Auto

Vânzările de automobile din România sunt în floare: Piaţa auto locală a înregistrat în 2018 al cincilea an consecutiv de creştere, cu un salt de peste 19% decât în anul 2017

Vânzările de automobile din România sunt în floare:...

Autor: Mediafax

30.01.2019, 16:37 99

Anul 2018 consemnează un volum total al livrărilor de autovehicule de 187.276 unităţi, cu 19,6% mai mult decât în anul 2017, acesta fiind şi cel mai mare volum anual al vânzărilor de automobile din ultimii 10 ani, dar mult sub volumul întregistrat înainte de criza economică din anul 2009.

Conform Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), luna decembrie a anului trecut consemnează un volum al livrărilor de 15.931 unităţi, fiind cea mai bună lună decembrie din ultimii 10 ani, cu 12,0% mai mult decât în luna similară a anului 2017.

Pe plan european, este de remarcat faptul că decembrie este a patra lună consecutivă de scădere a vânzărilor de autoturisme (-8,4%), ceea ce face ca, la sfârşitul anului 2018, creşterea vânzărilor de autoturisme din UE să fie cu doar 0,1% mai mare decât volumul înregistrat în 2017, după ce, la sfârşitul primelor 8 luni (când s-a produs trecerea la WLTP), aceasta era de +6,2%.

Cele mai importante 5 ţări care, împreună, reprezintă 75% din totalul pieţei UE, consemnează, fără excepţie, scăderi în luna decembrie, sunt Germania (-6,7%), Italia (-3,1%) Spania (-3,5%), Marea Britanie (-5,5%) şi Franţa (-14,5%).

În continuare, în România, achiziţiile de autovehicule sunt realizate, în principal, de către persoanele juridice, care acoperă 60% din totalul achiziţiilor de autoturisme înregistrate în anul 2018. Este, însă, de remarcat faptul că numărul de autoturisme achiziţionate de către persoanele fizice în 2018 (63.378 unităţi), este cu cca. 44,4% mai mare decât cel aferent anului anterior (43.884 unităţi în 2017).

În ceea ce priveşte categoria autoturismelor rulate (al căror import este, în marea lor majoritate, unul paralel reţelelor autorizate dar, mai ales, nefiscalizat), constatăm faptul că, în luna decembrie 2018, volumul acestora a scăzut cu 12,9% comparativ cu luna similară a anului precedent (38.702 în 2018 faţă de 44.440 în 2017). Ca urmare, pe ansamblul întregului an 2018 consemnăm un număr total de autoturisme rulate înmatriculate în România de 473.616 unităţi, cu 9,1% mai mic decât din 2017.

Este de remarcat o oarecare îmbunătăţire a vârstei autoturismelor rulate importate, ca urmare a creşterii volumului pe segmentul de vârstă sub 7 ani, (care au un nivel de emisii poluante mai redus) şi scăderi pe segmentul celor peste 12 ani (foarte poluante).

Cu toate acestea, numărul autoturismelor rulate mai vechi de 12 ani reprezintă cca. 42,4% (respectiv cca. 200.641 unităţi) din totalul celor 473.616 unităţi importate. Pe cale de consecinţă, parcul auto din România este, în continuare, „alimentat” cu multe maşini vechi, iar, în condiţiile în care, prin casare, au fost eliminate din parcul auto doar cca. 81.000 unităţi (mult mai puţine decât cele cu vârstă mai mare de 12 ani intrate în parc), acesta va rămâne printre cele mai vechi din Europa (astăzi, având o vârstă medie de cca. 16 ani).

Producţia Ford România, în anul 2018, a crescut semnificativ faţă de anul 2017, ajungând la un volum total de 141.507 unităţi, ceea ce corespunde, practic, unei triplări a producţiei (+184,3%) comparativ cu anul 2017. În aceste condiţii, şi exportul de automobile Ford s-a triplat în anul 2018 (+190,8%) comparativ cu anul precedent.

În anul 2018 au fost livrate 187.276 unităţi noi, în creştere cu 19,6% comparativ cu anul 2017. Dintre acestea, 158.268 au fost autoturisme (în creştere cu 21,4% comparativ cu 2017) şi 29.008 autovehicule comerciale (+11,1% comparativ cu 2017).

Top-ul pe mărci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de către Dacia, cu 54.593 unităţi, urmată de către Volkswagen cu 16.459 unităţi, Renault 14.853 unităţi, Ford 13.957 unităţi (care ocupă prima poziţie pe segmentul autovehiculelor comerciale uşoare) şi Skoda 13.185 unităţi.

La autoturisme, topul pe mărci are pe primul loc Dacia, cu 51.242 unităţi (32,4% cotă de piaţă, pe un volum în creştere cu 29,4% faţă de anul 2017), urmată de Volkswagen cu 14.601 unităţi (9,2% cotă de piaţă, volume în creştere cu 4,5% faţă de 2017); Skoda 13.185 unităţi (8,3% din total piaţă, volume în creştere cu 13,4%); Renault 12.523 unităţi (7,9% din total piaţă, volume în creştere cu 20,5%) şi Ford 9.503 unităţi (6,0% cotă de piaţă, volume mai mari cu 17,0%).

Pe modele, la finalul anului 2018, Dacia Logan continuă să înregistreze cel mai mare volum de vânzări, respectiv 21.154 unităţi, fiind urmată de Dacia Duster cu 12.938 unităţi, Dacia Sandero 10.218 unităţi, Skoda Octavia 5.466 unităţi şi Renault Clio 5.394 unităţi.

Analizând segmentarea pe clase, observăm faptul că majoritatea segmentelor înregistrează creşteri, unele importante (Clasa A +67,6%, SUV +46,6%, Clasa B +20,0%, Clasa F +13,9%, Sport +12,6%, Clasa C +10,7% şi Clasa E 1,0%). Sunt însă şi segmente care înregistrează scăderi, unele fiind semnificative (MPV -31,7% şi Clasa D -8,6%).

În funcţie de tipul de combustibil, este de remarcat faptul că, faţă de noiembrie 2018, în luna decembrie a crescut ponderea autoturismelor cu motoare diesel (33,9% faţă de 31,7%). Autoturismele echipate cu motoare pe benzină continuă să fie, însă, majoritare pe ansamblul celor 12 luni din 2018, ajungând la o pondere de 61,9% din total, cu 10,1pp mai mult comparativ cu ponderea pe care o aveau în 2017 (51,8%). Dintre primele cele mai vândute 10 mărci / modele, 7 mărci şi respectiv 7 modele au o pondere a vânzărilor cu motorizări pe benzină egală sau peste această medie (61,9%).

Pe de altă parte, autoturismele “verzi“ (electrice şi hibride) îşi continuă tendinţa de creştere puternică începută în urma cu 2 ani, ca urmare a interesului tot mai ridicat al persoanelor fizice şi juridice pentru această categorie de autovehicle, interes care este susţinut inclusiv de stimulentele acordate prin Programele “Rabla” (hibride) şi “Rabla Plus” (electrice şi hibride plug-in), dar şi de numărul tot mai mare de modele disponibile în oferta constructorilor de autovehicule. Ca urmare, în 2018, această categorie de autoturisme ajunge la o pondere de 2,9% din total, superioară celei din anul 2017 (doar 2,1%). Chiar dacă volumele sunt încă destul de mici în raport cu celelalte două categorii de combustibili, creşterea înregistrată pe segmentul celor electrice (integral electrice şi cele plug-in) este una semnificativă, +92,0% (987 unităţi în 2018 faţă de doar 514 unităţi în 2017 adică, de cca. 2 ori mai multe comparativ cu 2017), în timp ce, pentru cele hibride, care au şi un volum mai mare (3.585 unităţi în 2018, faţă de 2.244 unităţi în 2017), se înregistrează o creştere de +59,8%.

În funcţie de culoarea preferată, alb şi gri domină în continuare cererea, acestea înregistrând, pe ansamblul celor 12 luni din 2018, o pondere de 28,9% şi respectiv 23,2% din totalul preferinţelor. Urmează albastru cu 17,4% şi negru cu 9,4%.

O altă analiză de interes este şi evoluţia autoturismelor cu tracţiune integrală (4x4). Acestea reprezintă 20,5% din totalul livrărilor realizate în 2018, respectiv un volum total de 32.388 unităţi, în creştere cu 16,3% faţă de 2017 (sub creşterea medie, +21,4%).

În funcţie de ţara de provenienţă a autoturismelor, situaţia se prezintă astfel: România 31,7%; Germania 18,6%; Cehia 10,3%; Turcia 8,7%; Spania 7,6%.

Autoturismele din producţia autohtonă au înregistrat, în anul 2018, o creştere semnificativă, de 37,1% comparativ cu anul 2017, în timp ce autoturismele din import au înregistrat o creştere, mai redusă, de doar 15,2%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO