Auto

Vanzarea de automobile cu cheltuiala consistenta se tine

03.09.2003, 00:00 30



Din acest an reclamele la masini au inceput sa invadeze nu numai panourile aflate la orice colt de strada, sau paginile revistelor de specialitate ci si pauzele publicitare ale diferitelor posturi de televiziune. In aceste conditii, in prima jumatate a anului, segmentul auto a reprezentat putin peste 2% dintr-o piata de publicitate estimata la 70 de milioane de dolari.



Companiile din domeniu auto au cheltuit cu publicitatea in prima jumatate a acestui an 14,4 milioane de dolari. Valorile sunt insa brute, la acestea aplicandu-se discounturi care fac ca valorile reale sa fie situate, potrivit analistilor, undeva la 10-15% din aceasta valoare. Chiar si asa bugetele de publicitate ale comapniilor care activeaza pe piata auto din Romania au crescut puternic in acest an ca urmare a evolutiei pozitive a pietei auto in general. Altfel spus, vanzarile mai mari au permis ca acelasi procent din cifra de afaceri sa insemne un buget mai mare de publicitate. Un buget mai mare aduce in general vanzari mai mari si astfel se incheie cercul.



Cat de bine au fost insa cheltuite aceste bugete nu se poate determina decat prin vanzarile pe care le-au realizat respectivele companii. Un astfel de indicator al eficientei bugetului de publicitate poate fi determinat ca raport intre valoarea acestui buget si numarul de masini vandute.



Cel mai bine din punctul de vedere al acestui raport sta producatorul local Daewoo, care a cheltuit pe reclama in prima jumatate a acestui an 40 de dolari pentru fiecare masina vanduta, in conditiile in care a avut vanzari cu peste 60% mai mari decat in perioada corespunzatoare a anului 2002.



"Strategia de publicitate a noastra in prima jumatatae a acestui an a avut la baza doua variabile de marketing - produsul si pretul. In plus, ne-am orientat spre medii si forme de comunicare care sa vanda" spune Valeriu tones, director relatii publice la Daewoo Autombile Romania. Potrivit acestuia, bugetul de publicitate a crescut in acest an fata de perioada similara a anului trecut, urmarind cresterea vanzarilor.



"Principalul suport media a fost presa, atat nationala cat si locala, mentinadu-se structura de anul trecut. A crescut importanta marketingului direct si a Internetului" completeaza tones. In aceste conditii, campaniile de publicitate ale Daewoo in Romania au vizat in primul rand informari asupra campaniilor desfasurate pentru principalele modele, Matiz si Cielo.



Celalalt producator roman, Automobile Dacia, a cheltuit in prima jumatate 2,8 milioane dolari (valori rate-card). Dacia este de departe liderul pietei auto romanesti atat din unctul de vedere al vanzarilor, cat si din punctul de vedere al investitiilor totale pe primul semestru al anului. Principalul produs promovat in prima jumatate a acestui an a fost Solenza, cel care a inlocuit in gama modelul SupeRNova. In aceste conditii, Dacia a cheltuit in medie putin peste 100 de dolari reclama pentru fiecare din cele 27.000 de masini vandute.



Dintre importatori cei mai multi bani i-a cheltuit Renault, care a lansat in acest an pe piata modelul Megane II. Cei 1,7 milioane dolari cheltuiti (sau 400 de dolari pe masina) au permis francezilor sa relizeze o crestere de aproape 2% a vanzarilor. Renault ramane, la fel ca si in ultimii trei ani, si in prima jumatate a lui 2003 cea mai vanduta marca de import din Romania.



Pe locul doi in topul investitiilor in publicitatea auto ale importatorilor s-a aflat Eurial Invest, reprezentantul altei marci franceze, Peugeot, care a cheltuit in medie 660 de dolari pe reclama pentru fiecare din cele 2.500 de masini vandute. Marca franceza si-a crescut vanzarile in acest an cu peste 56% fata de anul trecut.



Romcar, reprezentantul general al grupului american Ford in Romania a cheltuit anul acesta in prima jumatate a anului 1,4 milioane dolari, ceea ce i-a permis o crestere de aproape 40% a vanzarilor fata de perioada corespunzatoare a anului trecut.



Elementul principal al strategiei de comunicare a Romcar a fost centenarul aniversat de compania americana. Astfel, fie ca a fost vorba de campanii de informare, sau de oferte speciale pentru modelele Focus, Transit sau Fiesta, cei 100 de ani pe care i-a aniversat Ford in acest an au fost elementul comun.



Potrivit reprezentantilor companiei, in acest an, principalul suport media utilizat a fost print-ul, fata de anul trecut cand pe primul loc era televiziunea. "Schimbarea a provenit din necesitatea comunicarii de mesaje tactice, pentru modele cunoscute deja. Pentru aceasta, print media si radio sunt cele mai potrivite" considera oficialii Romcar.



Dintre importatori, cel mai bun raport cheltuieli/vanzari il are insa Porsche Romania, care reprezinta pe piata locala marcile Audi, Skoda, Seat, Volkswagen, si care a cheltuit in prima jumatate a acestui an 160 de dolari pentru fiecare dintre cele peste 6.200 de automobile vandute. In aceasta perioada, compania a realizat o crestere a vanzarilor de peste 20% fata de anul trecut.



In topul cheltuitorilor de publicitate in domeniul auto se mai afla Auto Italia, importatorul marcilor Fiat, Alfa Romeo si Maserati, (ultima marca lansata oficial in prima parte a acestui an), dar si Toyota Romania (care prin reclama puternica a inregistrat vanzari mai mult decat duble fata de anul trecut) si ATS, importatorul Citroen, (care a inregistrat o crestere a vanzarilor de 26%).



prima dintre aceste companii - Auto Italia - a dezvoltat in acest an si prima campanie integral romaneasca (de la faza de conceptie pana la realizarea efectiva), pentru modelul Fiat Albea.



Modelele care s-au bucurat de o reclama sustinuta in prima jumatate a acestui an au fost, potrivit statisticilor, Dacia Solenza, (Automobile Dacia), Renault Megane II, Laguna II, Megane si Clio (Renault), Peugeot 206, 307, 406 (Eurial Invest), Frod Focus, Fiesta, Fusion si Transit (Romcar), Audi A6, A3, Volkswagen Polo, Golf, Bora, Skoda, Skoda Octavia, Fabia, Seat Cordoba, (Porsche Romania), Fiat Albea, Alfa Romeo 147, Fiat Stilo, Ssangyong Rexton, Fiat Ducato, Alfa Romeo 156, Fiat Doblo, s.a. (Auto Italia), Toyota Landcruiser, Yaris, Avensis (Toyota Romania), Citroen C5, C3, Xsara, Berlingo Furgon, (ATS), Matiz, Cielo, (Daewoo Automobile), Suzuki Wagon R, (B&S Motors).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO