Bănci și Asigurări

Alexandru Nazare, fostul ministru al finanţelor, critică rectificarea bugetară: Rectificarea nu reduce deficitul, ci îl creşte cu 3,7 mld. lei, bani care trebuie împrumutaţi suplimentar până la finalul anului. Tot ce a îndesat premierul sub preş la această rectificare va ieşi la suprafaţă rapid, în octombrie-noiembrie

Alexandru Nazare, fostul ministru al finanţelor,...

Autor: Cristina Bellu

08.09.2021, 15:02 168

Alexandru Nazare, numit ministru de finanţe în decembrie 2020 şi remaniat de premierul Florin Cîţu în iulie 2021,fără multe explicaţii, consideră că rectificarea bugetară adoptată de guvern nu respectă în totalitate recomandarea consiliului minştrilor de finanţe (ECOFIN), aceea în care destinaţia veniturilor excepţionale ar trebui să meargă către reducerea deficitului, ci din contră, rectificarea creşte deficitul cu 3,7 mld. lei, bani care vor trebui împrumutaţi suplimentar.

“Rectificarea bugetară adoptată ieri nu respectă intocmai recomandarea consiliului ECOFIN din 17-18 iunie a.c. prin care traiectoria de consolidare fiscala a Romaniei a fost validata. În respectiva recomandare destinatia veniturilor exceptionale era reducerea deficitului. Aceasta rectificare nu reduce deficitul, ci il creste nominal cu 3.7 miliarde lei, bani care trebuie imprumutati suplimentar pana la sfarsitul anului peste cuantumul stabilit la aprobarea bugetului de stat”, spune Alexandru Nazare într-o postare pe Facebook.

De asemenea, veniturile suplimentare de la aceasta rectificare (plus 17,6 miliarde lei) trebuiau redirectionate pentru acoperirea cu prioritate a cheltuielilor obligatorii (salarii, asistenta sociala, dobanzi la datoria publica), pe care statul e obligat sa le onoreze in lunile noiembrie si decembrie, riscand astfel ca la urmatoarea rectificare tinta de deficit sa fie semnificativ depasita si in termeni procentuali, adaugă Alexandru Nazare.

“Consecinte? Masuri suplimentare fie pe venituri, fie pe cheltuieli la discutiile de prezentare a raportului Romaniei in procedura de deficit excesiv pe 15 octombrie si la elaborarea bugetului pentru 2022. În concluzie, tot ce a îndesat premierul sub pres la aceasta rectificare va iesi la suprafata rapid, in octombrie-noiembrie. Decontul? Dupa congres, in sarcina integrala a PNL”.

 

Vedeţi mai jos postarea integrală a lui Alexandru Nazare pe Facebook:

La prezentarea bugetului de stat pentru anul in curs opinia Consiliului Fiscal a fost preponderent pozitiva.

Reactiile Comisiei Europene pe aceasta tema au fost pozitive. In acest context am reusit, dupa negocieri complicate, sa convingem S&P sa schimbe perspectiva asupra Romaniei de la “negativ” la “stabil”.

La rectificare, situatia este diametral opusa. Este acelasi aviz al profesionistilor, dar de data aceasta premierul nu mai posteaza nimic pentru ca il dezavantajeaza.

Consilul Fiscal considera ca rectificarea “slabeste consolidarea” si prezinta “derapaje” in zona de cheltuieli. Comisia Europeana nu va reactiona acum, dar nu ma astept la reactii prea bune atat timp cat premierul a omis sa discute despre PNDL3 inainte de aprobarea in Guvern a Ordonantei.

Rectificarea bugetara adoptata ieri nu respecta intocmai recomandarea consiliului ECOFIN din 17-18 iunie a.c. prin care traiectoria de consolidare fiscala a Romaniei a fost validata.

In respectiva recomandare destinatia veniturilor exceptionale era reducerea deficitului. Aceasta rectificare nu reduce deficitul, ci il creste nominal cu 3.7 miliarde lei, bani care trebuie imprumutati suplimentar pana la sfarsitul anului peste cuantumul stabilit la aprobarea bugetului de stat.

Deja avem si reactii ale agentiilor de rating pe aceasta tema, avertismente ca traiectoria pozitiva de revenire la “perspectiva stabila” este perturbata.

Următoarea revizuire a ratingului suveran al României este programată de Fitch pe 22 octombrie.

De asemenea, veniturile suplimentare de la aceasta rectificare (+17,6 miliarde lei) trebuiau redirectionate pentru acoperirea cu prioritate a cheltuielilor obligatorii (salarii, asistenta sociala, dobanzi la datoria publica), pe care statul e obligat sa le onoreze in lunile noiembrie si decembrie, riscand astfel ca la urmatoarea rectificare tinta de deficit sa fie semnificativ depasita si in termeni procentuali.

Consecinte? Masuri suplimentare fie pe venituri, fie pe cheltuieli la discutiile de prezentare a raportului Romaniei in procedura de deficit excesiv pe 15 octombrie si la elaborarea bugetului pentru 2022.

In concluzie, tot ce a îndesat premierul sub pres la aceasta rectificare va iesi la suprafata rapid, in octombrie-noiembrie. Decontul? Dupa congres, in sarcina integrala a PNL.

PS: Intre timp de la Guvern, premierul anunta intarzieri in implementarea E-facturare.

Proiectul nu mai este gata nici la 1 Septembrie, cum promisese la investirea actualului ministru de finante, nici in decursul lunii Septembrie, ci in Octombrie si incepand cu 2022. Si atunci cum de E-facturare constituie sursa de venit suplimentara dupa cum prevede Nota de Fundamentare a OUG privind PNDL3?!

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO