Veniturile din taxa auto sunt estimate de Guvern pentru acest an la cel mai mic nivel de la introducerea obligativităţii acestei plăţi, la cel mult 275 milioane lei, de zece ori mai puţin decât prognoza de încasări pentru anul trecut, pe o piaţă încă afectată de criză şi puterea de cumpărare redusă.
Nivelul extrem de redus al încasărilor este estimat şi în contextul în care Guvernul a diminuat pentru acest an cu 25% cuantumul taxei şi a dispus suspendarea la plată a taxei auto de primă vânzare, pe fondul unor puternice proteste la adresa deciziilor anterioare ale Executivului, inclusiv faţă de introducerea taxei de poluare auto.
Prognoza de venituri din taxa auto este prezentată în bugetul de venituri şi cheltuieli pentru acest an al Fondului pentru mediu, aprobat în şedinţa Guvernului de marţi, 13 martie.
La finalul şedinţei de săptămâna trecută, din 6 martie, Guvernul anunţa de asemenea aprobarea bugetului acestui Fond, dar cu un nivel estimat al încasărilor din taxa auto de 624 milioane lei. În bugetul aprobat pe 13 martie de Executiv, cele 624 milioane lei reprezintă veniturile totale ale Fondului pentru Mediu, alimentat şi din alte surse.
Aceasta în condiţiile în care, în proiectul hotărârii de aprobare a bugetului, estimarea pentru veniturile din taxa auto se ridica la 1,8 miliarde lei.
Începând cu acest an, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule este redusă cu până la 25%.
În acelaşi timp, în luna ianuarie, Guvernul a decis ca taxa de primă vânzare a maşinilor înmatriculate înainte de 2007 să fie suspendată până la începutul anului viitor, urmând ca persoanele care au plătit deja această taxă să primească banii înapoi.
În ordonanţa de suspendare a taxei auto de primă vânzare se arăta că, prin această măsură, bugetul Fondului pentru mediu a fost privat de 336 milioane lei, reprezentând veniturile care ar fi fost obţinute prin impunerea la plată a tuturor autovehiculelor înmatriculate rulate, pentru care este transcris dreptul de proprietate. O altă pierdere de venituri, estimată la 240 milioane lei, era indicată din reducerea valorii taxei auto cu până la 25%.
Taxa auto a fost introdusă de Guvern în luna aprilie 2008, fiind calculată în funcţie de datele tehnice ale fiecărei maşini în parte, pe baza capacităţii cilindrice şi emisiilor de dioxid de carbon.
În 2009, pe fondul scăderii drastice a numărului de înmatriculări auto, încasările statului din taxa de poluare pentru autovehicule au fost de aproximativ 630 milioane lei, cu peste un miliard de lei mai puţin decât indicau estimările iniţiale.
Pentru anul trecut, pe fondul majorării taxei, Guvernul a estimat încasări din taxa auto de aproximativ două miliarde lei, cu 437,5 milioane lei peste prognoza veniturilor atrase din această sursă în 2010 şi de trei ori mai mult decât încasările înregistrate în 2009.
Pentru anul trecut, Guvernul a majorat cuantumul taxei auto în medie cu 45-50%, dar cu o creştere dublă sau aproape triplă pentru vehicule poluante.
Reprezentanţi ai unor companii din piaţa de profil au apreciat atunci că o creştere a nivelului taxei de poluare va duce la diminuarea drastică a importului de maşini second hand, intensificându-se astfel comerţul prin dealeri, cu vehicule rulate deja înmatriculate în ţară.