Auto

Transporturi & logistică / 2011, anul şoselelor mici şi mari

Transporturi & logistică / 2011, anul şoselelor mici şi mari

În ultimele zece luni, Ministerul Transporturilor a semnat 12 contracte de reabilitare a 476 de kilometri de drumuri naţionale, cu o valoare totală de 370 de milioane de euro. Dintre cele 12 contracte semnate, nouă au finanţare din Fondul European de Dezvoltare Regională, două primesc bani de la Banca Europeană de Investiţii, în timp ce un contract este finanţat de la bugetul de stat.

Autor: Andreea Neferu

30.06.2011, 00:03 892

Anul 2011 a început în forţă la ca­pitolul infrastructură, avândîn vedere că atât şoselele "mari", autostrăzile şi drumurinaţionale, cât şi cele "mici", drumurile locale şi judeţene, aufost scoase la licitaţie în ultima perioadă.

Astfel, Ministerul Transporturilor a licitat şi a atribuit înultimele luni 183 de kilometri de autostrăzi din vestul ţării, depe Coridorul IV paneuropean. Construc­torii câştigători au depusoferte cu o valoare cumulată de circa un miliard de euro deşiCNADNR estimase că cele nouă loturi de autostrăzi vor costa maimult, adică 1,4 mld. euro. Cu alte cuvinte, cei 183 de kilometri deautostrăzi vor costa, în medie, 5,4 milioane de euro fiecare.Printre câştigători se numără şi unele dintre cele mai maricompanii locale de construcţii, care au reuşit să aibă afacericumulate de sute de milioane de euro chiar şi pe timp de criză:Romstrade, controlată de omul de afaceri Nelu Iordache, SpeditionUMB şi Tehnostrade (ambele companii fiind deţinute de DorinelUmbrărescu), Straco Grup (Alexandru şi Traian Horpos) sauEuroconstruct Trading '98 (Dan Beşciu şi Sorin Vulpescu). Cei 183de kilometri de autostrăzi sunt incluşi în Coridorul IV paneuropeanşi vor beneficia de finanţare europeană în proporţie de 85%, restulfiind contribuţie a guvernului român.

De asemenea, în ultimele zece luni, Ministerul Transporturilor asemnat 12 contracte de reabilitare a 476 de kilometri de drumurinaţionale, cu o valoare totală de 370 de milioane de euro.

Dintre cele 12 contracte semnate, nouă au finanţare din FondulEuropean de Dezvoltare Re­gională, două primesc bani de la BancaEuropeană de Investiţii, în timp ce un contract este finanţat de labugetul de stat. Spedition UMB şi Tehnostrade, două firmecontrolate de Dorinel Umbrărescu, au reuşit să-şi adjudece patrucontracte dintre acestea: reabilitarea a 42 de kilometri de pe DN1H Zalău-Aleşd şi a trei tronsoane, cu o lungime totală de 102kilometri, de pe DN 24, de la limita de judeţ dintre Galaţi şiVaslui până la Crasna, şi DN 24B, între Crasna şi Albiţa.

Pe de altă parte, nici şoselele "mici" nu au fost uitate anulacesta. Astfel, din cei 10.000 de kilometri de drumuri judeţene şilocale anunţaţi cu surle şi trâmbiţe în urmă cu câteva luni, aufost licitaţi 8.600, al căror cost total este estimat la 2,6miliarde de euro fără TVA. Cu alte cuvinte, lucrările prin care unkilometru de drum judeţean sau comunal va fi reparat vor costa, înmedie, aproximativ 302.000 de euro. Proiectul celor 10.000 dekilometri (din care au rămas 8.600) face parte din ProgramulNaţional de Dezvoltare a Infrastructurii, care va cuprinde, deasemenea, şi modernizarea satului ro­mânesc, dar şi realizareasistemului de canalizare, epurare a apelor uzate şi alimentare cuapă a localităţilor.

Ce este cu adevărat interesant la acest program al drumurilorjudeţene şi locale este faptul că diferă de clasicele proiectelicitate de stat, în sensul că cei care vor câştiga contractele,fie ei constructori români sau străini, vor fi nevoiţi să-şifinanţeze singuri lucrările timp de circa doi ani până în 2013.

Necunoscuta ecuaţiei infrastructurii din România rămâne însăanul în care vom putea circula fără grija gropilor şi ne vom putealăuda cu o reţea de drumuri similară cel puţin unor state precumUngaria sau Polonia.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO