibridelor a fost reprezentată de preţul ridicat al acestora. Până de curând, achiziţia unui Prius Hybrid obişnuit costa cel puţin 30.000 de euro, în condiţiile în care se putea achiziţiona un automobil cu dimensiuni similare şi motor diesel economic la cel mult 20.000 de euro.

Dar lucrurile se schimbă, iar pe lângă Prius, cei de la Toyota au acum şi Auris şi Yaris Hybrid, amcele cu preţuri semnificativ reduse faţă de Prius. Mai mult, spre exemplu, Auris dispune de acelaşi sistem ca Prius, compus dintr-un motor pe benzină de 1,8 litri şi unul electric ce dezvoltă împreună 136 CP. din acest motiv, anul 2013 a fost unul record pentru, prin livrarea a 210 de astfel de automobile, în creştere cu 57% comparativ cu anul anterior.

În cazul modelului Yaris, versiunea hibridă de 100 CP are un preţ de pornire de 17.852 de euro cu TVA, adică cu aproape 2.000 de euro mai mult decât un model pe benzină cu aceeaşi echipare. În cazul modelului compact, echipat cu acelaşi sistem de pe Prius, cu o putere cumulată de 136 CP, preţul porneşte de la 20.714 euro cu TVA, cu 1.300 de euro în plus faţă de un Auris echipat cu un motor diesel de 2,0 litri. Spre comparaţie, un Prius porneşte de la 27.103 euro cu TVA.  Breakul Touring Sports are pe de altă parte un preţ mai ridicat – de 26.507 euro cu TVA, dar explicat de faptul că vine cu echiparea de top Sol Plus, care nu mai este disponibilă pe o motorizare diesel sau benzină „normală”.

Designul exterior rămâne în continuare cel clasic al modelului Auris break, singurul element care anunţă faptul că sub capotă se regăseşte şi un motor electric este emblema Toyota cu inserţii albastre, iar la interior se remarcă schimbătorul de viteze preluat de pe Prius şi ceasurile de bord unde turometrul a fost înlocuit de un nou indicator de „performanţă”. Designul habitaclului în cazul lui Auris este diferit faţă de ce vedem la modelele europene. Tipic pentru niponi designul iese în evidenţă prin liniile ascuţite şi materialele ce pun mai mult accent pe latura practică.

Ce diferenţiază Auris de Prius este spaţiul interior. Auris Touring Sports are un portbagaj de nu mai puţin de 530 de litri, cu aproape 100 de litri în plus faţă de Prius, ceea ce îl face o alegere optimă pentru o familie.

Dar ce diferenţiază acest model de restul este sistemul propulsor. Hibridul reuşeşte un consum maxim de 6,3 litri/100 km în traficul cel mai aglomerat din Capitală. Desigur, valoarea este cu aproape 2 litri mai mare decât cea oficială pentru mediul urban, dar cu un model pe benzină de dimensiuni şi performanţe similare, consumul în aceleaşi situaţii ar fi urcat uşor la peste 10 litri/100 km, iar un diesel la cel puţin 8 litri/100 km. Cum reuşeşte hibridul? Porneşte motorul pe benzină doar când are nevoie, iar în intervalele cu cel mai ridicat consum, atunci când se accelerează de pe loc, fie se rulează doar cu ajutorul motorului electric, dacă bateria este suficient de încărcată şi pedala de acceleraţie este apăsată cu moderaţie. De asemenea, se poate rula în mod electric chiar şi cu 70 km/h. Doar pe baterie maşina parcurge aproximativ 3 km în mod electric. Dar dacă se pun cap la cap toate distanţele, maşina poate rula şi zeci de kilometri în modul electric.

Faptul că maşina dispune de un motor pe benzină, din start poate fi considerată mai „verde” faţă de un diesel. Un motor diesel are nevoie de o îngrijire atentă pentru a fi „verde”, iar un diesel fără revizii efectuate la timp poate deveni o adevărată bombă ecologică. Din acest motiv spre exemplu Bucureştiul este plin de taxiuri diesel care scot un foarte gros fum  negru. În acelaşi timp, în marile capitale europene taxiurile sunt acum automobile hibride, tocmai pentru a reduce eficient poluarea. 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO