Auto

Un alt unghi de a privi pierderile cumulate de 1,2 mld. lei ale CFR Călători. Ce ar fi însemnat ca naţionala României să meargă cu trenul la meciuri în România?

Un alt unghi de a privi pierderile cumulate de 1,2 mld....

Autor: Mirabela Tiron

24.06.2024, 00:08 2114

Naţionala României, care s-a stabilit la Würzburg pentru a pregăti meciurile de la Euro, a plecat vineri dimineaţă cu trenul spre Koln pentru meciul cu Belgia din 22 iunie, la fel cum a procedat şi la meciul din Munchen Călătoria cu trenul între Würzburg - Köln, o rută de 320 de kilometri, durează între două ore şi un sfert şi două ore şi jumătate. O distanţă similară, Cluj -Braşov, 331 km pe calea ferată, este parcursă de CFR Călători în şase ore şi jumătate-şapte ore.

În Germania, una din ţările care au prioritizat transportul pe calea ferată şi care a investit semnificativ în acest tip de transport mai puţin poluant, călătoria între  Wurzburg şi Koln (320 km) durează între două ore şi un sfert şi două ore şi jumătate.

Spre comparaţie, o distanţă similară în Ro­mânia, cum ar fi cea de pe ruta Cluj-Napoca - Braşov (331 km), este parcursă de tren în şase ore şi jumătate - chiar 7 ore, ceea ce arată că eficienţa transportului feroviar este mult sub cea a ţărilor care au investit în această infrastructură. Lipsa unor legături feroviare moderne duce practic la o ruptură între oraşe în România şi asta se vede în cât de greu ajung pasagerii  la destinaţie cu trenul.

Pe de altă parte, în ţările care au prioritizat dezvoltarea transportului feroviar, trenurile circulă cu o viteză medie de peste 100-150 de kilometri pe oră. ZF a făcut o comparaţie între cât durează călătoria cu trenul pe rute similare în Germania faţă de România şi a luat ca punct de plecare Cluj-Napoca versus Würzburg, unde s-a stabilit echipa naţională de fotbal pentru a se pregăti de meciuri.

Dată fiind infrastructura feroviară mo­dernă din Germania, naţionala Româ­niei a ales să se deplaseze cu trenul, în condiţiile în care călătoria pe rute de 300 de kilometrii nu depăşeşte două ore şi jumătate.

Şi la meciul din München cu Ucraina, echipa naţională de fotbal a ales tot trenul ca mijloc de deplasare.

O astfel de călătorie, pe  Würzburg-München, o rută de 270 de kilometri, durează în jur de două ore şi două ore şi jumătate cu trenurile Deutsche Bahn.

Mai mult, dacă naţionala se va deplasa tot cu trenul din Wurzburg şi la meciul din Frankfurt va ajunge la destinaţie într-o oră-maxim o oră şi jumătate, dat fiind distanţa de doar puţin peste 100 de km.

O distanţă similară în România, spre exemplu Cluj-Târgu Mureş (127 km), este parcursă în două ore şi 40 de minute cel mai rapid de trenul InterRegio şi în patru ore  şi 40 de minute de trenurile Regio ale CFR Călători.

Deşi toate ţările dezvoltate au prioritizat dezvoltarea transportului feroviar, un transport “verde”, considerat strategic în UE, în România sistemul feroviar nu a prezentat niciun interes pentru Ministerul Transporturilor de mai bine de peste două decenii. Dovadă stau cifrele, doar pentru 90 de km de cale ferată s-au finalizat reabilitarea anul trecut, pe contracte semnate încă din  2017.

Calea ferată obţine rezultate tot mai slabe atât în ceea ce priveşte traficul (74 milioane de pasageri anul trecut, faţă de  peste 95 mil. pasageri în urmă cu două decenii)  cât şi pierderile tot mai mari adunate de transportatorul de stat CFR Călători, subvenţionat de stat. Doar CFR Călători reprezintă o „gaură neagră” de 1,2 miliarde de lei, pierderi înregistrate în perioada 2017-2023, potrivit calculelor ZF. Anul trecut, compania de stat s-a afundat şi mai mult în pierderi, un minus de 210 mil. lei, faţă de 176 mil. lei pierderi anul anterior.

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro