Auto

Test Auto ZF: VW Sharan – Partea a II-a: Cât consumă şi cât costă de întreţinut

Test Auto ZF: VW Sharan – Partea a II-a: Cât consumă şi cât costă de întreţinut

Test Auto ZF: VW Sharan – Partea a II-a: Cât consumă şi cât costă de întreţinut

Autor: Bogdan Alecu

26.08.2011, 10:15 15765

Decizia de a achiziţiona un monovolum are la bază de obicei motive ce ţin mai mult de raţional decât de emoţional, sau cel puţin aşa a fost "educată" piaţa până acum. Dar nu e obligatoriu ca raţionalul să nu aibă şi o componentă mai plăcută.

Test Auto ZF: VW Sharan - Un "van" de cursă lungă. Vezi aici cum am testat pe Autostrada Bucureşti-Ploieşti cel mai încăpător Volkswagen

În cazul de faţă, un Sharan cu motor diesel de 2,0 litri TDI 140 CP şi cutie de viteze DSG cu şase trepte şi echiparea de top Highline, cu un preţ de 34.110 de euro ar trebui să aibă la bază o decizie raţională, luată de cineva de peste 30 de ani, cu familie şi cel puţin un copil.

Volkswagen Sharan a fost lansat pe piaţa europeană în 1995 şi a fost unul din cele mai longevive automobile de familie de pe piaţa europeană. Dacă la acea vreme a fost proiectat pe aceeaşi platformă cu Ford Galaxy, acum Sharan preia o platformă "in house", de la Passat.

În ultimii ani, urmând trendul european, şi pe piaţa locală segmentul monovolumelor a înregistrat o creştere a cotei de piaţă şi a vânzărilor. La nivelul primelor şase luni spre exemplu, automobilele de familie au urcat cu peste 30% faţă de perioada similară a anului trecut, la aproape 900 de maşini.

Dacă în cazul unui Golf sau a unui Passat se pot luat în calcul fără probleme şi noile motorizări pe benzină supraalimentate de tip TSI, în cazul unui Sharan, având în vedere dimensiunile sale, greutatea de 1.800 kg la gol şi portbagajul de peste 800 de litri atunci când maşina este în configuraţia de cinci locuri, este de preferat un diesel - în cazul de faţă, maşina era echipată cu un motor 2,0 TDI de 140 CP cuplat la cutia de viteze DSG cu şase trepte, o combinaţie reuşită atât pentru cei ce au multe drumuri în oraş, aceştia beneficiind din plin de confortul unei transmisii automate care schimbă treptele extrem de repede, dar şi la la drum lung. Mai mult, consumul mediu s-a încadrat între 7 litri/100 km şi 8,5 litri/100 km, în condiţiile în care în maşină au fost cel mult două persoane şi fără prea multe bagaje.

În ceea ce priveşte comportamentul rutier, Sharan este concentrat pe confort şi mai puţin pe sportivitate. Spre exemplu, spatele masiv are un cuvânt greu de spus în ceea ce priveşte ţinuta de drum pe viraje, dar nu trebuie ignorat faptul că este totuşi un monovolum capabil să transporte şapte persoane şi să mai rămână şi cu un portbagaj de peste 300 de litri pentru bagaje.

Confortul este cuvântul de ordine în ceea ce priveşte noul Sharan. De la scaunele ergonomice, indiferent că vorbim de cele din faţă, de la mijloc sau din spate, suspensie care reuşeşte să amortizeze cu brio aproape toate denivelările. La fel ca la Tiguan cotiera avea înălţimea reglabilă ceea ce asigura o poziţie mai confortabilă la drumuri lungi. Ce nu am apreciat este faptul că atunci când schimbătorul se afla în poziţia "P" în parcare, acesta restricţiona accesul la spaţiul de depozitare de la baza consolei centrale.

Sharan este mai lung cu 22 cm faţă de generaţia anterioară, ajungând la 4,85 metri lungime. O creştere a înregistrat şi ampatamentul, care datorită celor opt centimetri în plus a ajuns la 2,92 m, în timp ce lăţimea a crescut cu 11 cm. Cu toate că dimensiunile nu-l recomandă pentru traficul urban, acesta nu a avut probleme nici atunci când a stat "bară la bară" în trafic şi nici când a trebuit să găsească un loc de parcare. Special pentru parcare maşina testată dispunea atât de senzori de parcare faţă-spate, cât şi de o cameră pentru marşarier - utilă atunci când pot exista obstacole greu detectabile de senzori precum stâlpii din parcare. Ceea ce am apreciat a fost şi faptul că modelul de test dispunea de parbriz încălzit, foarte util iarna, toamna şi primăvara, dezaburirea sa realizându-se în doar câteva secunde, fără să mai ţinem cont de disconfortul creat de ventilaţia la putere maximă.

La interior primul lucru care se observă este spaţiul. Spre exemplu, în versiunea cu cinci locuri portbagajul măsoară nu mai puţin de 711 litri, iar atunci când sunt rabatate şi scaunele de pe rândul doi, volumul ajunge la aproape 2.300 de litri.

Ceea ce impresionează la acest capitol este uşurinţa cu care se pot rabata sau instala/ridica scaunele de pe rândul trei. Toate operaţiunile se fac foarte uşor şi cu o singură mână, nefiind nevoie de vreun efort. Mai mult, accesul pe rândul trei se face uşor, ca într-un coupe, iar pentru ocupanţii rândului trei spaţiul este mai mult decât suficient, chiar şi la drumuri lungi. Un avantaj îl reprezintă şi faptul că portbagajul măsoară 300 de litri în modul cu toate scaunele pe poziţie, volum acceptabil pentru o vacanţă scurtă la munte sau la mare.

Preţul de pornire al unui Sharan pleacă de la aproape 27.000 de euro cu TVA inclus, în timp ce modelul testat cu motor diesel de 140 CP, transmisie DSG şi echiparea de top Highline costă 34.110 de euro. Această versiunea poate fi echipată şi cu sistem de tracţiune integrală 4Motion, care adaugă aproximativ 2.000 de euro la preţul final. Echiparea Highline include sistem audio cu opt incinte acustice, computer de bord "Plus", duze de parbriz încălzite, faruri de ceaţă adaptive, intrare auxiliară pentru MP3 Player, jante din aliaj de 17 inchi, măsuţe rabatabile pentru pasagerii spate (care opţional pot dispune şi de propriile comenzi pentru sistemul de climatizare), senzor de ploaie, de lumină, scaune încălzite, sistem ESP şi volan multifuncţional. În plus, lista de opţionale este suficient de lungă pentru a transforma Sharanul într-un monovolum de lux.

Caracteristici tehnice

Model: VW Sharan

Motor: diesel, 2,0 TDI, 140 CP, 320 Nm

Cutie de viteze: DSG, 6 trepte

Acc. 0-100 km/h 11,7 secunde

Viteză maximă: 188 km/h

Consum mediu: 10,9 litri/100 km

Date financiare

Preţ (cu TVA): 34.110 euro

Taxă de poluare: 285 euro

Impozit anual: 180 lei

RCA (12 luni): 563 - 1.483 lei

CASCO (în primul an): 1.004 - 2.009 euro

Rată lunară leasing cu TVA: 670 euro

Rată lunară credit: 601 euro

Costuri revizii

Revizie 15.000 km (se repetă la 45.000 km, 75.000 km, 105.000 km şi 135.000 km): 425 lei (include schimbarea uleiului, a filtrului de ulei şi manopera.

Revizie 30.000 km (se repetă şi la 90.000 km şi 150.000 km): 794 lei (include ulei şi filtru de ulei, filtru de aer şi polen şi inspecţia tehnică de 30.000 km)

Revizie 60.000 km (se repetă şi la 120.000 km): 1.435 lei (include ulei şi filtru de ulei, filtru de aer şi polen, filtru combustibil şi inspecţia tehnică de 60.000 km)

Primul schimb al lichidului de frână se efectuează la trei ani, după care din doi în doi ani (0,5l de lichid de frână costă 49,8 lei iar manopera 87,5 lei).

În total până la 60.000 costurile totale cu mentenanţa se ridică la 3.265 lei.

Ora de manoperă în cadrul serviceului dealerului Porsche Bucureşti Nord este de 125 de lei.

Precizare: Preţurile pentru asigurări au caracter informativ şi pot varia în funcţie de compania de asigurări. Ratele la leasing şi credit sunt calculate pe o perioadă de 4 ani şi un avans de 30% şi includ asigurarea obligatorie. La leasing s-a luat o valoare reziduală zero. Valorile pot varia în funcţie de firma de leasing sau bancă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO