Bănci și Asigurări

Afacerile antreprenoriale şi IMM-urile sunt o sursă importantă de creştere pentru piaţa asigurărilor, care are nevoie de un fundament mai solid

galerie foto

galerie foto

Autor: Anelis Baciu

10.07.2015, 00:07 586

„Piaţa de asigurări trebuie să depăşească etapa de perspective pe care o are de câţiva ani şi cred că este timpul ca acestea să se materializate printr-o creştere sustenabilă. Într-adevăr suntem pe ultimele locuri din Europa, însă avem ţeluri mari“, a declarat Mihai Tecău, preşedintele directoratului Omniasig.

Piaţa locală de asigurări depăşeşte doar cu puţin un grad de penetrare de 1% din Produsul Intern Brut (PIB). Companiile de asigurări au subscris anul trecut prime de 8,1 miliarde de lei (1,8 mil. euro), din care 4,4 miliarde de lei au venit din poliţe auto. Despăgu­birile plătite în contul asigurărilor auto s-au situat la 5 miliarde de lei, potrivit datelor Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF).

Mişu Negriţoiu, preşedintele ASF, spune că un avans sustenabil al indus­triei de asigurări, realizat pe funda­men­te solide este şi obiectivulul autorităţii de supraveghere, pe care o conduce de pes­te un an. „Trebuie să ne ferim de creş­teri rapide, avem nevoie de un fun­dament solid“, a explicat Negriţoiu, prezent la conferinţa de la Cluj.

Şeful ASF spune însă că a observat o rezervă din partea companiilor de asigurări în ceea ce priveşte schimbarea modelului de business şi afirmă că pro­ble­mele majore ale pieţei ţin de costuri şi de capitalizare. „Există o rezervă din partea asigurătorilor pentru optimi­zarea modelului de business. Asi­gurătorii cu pier­derile cele mai mari au în porto­foliu într-o proporţie mai mare de 90% un produs nesustenabil (poliţe auto obligatorii – n. red.).“

Poliţele auto generează de altfel mai mult de jumătate din totalul pri­melor subscrise de asigurători. Astfel, po­liţele property, dar şi asigu­rările destinate companiilor ar putea fi mo­dalitatea prin care companiile ar putea să-şi balanseze portofoliile şi să - şi întă­rească rezultatele financiare. De altfel, segmentul companiilor mici şi mijlocii (IMM-uri) şi afacerile antreprenoriale sunt o oportunitate de creştere pentru asigurători, atât în regiunea Transil­vania, dar şi la nivel naţional.

„Antreprenorii locali capătă mai mult interes pentru diverse tipuri de asi­gurare“, a afirmat Costi Stratnic, membru în directoratul Omniasig. An­tre­prenorii sunt vânaţi mai mult de asi­gurători decât corporaţiile, deoarece acestea de regulă au programe de asigurare încheiate la nivel mondial.

Deşi se observă un interes mai mare din partea antreprenorilor pentru achi­ziţia de produse de asigurare, o bu­nă parte din firmele mici sunt încă reticente când vine vorba de alocarea ba­nilor pentru asigurări. Lipsa de edu­ca­ţie, dar şi încrederea scăzută în com­pa­niile de asigurare sunt principalele mo­tive pentru care IMM-urile preferă auto­asigurarea, consideră jucătorii din pia­ţă. Mai puţin de jumătate din com­pa­niile mici şi mijlocii din România, adică un număr de circa 145.000 de businessuri, deţin o asigurare.

„Percepţia companiilor referitoare la companiile de asigurare este greşită. Clienţii se aşteaptă ca atunci când au o dau­nă asigurătorul să încerce să plă­teas­că cât mai puţin. După experien­ţele pe care le-am avut, pot spune că nu este aşa. De exemplu, am avut o daună mare, un incendiu la o fabrică, iar lucru­rile au decurs normal în relaţia cu asigu­ră­torul, Omniasig“, a afirmat Ioan Tecar, proprietarul com­pa­niei MG-Tec, cu activităţi în domenii pre­cum construcţii, prelucrarea sârmei laminate sau producţia de hârtie tissue.

Pe de altă parte, Sanda Codreanu, directorul economic al Terapia, afirmă că şi clienţii-companii trebuie să ges­tio­ne­ze mai bine riscul şi spune că o mo­da­litate este achiziţionarea de poliţe de asigurare cu franşiză.

„Am implementat un mecanism prin care o parte din franşiză este su­por­tată de utilizatorul maşinii, în acest fel dau­nalitate a scăzut, iar şoferii sunt mai res­ponsabili.Un program de asigurare e greu de gestionat, de aceea multe com­pa­nii nu se asigură.“ Compa­nia Terapia are un program complex de asi­gurare în­cheiat la nivel mondial care cuprinde o ga­mă largă de produse prin­tre care po­li­ţe auto, transport de mărfuri sau accidente.

O soluţie pentru asigurători de a-şi echilibra portofoliile de poliţe auto este orientarea către segmentul property sau către poliţele de viaţă. „Nu trebuie să mai permitem atât de multe modifi­cări pe legea asigurărilor obligatorii de lo­cuinţe. Avem nevoie de o dezbatere se­rioasă pe această temă, pentru că sun­tem o ţară expusă riscurilor catas­tro­fale. (...) Vrem ca în sfera deductibilită­ţilor să intre şi asigurările de viaţă şi luăm ca orizont de timp anul 2017“, spune Aurelia Cristea, deputat PSD de Cluj.

 

Mişu Negriţoiu, preşedintele ASF: ASF a început un proces de reconstrucţie masivă a asigurărilor pentru a pune bazele unei creşteri sustenabile şi de a duce piaţa locală a asigurărilor la nivelul european. Obiectivul meu este să ajungem la o dimensiune europeană a pieţei de asigurări, faţă de o dimensiune dâmboviţeană. Trebuie însă să ne ferim de creşteri rapide, avem nevoie de un fundament solid. Exerciţiul de analiză de bilanţ şi testele de stres confirmă că avem de lucru în această piaţă. Piaţa de asigurări are două probleme majore ce ţin de costuri şi capitalizare, de aceea rezervele şi costurile trebuie revăzute. Există o rezervă din partea asigurătorilor pentru optimizarea modelului de business.

 

Aurelia Cristea, deputat PSD: Nu trebuie să mai permitem atât de multe modificări pe legea asigurărilor obligatorii de locuinţe. Avem nevoie de o dezbatere serioasă pe această temă, pentru că suntem o ţară expusă riscurilor catastrofale. Catastrofele naturale ar putea genera daune de 3% din PIB,  ceea ce înseamnă enorm, iar legea asigurăriilor obligatorii de locuinţe este un mecanism care ar putea să degreveze bugetul statului. Deşi a început cu rezultate bune, legea asigurărilor obligatorii de locuinţe nu a oferit rezultatele scontate, a fost modificată de neumerate ori şi nu a reusit să genereze un volum semnificativ de subscrieri. (...) Vrem ca în sfera deductibilităţilor să intre şi asigurările de viaţă şi luăm ca orizont de timp anul 2017.  

 

Mihai Tecău, preşedintele directoratului Omniasig: Piaţa de asigurări trebuie să depăşească etapa perspectivelor, acestea trebuie materializate printr-o creştere sustenabilă. Asigurările trebuie să înceapă să crească sustenabil pentru că avem potenţial şi sunt asteptări mari de la piaţă. (...) Transilvania este un pol de cunoaştere, de aceea am ales să venim aici. Există potenţial în zonă, populaţia este educată. (…) Într-adevăr suntem pe ultimele locuri din Europa, însă avem ţeluri mari. Am optat pentru o conferinţa la Cluj pentru că într-adevăr această regiune reprezintă un pol de informaţie, de cunoaştere şi există mult potenţial de creştere.

 

Costi Stratnic, membru în directoratul Omniasig: Cel mai greu de gestionat business este cel al firmelor mici şi mijlocii, asigurătorii vin cu produse diverse şi o mulţime de oferte. Pentru acest segment trebuie să ai produse care să îţi permită să ofertezi unui coafor şi unei patiserii în acelaşi timp. O problemă mare este să avem oameni de calitate care să stea în faţa brokerilor şi a clienţilor corporate.

 

Sanda Codreanu, directorul  economic al Terapia: Compania Terapia a achiziţionat poliţe de asigurare auto cu franşiză, iar o parte din aceasta este suportată de utilizatorul autoturismului, pentru a reponsabiliza şoferii şi pentru a reduce daunalitatea. Daunalitatea s-a redus în acest mod, iar şoferii au devenit mult mai responsabili.

 

Ioan Tecar, proprietarul MG-Tec: Percepţia companiilor referitoare la asigurători este greşită. Clienţii se aşteaptă ca atunci când au o daună asigurătorul să încerce să plătească cât mai puţin. După experienţele pe care le-am avut, pot spune că nu este aşa. De exemplu, am avut o daună mare, un incendiu la o fabrică, iar lucrurile au decurs normal în relaţia cu asigurătorul. (...) Am cumpărat şi o companie de brokeraj pentru a avea mai uşor acces la oferte.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO