Următoarea mare piaţă care va fi transformată de comerţul online este cea auto, care se ridică la circa 3 mld. euro în România, pe măsură ce tot mai mulţi dealeri vor lansa oferte online şi vor veni cu noi servicii precum livratul automobilului direct la uşa clientului.
Onlineul domină deja vânzările de IT&C, electronice şi electrocasnice, prin care şi-a făcut intrarea, a luat o bună parte din vânzările de fashion şi alimentare, în timp ce pe piaţa auto este la început.
Însă, în anii care vor urma vor aduce o creştere exponenţială pe măsură ce marii jucători precum Automobile Bavaria, Porsche România sau chiar Automobile Dacia discută tot mai intens subiectul şi vor sau chiar au lansat deja astfel de servicii online.
Spre exemplu, pe această nouă piaţă, a comerţului online cu automobile, calitatea fotografiilor din prezentarea automobilului, service-ul care pregăteşte de vânzare maşini second-hand, dar şi cât de des este actualizat site-ul pe care sunt prezentate acestea reprezintă „cheia succesului“ pe o piaţă auto extrem de competitivă precum Germania, explică George Dorobanţu, CEO al Grupului Automobile Bavaria, care supervizează atât activitatea din România, cât şi pe cea din Germania.
„În Germania 60-70% din vânzările de rulate pe care le facem sunt vânzări online în care nici măcar nu interacţionezi cu clientul final. Totul se comunică online, se plăteşte online, iar maşina i se livrează acasă. Vânzările vor merge inclusiv către online şi tot mai puţin către mediul tradiţional, unde clientul vine în showroom. Pentru dealerul din Germania vânzătorul reprezintă numai 15-20% din vânzări“, explică George Dorobanţu.
România înregistrează de altfel cea mai mare creştere a pieţei de comerţ electronic din întreaga Europă, anul trecut valoarea vânzărilor online ajungând la 2,05 miliarde euro, plus 38% faţă de 2016.
În 2017, 4 din 10 utilizatori de internet din mediul urban au făcut cumpărături online cel puţin lunar . iar valoarea vânzărilor online de pe piaţa locală s-a ridicat la 2,05 mld. euro, iar anul acesta va ajunge la circa 2,7-2,8 mld. euro.
Spre exemplu, în luna decembrie a acestui an Dacia a prezentat o ofertă exclusiv online pentru noul Duster, prin care clientul achita online avansul, după care încheia achiziţia la ce dealer dorea. În acest context, Hakim Boutehra, directorul general al Renault Commercial Roumanie, compania care vinde în România mărcile Dacia, Renault şi Nissan, declara într-un interviu acordat ZF faptul că ia în calcul extinderea numărului modelelor vândute ca oferte online. De asemenea, Brent Valmar, directorul general al Porsche România, cel mai mare importator de pe piaţa locală a vorbit în cadrul conferinţei ce marca 20 de ani de activitate în România a companiei, de faptul că şi în România prind avânt noile tendinţe deja prezente în Europa de Vest precum conceptul de ride şi car sharing, trecerea de la posesia şi achiziţia maşinii la închirierea acesteia alături de achiziţia online. Alin Tapalagă, directorul general al Porsche Inter Auto, divizia locală de retail a Porsche Holding, care anterior a condus divizia Volkswagen din Malaezia, spunea că pe pieţele din Asia de Sud-Est configurarea şi comandarea unei maşini direct de pe telefonul mobil este la ordinea zilei. Pentru moment, astfel de comenzi pot fi derulate în România în special de Black Friday, însă clientul trebuie să meargă ulterior la dealer.