Auto

Transportatorul Ion Lazăr: Daciile trebuie exportate pe Valea Oltului, dar reparaţiile merg prea încet. Autostrăzile trebuiau să traverseze munţii, nu să se facă la câmpie

Ion Lazăr: Ne afectează foarte mult lucrările de la podul de la Călimăneşti. Vom fi forţaţi să găsim rute alternative

Autor: Bogdan Alecu

03.08.2011, 17:31 8571

Demararea lucrărilor de reparaţie la viaductul de la Cârlugu Micde pe Valea Oltului, pe segmentul dintre Căciulata şi Brezoi şiimpunerea unei restricţii temporare de circulaţie pentru camioanelede mare tonaj atrage întârzieri ale livrărilor şi creştereacosturilor potrivit companiilor de transport. Mai mult, încondiţiile în care la mijlocul lunii august Dacia va reluaproducţia, aflată în prezent în revizia anuală şi livrareamaşinilor către pieţele externe va fi afectată în condiţiile încare jumătate din automobilele exportate sunt transportate pe calerutieră.

"Ne afectează foarte mult lucrările de la podul de laCălimăneşti. Vom fi forţaţi să găsim rute alternative care voraduce costuri mai mari şi este posibil să înregistrăm inclusivpierderi datorită acestora. Pentru Dacia deja lucrăm la găsireaunei soluţii în contextul în care uzina va porni producţia lamijlocul lunii august. Este vizibil că la acest pod lucrează puţinioameni şi nu ne aşteptăm sigur lucrările nu vor fi terminate latimp", a spus Ion Lazăr, care controlează firmele de transportInternational Lazăr Company şi Hoedlmayr-Lazăr România, una dincompaniile care transportă şi pentru Dacia maşini la export.

Din data de 29 iulie şi până pe 15 septembrie atunci când suntprogramate a fi terminate lucrările la viaduct, camioanele cu omasă totală mai mare sau egală cu 7,5 tone au accesul interzis peValea Oltului, de luni până vineri în intervalul orar 12.00 -20.00. Restricţia este impusă pe sectorul cuprins între limitamunicipiului Râmnicu Vâlcea şi Veştem în judeţul Sibiu, potrivitcentrului Infotrafic.

Autovehiculele destinate exclusiv transportului de persoane şicele cu regim de circulaţie prioritară sunt exceptate. Pe acesttronson se circulă alternativ pe un singur sens, accesul fiindrealizat prin intermediul unui semafor.

Pe fondul acestor lucrări, sâmbătă 29 iulie, un drum întreBucureşti şi Sibiu putea dura chiar şi peste nouă ore, încondiţiile în care înainte de impunerea restricţiilor pentrucamioane au dus la formarea de coloane lungi de peste 20 dekilometri.

Reparaţiile la viatuctul de pe Valea Oltului scot şi mai mult înevidenţă necesitatea construirii unei autostrăzi între Piteşti şiSibiu, care în continuare rămâne singurul tronson de pe CoridorulIV din România pentru care nu s-a organizat nicio licitaţie. Maimult, acum acest trafic trebuie preluat de DN1A, drum care este cuo singură bandă pe sens şi care trece prin multe localităţi, faptce afectează viteza camioanelor şi poate duce şi la creştereanumărului de accidente.

Blocaj pe valea Oltului. Reparaţiile la viaductul de la Cârlugu Mic, pe segmentul dintre Căciulata şi Brezoi, şi impunerea unei restricţii temporare de circulaţie pentru camioanele de mare tonaj atra­g întârzieri ale livrărilor şi creşterea costurilor"ÎnRomânia se construiesc haotic autostrăzile. Trebuia întâi să seînceapă tronsonul dintre Piteşti şi Sibiu, după care Sibiu-Nădlac,fapt valabil şi pentru Comarnic-Braşov. Autostrăzile se construiescîntâi pe rutele cele mai complicate şi periculoase, nu la câmpie.România rămâne în continuare ţara promisiunilor şi a lucrăriloramânate", a subliniat Lazăr.

Ion Lazăr a subliniat că cel mai probabil se va utiliza ca rutăde transport Craiova-Timişoara, dar în condiţiile în care sunt şiîn judeţul Mehedinţi lucrări la infrastructură care automat vorduce la întârzieri şi mai mari.

În primele cinci luni ale acestui an Dacia a exportat aproape122.000 de autovehicule, potrivit oficialilor companiei, din care48% sau peste 59.100 au fost transportate pe alte pieţe pe caleaferată, în timp ce 52% sau mai bine de 62.600 de autovehicule aufost transportate pe cale rutieră, cu ajutorul camioanelor. Înacest caz, aproape toate camioanele au tranzitat Valea Oltuluipentru a ajunge pe pieţele din Europa Centrală şi de Vest.

În ceea ce priveşte transportul naval, momentan nu există cifrepentru acest an, însă anul trecut au fost transportate peste 93.600de autovehicule către destinaţii internaţionale cu vaporul, adică30% din totalul maşinilor asamblate la Mioveni.

Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România acerut la începutul acestei săptămâni urgentarea lucrărilor dereparaţii pe DN7 în condiţiile în care folosirea rutelor ocolitoaredetermină automat costuri de operare mai mari.

Lucrările la autostrăzile de pe Coridorul IV între Nădlac şiSibiu vor începe în această toamnă şi vor fi finalizate între 2013şi 2016 potrivit declaraţiilor lui Eusebiu Pistru, secretar de statîn Ministerul Transporturilor. Astfel vor începe lucrările latronsoanele Nădlac-Arad (38,9 km), Timişoara Lugoj (35,6 km), untronson de 28 km din autostrada Lugoj-Deva şi Orăştie Sibiu (82km). Termenul de finalizare este anul 2013, mai puţin un tronson de80 km dintre Lugoj şi Deva care va fi operaţional în 2016. Lungimeatotală este de 183 km. În cadrul conferinţei Mediafax Talks AboutTransport&Logistics Pistru a declarat că singurul sector deautostradă fără finanţare este Piteşti-Râmnicu-Vâlcea-Sibiu,costurile pentru construcţie fiind de aproximativ 3 mld. euro,pentru care este necesar un un parteneriat public-privat.

Pentru a ocoli Valea Oltului camioanele pot folosi ruteleocolitoare precum DN1A - Bucureşti- Cheia - Braşov, DN1 Braşov -Făgăraş - Veştem - Sibiu, sau pe ruta Bucureşti - Piteşti - Craiova- Timişoara - Arad pentru ieşirea din ţară. Valea Oltului faceparte din Coridorul IV European, care începe în Germania, laNuernberg, se continuă pe ruta Praga, Viena, Bratislava, Budapesta,intră în România pe la Nădlac şi se continuă spre Istanbul prinConstanţa, aceasta fiind şi principala rută de export aRomâniei.

Printre companiile afectate de lucrări se numără şi AutomobileDacia, care la finele lunii august va reîncepe producţia dupărevenirea din vacanţa de vară. La Dacia se vor exporta zilnic peste1.300 de maşini, majoritatea către Europa de Vest, multe dintreacestea fiind transportate pe Valea Oltului.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO