„Aşteptarea clienţilor este să putem schimba condiţiile contractuale pur şi simplu, în funcţie de piaţă. Dar, mai ales în situaţii de criză, acest lucru poate însemna costuri pe care nici măcar băncile nu şi le pot asuma. Aşadar, aşteptările trebuie să fie echilibrate“, consideră Florin Dănescu, preşedintele executiv al Asociaţiei Române a Băncilor.
Peste 708.000 de români au solicitat băncilor în 2020 şi 2021 amânarea plăţii ratelor, la care se adaugă clienţii care au cerut acest lucru IFN-urilor, iar în aceste condiţii instituţiile bancare recomandă ca, după expirarea perioadei de amânare, situaţia creditelor şi a ratelor să fie renegociată cu clienţii, arată un comunicat al Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB).
„În acest moment nu mai putem vorbi de bănci care nu se implică în soluţionarea alternativă. Vorbim, în schimb, de bănci care se implică mai mult şi de bănci care se implică mai puţin. Din fericire, vorbim deja de mii de negocieri care s-au purtat în cadrul CSALB, dintre care aproximativ 2.000 s-au încheiat cu împăcarea părţilor şi cu acceptarea soluţiei propuse de conciliatori. Este un proces de schimbare a unei mentalităţi: sunt tot mai puţine instituţiile care clasează multe cereri, iar cele mai mari bănci din sistem arată o deschidere spre negociere, inclusiv în relaţia directă cu propriii clienţi“, spune Alexandru Păunescu, preşedintele Colegiului de Coordonare al CSALB.