Autostrazi

Master Planul de Transport care ne va aduce 1.300 de km de autostradă în plus a fost aprobat, iar din martie încep negocierile cu Bruxellesul

Investiţia în sectorul rutier din master plan se va ridica la 26,5 mld. euro din care 14 mld. euro, adică mai mult de jumătate din bani, vor fi folosiţi pentru construirea autostrăzilor. Foto: Octav Ganea

Investiţia în sectorul rutier din master plan se va ridica la 26,5 mld. euro din care 14 mld. euro, adică mai mult de jumătate din bani, vor fi folosiţi pentru construirea autostrăzilor. Foto: Octav Ganea

Autor: Andra Oprescu

26.02.2015, 00:07 3108

Guvernul a aprobat varianta finală a Master Planului General de Transport, iar negocierile cu Comisia Europenă pe această temă sunt stabilite pentru perioada 9-13 martie, potrivit ministrului transporturilor Ioan Rus.

Varianta finală a Master Planului de Transport - care a fost modificat de mai multe ori - prevede construirea a 1.300 de kilometri de autostradă până în 2030, dublu faţă de nivelul stabilit în forma iniţială a proiectului. Pe lângă autostrăzi, se mai are în vedere construi­rea a 1.878 km de drumuri expres, 2.854 de drumuri trans regio, 293 km de drumuri euro trans şi 67 de variante de ocolire.

În urma dezbaterii publice, s-a hotărât construirea unor sectoare de autostradă care erau prevăzute iniţial ca drum expres. În baza master planului fi accesate fondurile structurale de transport de peste 6 mld. euro, pentru perioada 2014-2020, proiectul având astfel o importanţă majoră.

„Astăzi avem Master Planul pentru Transport şi înţeleg că cel puţin toţi parlamentarii din comisiile de transport au fost de acord. Că mai este câte un primar buclucaş care face metroul acum, eu mi-aş dori, s-ar bucura Daciana, dar, până face primarul metroul, hai să îi facem noi toate celelalte centuri şi autostrăzi pe care le avem în master plan. Puteţi începe de săptă­mâna viitoare nego­cierile cu Comisia Euro­peană“, a comentat premierul Victor Ponta.

Printre autostrăzile care urmează să fie construite se numără autostrada Sibiu - Făgăraş - Braşov, Sibiu - Piteşti, Bacău - Paşcani, Târgu Neamţ - Iaşi - Ungheni şi Târgu Mureş - Târgu Neamţ.

Proiectul mai include şi o autostradă în jurul Capitalei, dar şi un drum expres între autostrada Bucureşti-Ploieşti şi aeroportul Henri Coandă.

Investiţia în sectorul rutier din master plan se va ridica la 26,5 mld. euro din care 14 mld. euro, adică mai mult de jumătate din bani, vor fi folosiţi pentru construirea autostrăzilor.

Ministrul transporturilor consideră că lucrările prevăzute în Master Planul de Transport ar aduce în ţară o parte dintre românii care lucrează în străinătate.

Pentru sectorul feroviar, sunt prevăzute investiţii de reabilitare a coridoarelor feroviare (3.219 km), a unor căi ferate cu potenţial economic (1.131 km), electrificarea tuturor sectoarelor de pe reţeaua TEN-T core (425 km) şi dezvoltarea unor sectoare de cale ferată de mare viteză (peste 1.000 de km).

În sectorul naval, se are în vedere construirea a 752 km de căi navigabile şi modernizarea a 12 porturi, investiţiile fiind estimate la peste 2 miliarde de euro.

De asemenea, proiectul are în vedere efectuarea de investiţii la 14 aeroporturi.

 

Ce cuprinde ultima variantă a Master Planului de Transport

+ Construcţia a 1.300 de kilometri de autostradă până în 2030, dublu faţă de nivelul stabilit în forma iniţială.

+ Autostrăzile noi care urmează să fie construite includ autostrada Sibiu - Făgăraş- Braşov, Sibiu - Piteşti, Bacău - Paşcani, Târgu Neamţ - Iaşi - Ungheni şi Târgu Mureş - Târgu Neamţ.

+ Pe lângă autostrăzi vor fi construiţi 1.878 km de drumuri expres, 2.854 de drumuri trans regio şi 293 km de drumuri euro trans.

+ Investiţia în sectorul rutier din master plan se va ridica la 26,5 mld. euro, din care peste jumătate din bani vor merge în autostrăzi.

+ Construirea a 752 km de căi navigabile şi modernizarea a 12 porturi, cu investiţii estimate la peste 2 miliarde de euro.

+ Investiţii în valoare de 558 mil. euro pentru lucrări la 14 aeroporturi.

+ Pe sectorul feroviar, sunt prevăzute investiţii de reabilitare a coridoarelor feroviare (3.219 km), a unor căi ferate cu potenţial economic (1.131 km), electrificarea tuturor sectoarelor de pe reţeaua TEN-T core (425 km) şi dezvoltarea unor sectoare de cale ferată de mare viteză (peste 1.000 de km).