(auxiliar)

Cele mai dinamice companii din România. Transporturi: Dinamici prin definiţie. Mişcarea îi însoţeşte mereu

Cele mai dinamice companii din România. Transporturi:...

Autor: Mirabela Tiron

10.11.2022, 18:22 671

Cei mai  dinamici jucători de pe piaţa de transporturi şi-au crescut afacerile cu două cifre în 2021, volumul de mărfuri fiind  în creştere pe toate tipurile de transport. Mai mult, transportatorii de marfă şi companiile de logistică ţintesc şi pentru acest an creşteri importante, dar au bugetat şi investiţii în dezvoltare. Contextul geopolitic şi schimbările din lanţul logistic au impulsionat unele businessuri de pe piaţa locală. Extinderea marilor lanţuri de magazine a susţinut  afacerile transportatorilor care activează pe rute interne în timp ce pe extern transportatorii au volume mai mari pe mărfuri generale dar şi pentru clienţii din auto între destinaţii externe. Şi în curierat sunt jucători care şi-au crescut afacerile cu două cifre anul trecut. Dezvoltarea infrastructurii ar putea stimula şi mai mult piaţa locală de transport.

Companiile care activează pe piaţa de transport rutier de marfă aveau afaceri totale de 54,6 miliarde de lei (11 miliarde de euro) anul trecut, în creştere cu 6,5% faţă de anul anterior, arată datele de la Registrul Comerţului. Deşi cifra de afaceri a fost în creştere, numărul de firme s-a redus anul trecut la 40.528, arată aceeaşi sursă.

Pe piaţa locală de transport de marfă pe calea rutieră activează câţiva jucători mari ce s-au remarcat prin investiţii constante, dar şi mai multe companii medii şi mici, care efectuează transporturi pe rute interne sau internaţionale. Piaţa de transport mărfuri pe calea rutieră reprezintă un sector strategic, cu o contribuţie importantă în PIB. Sectorul de transporturi este unul dinamic şi cu potenţial de creştere, dar este nevoie de dezvoltarea infrastructurii, de implementarea de soluţii eficiente logistice şi de transport şi chiar digitalizare.

Topul celor mai dinamice firme din acest sector arată creşteri cuprinse între 25% şi chiar 71% anul trecut, potrivit datelor publice. Dacă anul trecut în acest top intrau în special companii din curierat, platforme de livrare mâncare la domiciliu şi firme de distribuţie de bunuri de larg consum, precum Aquila Part Prod Com, cea mai mare companie din  grupul Aquila, controlat de Cătălin Vasile şi Alin Dociu, anul acesta primele locuri din acest top sunt deţinute de case de expediţii, care au avut creştere pe toate tipurile de transport.

Cel mai dinamic jucător din această piaţă, firma Cargo Partner Expediţii, filiala locală a grupului austriac Cargo Partner, care furnizează servicii de transport rutier, feroviar, maritime şi aerian, a avut o cifră de afaceri de 383 milioane de lei (79 mil. euro) anul trecut, în creştere cu 71% faţă de anul anterior. Compania a raportat un profit net de 12 milioane de lei, faţă de un profit net de 5 milioane de lei anul anterior, arată datele de la mfinante.ro. Compania avea 241 de angajaţi anul trecut. Pentru acest an compania ţinteşte afaceri de 95 de milioane de euro, potrivit oficialilor companiei. În România, compania vrea să dezvolte toate serviciile din portofoliu şi anume transporturi aeriene, maritime, feroviare şi rutiere, plus depozitare şi distribuţie. Piaţa pe care activează compania este una dinamică, fiind influenţată de factori interni şi externi, precum situaţia din Ucraina, inflaţia, creşterea preţurilor utilităţilor, fluctuaţia preţurilor carburanţilor dar şi a ratelor de navlu, potrivit oficialilor companiei.

Creşterea companiei s-a accelerat în ultimii cinci ani, printre motive numărându-se dezvoltarea soluţiilor oferite pe piaţa transporturi aeriene în regim de urgenţă, logistica pentru e-commerce precum şi transporturi feroviare consolidate.

Pe locul doi în acest top intră casa de expediţii IB Cargo, cu afaceri mai mari cu 63% anul trecut faţă de anul anterior, potrivit datelor publice. Anul trecut compania a finalizat cu o cifră de afaceri de 299 milioane de lei
(60 mil. euro), faţă de 183 milioane de lei anul anterior  şi un profit net de 13,4 milioane de lei faţă de 9,2 mil. lei, la 103 angajaţi, arată datele de la Ministerul de Finanţe.

Casa de expediţii IB Cargo, care livrează marfă pentru clienţi din auto, FMCG, farma, agricultură şi alte sectoare, estimează că va încheia anul acesta cu afaceri de 70 de milioane de euro, potrivit oficialilor companiei. IB Cargo efectuează transporturi (aerian, maritim, rutier) pentru aproape 6.000 de clienţi. Portofoliul de  clienţi ai IB Cargo este format din companii din auto, dar şi din FMCG, farma, agricultură, electronice şi chiar fashion. Din 2021 compania operează împreună cu A.P. Moller – Maersk un centru regional de distribuţie de 75.000 metri pătraţi (pentru Ikea - n.red.), cu capacitate de depozitare de peste 100.000 de paleţi.  Bazele companiei de expediţii IB Cargo, unul din cei mai mari jucători, au fost puse în 2008 de Cătălin Putineanu alături de doi parteneri din Germania şi Olanda, an când economia românească era în creştere puternică.

“Principalul factor de creştere a venit din zona transportului maritim unde ratele per container au înregistrat valori de 6-7 ori mai mari faţă de perioadele de 2019, dar şi din zona de transport rutier, pe fondul creşterii accentuate a preţului la combustibil în Q4-2021”, după cum declara pentru ZF în septembrie Cătălin Putineanu, managing director al IB Cargo.

Piaţa de curierat se consolidează în jurul grupurilor mari, care au mulţi clienţi şi capital pentru investiţii. Comerţul online impulsionează afacerile companiilor din curierat

Mai mult, dezvoltarea serviciului de transport feroviar, pe segmentul Asia-Europa, ca urmare a congestiilor din aeroporturi şi porturi, a lipsei de echipamente, a avut o influenţă pozitivă asupra creşterii cifrei de afaceri şi a profitabilităţii.

Toate tipurile de transporturi au înregistrat creşteri în 2021, pentru segmentele de transport rutier, maritim şi feroviar. La aceste creşteri au contribuit atât costurile de transport, cât şi din volumele mai mari şi extindere bazei de clienţI, mai  spunea şeful IB Cargo.

“Pandemia de Covid-19 care a lovit în mai multe valuri în 2021, a îngreunat operaţiunile din porturi, aeroporturi, a dus la lipsa personalului navigant, a provocat congestii, a restricţionat accesul camioanelor în diverse zone, situaţii care ne-au afectat direct atât pe noi cât şi pe clienţii noştri, ducând la costuri crescute, timp mărit de tranzit. (…) Am reuşit să închidem 2021 cu rezultate excepţionale atingând o cifră de afaceri de 60,6 mil. euro, cu 63% creştere faţă de 2020”, mai declara şeful IB Cargo.

Pe locul trei în topul celor mai dinamice companii a intrat şi compania de transport marfă World Mediatrans din Timiş, fondată în 1997 de Gabriel Lungu, care operează 23 de birouri pe piaţa locală şi depozite logistice în Budapesta, Barcelona şi Bratislava. Anul trecut afacerile companiei de transport au crescut până la 112 mil. lei (23 mil. euro), plus 62% faţă de anul anterior. Compania a avut creştere pe toate diviziile, rutier, aerian, maritim şi feroviar. Transportatorul operează cu o flotă formată din  peste 100 de maşini. Compania transportă mărfuri pe toate modurile de transport şi funcţionează ca un integrator de servicii logistice şi de mărfuri, ca o casă de expediţii. Transportatorul face cross docking pentru clienţi, face colectări din Europa şi le duce în noduri logistice, are clienţi din România dar şi din străinătate.

Principalii clienţi ai companiei World Mediatrans provin din sectorul auto, dar şi din sectorul de comunicaţii şi electronic. Compania activează pe rute externe, aduce mărfuri inclusiv din China în România pe importuri, dar face şi   transporturi de mărfuri din China în Africa sau SUA.

World Mediatrans a început ca agent cargo al companiei aeriene Austrian Airlines şi ca subcontractor al curierului UPS pe piaţa locală.  Compania a crescut constant an de an, iar în 2012 în acţionariatul  World Mediatrans a intrat compania DB Group România, membră a DB Group Spa Italia, care a preluat 50% din acţiuni.

În top şi-a făcut loc şi Criboser, companie de transport marfă la temperatură controlată din Oradea (judeţul Bihor), fondată în 2006 de un antreprenor local. Compania a finalizat anul trecut cu o cifră de afaceri de
88,8 milioane de lei, în creştere cu 53%, arată datele de la mfinante.ro. Compania fondată de Florian Bara şi soţia lui se ocupă exclusiv cu servicii de transport marfă în regim de temperatură controlată atât pe rute interne cât şi pe internaţional şi a ajuns la 150 de camioane.

Compania are clienţi din sectorul de bunuri de larg consum, medicamente, flori, chimice, dar şi automotive şi retail & fashion, potrivit datelor de pe site-ul companiei.

„Am ajuns la 200 de angajaţi, în fiecare an am crescut compania. Sunt volume mari de mărfuri pe importuri, facem tur-retur cu importuri pe România", declara antreprenorul pentru ZF. Datele de la Ministerul de Finanţe arată că anul trecut compania Criboser avea un profit net de 3,2 milioane de lei şi 148 de angajaţi.

În top cu afaceri în creştere cu două cifre au intrat şi  marile companii de logistică KLG Europe Logistics, cu o creştere 47% a cifrei de afaceri anul trecut, dar şi Gebruder Weiss, cu afaceri mai mari cu 43%, după ce anul anterior ambele firme bifau creşteri cu o singură cifră. KLG Europe operează atât spaţii proprii, cât şi spaţii închiriate şi are la nivel naţional o reţea de nouă centre,  din care trei sunt depozite ‒ în Bucureşti, Cluj şi Timişoara.  Pe de altă parte, compania Gebruder Weiss România a avut anul trecut venituri de 473 milioane de lei, plus 43%, potrivit datelor publice.

Şi firmele de curierat au intrat în top, printre cele mai dinamice, cu plus 50%, fiind Delivery Solutions (care operează brandul Sameday Courier) preluată în 2017 de emag, dar şi Dynamic Parcel Distribution (DPD), cu afaceri mai mari cu 26%.

Comerţul online impulsionează afacerile din curierat, iar pentru acest an era estimată o creştere cu 10-15% în e-commerce. Oficialii Sameday Courier estimau pentru acest an afaceri  mai mari cu 10-15%, după ce anul trecut au ajuns la 600 mil. lei, potrivit ultimelor declaraţii. La începutul acestui an, Sameday a lansat primele lockere independente energetic, care sunt amplasate în Bucureşti, Cluj, Timişoara, Constanţa şi Sibiu.

Piaţa de curierat se consolidează în jurul grupurilor mari, care au mulţi clienţi şi capital pentru investiţii. Ultimele tranzacţii de pe piaţă au fost achiziţia Urgent Cargus de către fondul de investiţii Mid Europe şi preluarea Sameday de către eMag.

Piaţa de curierat a depăşit pragul de 5 miliarde lei, acest sector bucurându-se de creşteri constante în perioada 2008-2020. Cel mai mare jucător din piaţa de curierat este Fan Courier, controlat de antreprenori locali, cu afaceri de peste 1 miliard de lei. În curierat efervescenţa a crescut în pandemie.

În transportul feroviar s-au remarcat ca fiind dinamice companii din transportul de călători, nu şi transportatori de marfă. Sistemul feroviar nu  a prezentat niciun interes pentru Ministerul Transporturilor în ultimii 20 de ani, deşi toate ţările dezvoltate au prioritizat dezvoltarea transportului feroviar. Raportul la investiţii este de unu la zece, alocăm un euro pentru sectorul feroviar şi 10 euro pentru rutier, potrivit transportatorilor feroviari.

 Trenurile de marfă circulă cu o viteză medie de doar 15-17 km pe oră. Pe calea ferată avem 50 milioane de tone anual de mărfuri, pe rutier 260 de milioane de tone de marfă România a modernizat mai puţin de 700 km din cei peste 10.000 km de cale ferată pe fonduri europene în ultimii 30 de ani,  se arată în  Programul Operaţional de Transport, varianta trimisă în iunie anul acesta Comisiei Europene.

România a modernizat mai puţin de 700 km din cei peste 10.000 km de cale ferată pe fonduri europene în ultimii 30 de ani. Trenurile de marfă circulă cu o viteză medie de doar 15-17 km pe oră


Cargo Partner, filiala locală a grupului  austriac cu acelaşi nume, cel mai dinamic jucător. Compania Cargo Partner Expediţii, filiala locală a grupului austriac cu acelaşi nume, care furnizează servicii de transport rutier, feroviar, maritim şi aerian, ţinteşte afaceri de 95 de milioane de euro anul acesta, faţă de 79 mil. euro anul trecut, potrivit oficialilor companiei şi datelor publice. „Clienţii deserviţi de Cargo Partner sunt variaţi, fac parte din sectoarele importante ale economiei: automotive, high-tech, retail, fashion, alimentar, farma”, declara recent pentru ZF Cosmin Bradea, managing director al companiei.

Anul trecut, compania Cargo Partner Expediţii a avut o cifră de afaceri de 383 milioane de lei (79 mil. euro) şi profit net de 12 milioane de lei, faţă de afaceri de 224 milioane de lei anul anterior şi profit net de 5 milioane de lei, arată datele de la mfinante.ro. Compania avea 241 de angajaţi anul trecut.

 “În România, ne dorim să dezvoltăm toate serviciile pe care le avem în portofoliu şi anume transporturi aeriene, maritime, feroviare şi rutiere, plus depozitare şi distribuţie. Piaţa pe care activăm este una dinamică, fiind influenţată de factori interni şi externi, precum situaţia din Ucraina, inflaţia, creşterea preţurilor utilităţilor, fluctuaţia preţurilor carburantţilor dar şi a ratelor de navlu”. Creşterea companiei s-a accelerat în ultimii 5 ani, printre motive numarându-se dezvoltarea soluţiilor oferite pe piaţa transporturi aeriene în regim de urgenţă, logistica pentru e-commerce precum transporturi feroviare consolidate şi altele.

 

Pe piaţa locală de transport rutier de mărfuri activau în total 40.528 de firme anul trecut, care aveau în total 144.000 de angajaţi, arată datele de la Registrul Comerţului. Toate companiile care activează pe piaţa de transport rutier de marfă aveau afaceri totale de 54,6 miliarde de lei (11 miliarde de euro) anul trecut, în creştere cu 6,5% faţă de anul anterior. Deşi cifra de afaceri a fost în creştere, numărul de firme s-a redus anul trecut la 40.528 de companii, arată aceeaşi sursă. Provocările principale pe această piaţă rămân creşterea preţului combustibilului, lipsa şoferilor şi întârzierile cu care sunt livrate camioanele din cauza crizei cipurilor. Cei mai mari 20 de transportatori rutieri de marfă au raportat anul trecut afaceri totale de 5,2 miliarde de lei (1,07 miliarde de euro), în creştere cu 16,8% faţă de anul anterior, potrivit datelor de la Registrul Comerţului şi calculelor ZF. Companiile adunau aproape 8.500 de angajaţi anul trecut, faţă de 8.900 de salariaţi cu un an în urmă, mai arată datele de la ONRC.

 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO