La vârful clasamentului, în topul celor mai mari zece exportatori de pe plan local îşi fac loc opt companii din industria auto.
Cei mai importanţi zece exportatori ai României, în frunte cu Dacia, Ford şi Star Assembly, au trimis peste graniţele ţării în 2020, an marcat de pandemia de COVID-19, bunuri şi servicii în valoare de circa 11,85 mld. euro, potrivit calculelor ZF pe baza datelor INS.
Astfel, cei zece „piloni“ ai mediului local de business sunt responsabili pentru 19,12% din exporturile României în 2020, conform INS. Anul trecut, exporturile s-au ridicat la circa 62 mld. euro, în scădere cu 9,9% faţă de anul 2019, arată datele Institutului Naţional de Statistică. Scăderea a fost provocată de criza generată de pandemia de COVID-19 care a lovit din plin economiile din toată lumea.
Chiar şi în acest an atipic, topul celor mai importanţi zece exportatori nu a suferit modificări importante comparativ cu 2019. Mai exact, nu apare decât un nume nou în clasament (Continental Automotive România SRL, în urcare de pe locul 11), singurele schimbări în rest fiind rocadele, urcările şi coborârile de câteva poziţii.
Podiumul a rămas neschimbat în ultimii ani, cu trei companii din auto - Dacia, Ford şi Star Assembly.
În 2019 (cu datele aferente anului anterior) a fost pentru prima dată când podiumul a fost exclusiv al industriei auto şi aşa a rămas.
De altfel, din top zece opt companii provin din industria auto, singurele excepţii fiind combinatul Liberty Galati SA şi producătorul de componente electronice Flextronics Romania.
În 2020 piaţa auto - atât producţia de componente, cât şi cea de produse finite - a fost puternic afectată de pandemie, iar asta se vede în business şi implicit în exporturi dat fiind că o bună parte din aceste bunuri merg peste graniţă. Cifra de afaceri a industriei auto locale a scăzut cu 15% în 2020, de la peste 30 de miliarde de euro în 2019 la circa 25 mld. euro anul acesta, potrivit datelor Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM).
Exporturile locale sunt puternic dependente de industria auto - contribuţia acestui sector apropiindu-se de 40-50%. De aceea, economiştii şi analiştii au afirmat în mai multe rânduri că e nevoie de o diversificare a produselor şi serviciilor trimise peste graniţă şi de pariul pe bunuri cu valoare adăugată mai mare, cum e cazul celor din industria IT.
Pe lângă componente auto şi maşini, România exportă şi îmbrăcăminte şi încălţăminte, servicii IT, alimente sau băuturi, precum şi multe ale tipuri de articole care îşi pun umărul - mai mult sau mai puţin - la totalul de 62 mld. euro anul trecut. În total, peste 23.200 de firme care au operat exporturi în 2020, conform datelor provizorii de la INS, în scădere uşoară faţă de anul anterior, când numărul sărea de 24.000.
Totuşi, cea mai mare parte a exporturilor stă în mâna unui număr mic de companii. Mai exact, cei mai mari 500 de exportatori din economia românească ţin în spate circa 75% din totalul sumei, potrivit datelor INS. Mai mult, primele 100 de companii din top contribuie cu peste 50% la cele 62 mld. euro, iar primii zece au aproape 20%.
La vârful clasamentului, printre cele mai importante „evenimente“ se numără intrarea Continental Automotive Romania SRL în top zece, pe locul opt, în urcare cu trei poziţii. Este a doua companie a grupului Continental între primii zece exportatori, alături de Continental Automotive Systems.
Cel mai important salt a fost operat de un alt jucător din industria auto - Robert Bosch GMBH, care a câştigat cinci poziţii, ajungând pe patru. La polul opus, Rompetrol Rafinare a coborât de pe patru pe 15 în contextul în care pandemia de COVID-19 a afectat puternic cererea de carburanţi.