Bănci și Asigurări

Asigurările au o prezenţă relativ puternică în Vest, însă există spaţiu şi potenţial consistent pentru dezvoltare, se fac în continuare paşi importanţi şi în zona de educaţie. Dinamica businessului şi nivelul calităţii vieţii din Vestul ţării sunt reflectate în subscrierea de prime

Conferinţa „Asigurările, instrument de protecţie, dar şi de dezvoltare economică. Situaţia pieţei asigurărilor din regiunea Banat“, organizată de Ziarul Financiar împreună cu Omniasig, la Timişoara.

Foto: Olivera Rusu

Autor: Mircea Nica

22.05.2024, 00:07 505

Sistemul asigurărilor trebuie să se autoîntreţină prin posibilitatea de a se autofinanţa astfel încât să fie sustenabil Asigurările sunt o continuitate a investiţiilor şi în orice investiţie ar trebui să fie prezentă componenta aceasta de asigurare  Domeniul asigurărilor poate fi un catalizator al dezvoltării economice în zonă şi sunt indispensabile unui business în menţinerea lui pe linia de plutire.

Asigurările şi-au făcut un loc relativ puternic în zona de vest a ţării, potenţialul şi spaţiul de dezvoltare este consistent, ecosistemul businessurilor are un triplu rol, atât pentru companii, cât şi pentru angajaţi, dar şi pentru inevstitori, iar educaţia financiară reprezintă unul dintre factorii cheie care poate contribui la dezvoltarea unui comportament sănătos care ar spori nivelul de stabilitate şi protecţie financiară. În acelaşi timp, piaţa începe să se orienteze către asistenţa la domiciliu pentru a fi mai aproape de clienţi, iar aceasta ar putea deveni o tendinţă tot mai prezentă, care ar putea creşte încerederea şi dezvoltarea pieţei asigurărilor. Acestea sunt câteva dintre concluziile la care au ajuns invitaţii din mediul de business, jucătorii din piaţa asigurărilor şi autoritaţile prezenţi în cadrul Conferinţei „Asigurările, instrument de protecţie, dar şi de dezvoltare economică. Situaţia pieţei asigurărilor din regiunea Banat“, organizată de Ziarul Financiar împreună cu Omniasig, la Timişoara.

„Nu numai că avem potenţial, dar avem şi reţete pe care le putem accesa şi folosi. Într-un asemenea ecosistem de asigurări sunt implicate nenumărate părţi. Este un drum cu dublu sens. Pe de o parte sunt necesari asigurătorii pentru produse, dar pe partea cealaltă sunt necesari beneficiarii. Mutualizarea nu se poate face decât dacă este un grup mare. Avem mult de lucru în a întări increderea în sistem şi de a crea regulile în piaţă. În acest ecosistem, businessurile au un triplu rol atât  pentru companii şi angajaţi, cât şi pentru investitori. Un astfel de sistem ca cel al asigurărilor se autoîntreţine. Este sustenabil atât timp cât se poate autofinanţa. Rolul principal al unei autorităţi este de a se asigura că este un sistem care este în echilibru, care nu generează deficite sau care crează blocaje“, a explicat Sorin Mititelu, vicepreşedinte al Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF).

În ceea ce priveşte potenţialul, Mihai Tecău, CEO al Omniasig, companie de asigurări parte a grupului austriac Vienna Insurance Group, a explicat că potenţialul există, este măsurat, prezentat şi este enorm, dar în ciuda aşteptărilor privind o creştere a pieţei asigurărilor exponenţial, de un număr de ori, RCA-ul încă dă tonul.

„Asigurările consider că sunt o continuitate a investiţiilor şi în orice investiţie ar trebui să fie prezentă componenta aceasta de asigurare. Potenţialul există, este măsurat, prezentat şi este enorm. Ne-am aşteptat la această piaţă să crească de un număr de ori, iar încă suntem în situaţia în care RCA-ul dă tonul. Vrem să aducem asigurările în zona de zi cu zi. Continuitatea este foarte importantă. Asigurarea obligatorie deschide necesitatea, iar apoi vine calitatea şi necesitatea celui care cumpără. Asigurările retail fac parte din cultură şi completează spectrul de asigurări dobândite în viaţă“, a explicat Mihai Tecău.

 

Sorin Mititelu, vicepreşedinte, ASF

Asigurarea de locuinţă nu este doar o necesitate ci obligaţia comunităţii de a avea un sistem de asigurare pentru acoperirea daunelor unui cutremur de exemplu. Acest grad de cuprindere, de 20%, este unul departe de cât ne trebuie şi este o acoperire de bază. În realitate trebuie o acoperire şi mai mare.

Aş face două liste cu ce ne-am dori şi ar fi bine să fie şi una care ţine cont de evoluţiile recente. Prima care este de interes este asigurarea de locuinţă. Este în top pentru că suntem expuşi la un risc ridicat din cauza poziţionării geografice. Suntem prea pasivi pe domeniul acesta. A doua este asigurarea de viaţă, dar cea cu acumulare, care să contribuie la un standard de viaţă. Momentul în care o persoană iese din activitate şi care poate beneficia de o viaţă mai bună. Este un potenţial care prin neexploatare duce la un blocaj.

 

Mihai Tecău, preşedinte directorat, CEO, OMNIASIG Vienna Insurance Group

Asistenţa la domiciliu este un cârlig care îţi dă posibilitatea să fii în contact cu clientul permanent. Lucrurile care se întâmplă în gospodărie sunt cu frecvenţă mai mare. Serviciul de asistenţă la domiciliu poate aduce clientul mai aproape de serviciile pe care le oferim.

Potenţialul există, este măsurat, prezentat şi este enorm. Ne-am aşteptat la această piaţă să crească de un număr de ori, dar încă suntem în situaţia în care RCA-ul dă tonul. Vrem să aducem asigurările în zona de zi cu zi. Continuitatea este foarte importantă.

Asigurarea obligatorie deschide necesitatea, iar apoi vine calitatea şi necesitatea celui care cumpără. Asigurările retail fac parte din cultură şi completează spectrul de asigurări dobândite în viaţă. Sunt costuri destul de mici, nu consumă un buget.

 

Cosmin Tabără, viceprimar, municipiul Timişoara

Cred că populaţia trebuie să treacă de acea barrieră a RCA-ului. Toată lumea se rezumă doar la RCA. Asigurările în general reprezintă cu totul altceva.

Asigurarea de locuinţă este foarte importantă, iar dacă ţine cont de schimbările climatice, trebuie să ţinem cont de ele. Lumea se rezumă la asigurarea de locuinţă ca fiind o obligativitate, dar nimeni nu se gândeşte şi la bunurile din locuinţă. Puţini se duc să îşi facă şi o poliţă facultativă pentru a asigura locuinţa la adevărata ei valoare.

Din punct de vedere al legii poate ar trebui reglementată şi să meargă de la un prag minimal şi să crească în funcţie de conduita în societate, mă refer la RCA. Sistemul american cred că ar fi foarte bun de implementat aici.

 

Flavia Barna, prorector, Universitatea de Vest din Timişoara

Universitatea de Vest din Timişoara este una dintre cele mai mari universităţi din România. Noi conştientizăm importanţa sectorului financiar şi al asigurărilor. Avem specializări şi master în asigurări.

Din punctul nostru de vedere domeniul asigurărilor poate fi un factor catalizator al dezvoltării economice în zonă. Împreună cu câteva companii de profil am venit cu o provocare pentru studenţii din anul doi care sunt pe zona de asigurări, am demarat un program de coaching.

Pe zona asigurărilor de viaţă, din punct de vedere al angajatorilor ar trebui avut în vedere ca beneficii ale angajaţilor. Cred că împreună, toţi cei care ne aflăm aici putem aduce un aport în ceea ce priveşte educaţia financiară.

 

Darius Georgiu, vicepreşedinte, Camera de Comert

Eu cred că asigurările sunt indispensabile businessului şi menţinerea lui pe linia de plutire. M-am gândit întotdeauna că cine a inventat asigurările a avut ceva în cap.

Eu ca şi om de business mă uit în primul rând la produs. Preţul este printre ultimele elemente pe care îl iau în calcul. Spre exemplu, eu sunt agricultor, în ultimii ani ne doare foarte mult seceta pe care nu ne-o asigură nimeni.

Reputaţia asigurătorului este esenţială şi se construieşte în timp, în ani. În caz de daună, nu mai are nici o însemnătate marketingul, ci cum te comporţi în caz de daună pentru că acest lucru creşte reputaţia asigurătorului.

 

Nicoleta Radu, director general, PAID 

Asigurarea este un mod de protecţie financiară, un mod prin care putem face puţin mai predictibil viitorul care este total impredictibil. Este vorba de o responsabilitate individuală pentru că fiecare se raportează la modul lui de protecţie, dar şi comunitară pentru că sunt riscuri care trebuie gestionate cu totul altfel. Asigurările de catastrofă reprezintă un domeniu care este gestionat total diferit faţă de restul asigurărilor pentru că reprezintă riscuri impresionante.

În 2022 pagubele economice provenite din catastrofe naturale la nivel global a fost 300 mld. dolari dintre care asigurate au fost puţin peste 100 mld. dolari.

România este o ţară complet descoperită. Chiar dacă facem progrese, totuşi gradul în care ţara nu este acoperită este aproape 80%, ceea ce reprezintă o vulnerabilitate.

 

Viorel Vasile, CEO, Safety Broker

Undeva la 90% din poliţele obligatorii au şi o poliţă facultativă. Orice push pe zona asigurărilor de locuinţă obligatorie aduce automat şi una facultativă. Cred că direcţia în care se va merge este că asigurarea înseamnă şi acest home assistance.

Ar trebui să ne uităm de ce suntem la 1% din PIB. Răspunsul este lipsa de educaţie financiară. Pentru mine este o surpriză nivelul de implicare la Timişoara nivelul de implicare. Trebuie să ducem omul în direcţia în care trebuie să înţeleaegă că este nevoie de protecţie financiară.

Deficitul major este pe asigurarea de viaţă din cauza educaţiei financiare inexistente la nivelul de vârstă la care suntem noi.

 

Anca Ifrim, membru directorat, chief underwriter officer, OMNIASIG Vienna Insurance Group

Cred că preţurile sunt cel mai uşor lucru de evaluat. Când ne gândim la preţuri deja avem toate datele, evaluările de risc, statistica. Provocările pieţei de asigurări sunt multiple, vorbim de riscuri climatice, în anul 2022 România a fost pe locul 2 în UE din punct de vedere al incendiilor de vegetaţii. Suntem între Spania şi Portugalia. Din fericire, modul în care ţara este aşezată, incendiile de vegetaţie nu sunt aproape de comunităţi.

Toate riscurile care sunt specifice unui domeniu de activitate reprezintă un trend care se mutualizează, se ia în calcul şi se evaluează. Toate aceste evenimente catastrofale, anul trecut am avut mai mult de un eveniment catastrofal pe zi la nivel mondial.

 

Christian von Albrichsfeld, country head, Continental

Dacă lucrăm împreună cu o asigurare, pentru daune, de obicei vedem lucrurile global. Ce mai facem foarte clar ca o companie cu mai multe sedii, avem un standard intern privind cum tratăm să fim cât mai siguri, să nu avem incendii de exemplu. Avem departamente care se ocupă de aceste lucruri.

Eu văd acum în România un sistem de sănătate împărţit în două, cea de stat şi avem cea privată, care poate avea o performanţă foarte bună. Este un hotel mai bun, dar dacă se întâmplă ceva mai grav, tot la stat se ajunge pentru că acolo sunt specialiştii. Cred că oamenii şi companiile sunt dispuşi să plătească ceva mi mult pentru un tratament mai bun. Mulţi doresc să facă asta, nu să decidă dacă se duc la stat sau la privat. Aici este o piaţă foarte mare care se poate dezvolta.

 

Adrian Bădescu, CEO, Clinicile Medici’s

Efortul asigurătorilor mari, împreună cu reţelele mari de clinici oferă foarte multă bunăstare. Există un sondaj făcut anul trecut care a relevat un lucru interesant, companiile sunt interesate de nivelul de performanţă al angajaţilor, dar şi de starea de bine fizică şi psihică. Investiţiile care se fac în asigurări se vor revedea în ani de zile.

Normal că ne uităm catre Vest, Germania, Statele Unite, cu siguranţă nu este o piaţă ideală nici în SUA. Este o piaţă privată, nu ideală. Există o marjă mare de persoane care nu au asigurări de sănătate, iar în SUA dacă nu ai asigurare de sănătate ţi se dă primul ajutor şi atât. Culmea, una din categoriile sociale mari care nu au asigurări de sănătate este cea a medicilor tineri.

 

Amalia Matei, consilier director general, Aeroportul Internaţional Traian Vuia

Rolul asigurătorilor în toată activitatea noatră este esenţială. Asigurarea aeroportuară este cea mai importantă pentru noi. În Timişoara pe an sunt 15.900 de aeronave care ajung, iar dacă stăm să ne gândim că un avion costă 328 mil. euro, gândiţi-vă cu ce lucrăm noi în fiecare zi.

Avem asigurări care sunt de răspundere civilă, cele de management, avem asigurările pentru patrimoniu şi nu în ultimul rând Casco şi RCA. Mai avem şi cele de sănătate pentru angajaţi pentru că cei 264 de angajaţi ai aeroportului beneficiază de o asemenea asigurare ca măsură de fidelizare.

Anul 2023 a însemnat 88 mil. euro ca investiţii nu doar în terminalul nou, nu le-am fi putut face fără bancă, dar se leagă şi de asigurări.

 

Ianco Zifceak, cofondator, grupul Maxagro

Noi, ca să participăm la licitaţii, de exemplu, am participat la Centura de Vest, care a fost la peste 300 de mil. de euro. Avem nevoie de asigurare de participare sau o scrisoare de garanţie bancară de 15 milioane de lei şi n-am reuşit să obţinem, doar cu cash colateral.

Dacă am putea beneficia şi noi de asigurări, doar pentru a participa, că după aia sunt tot felul de asigurări de bună execuţie, dar doar ca să participi la licitaţie, ai nevoie de 3 mil. de euro să pui colateral pentru o singură lucrare, după care, dacă ai câştigat-o, ai nevoie şi de capital de lucru.

 

Laurenţiu Manea, office buildings manager, Iulius

Rolul nostru este de a ne asigura că toţi cei peste 1.130 de parteneri pe care îi avem în proprietăţi au asigurări la rândul lor. Şi aici vorbim de cel puţin trei categorii de asigurări asigurare pentru bunuri, asigurare de răspundere civilă faţă de terţi şi o mare parte din companii au asigurări de întrerupere de business, deci depinde de politica fiecărei companii.

Asiguratorii ştiu că această asigurare e puţin mai complexă şi aduce şi costuri, dar avem şi din ce în ce mai multe companii care îşi asigură businessul pentru situaţii de întrerupere. Dar un alt rol pe care îl avem noi ca dezvoltatori şi proprietari de proprietăţi comerciale este cel de a face prevenţie, pentru că asigurarea nu înseamnă semnarea unei poliţe de asigurare şi plata primelor.

 

Horaţiu Regep, regional manager, Marsh România

Deci ce trebuie ştiut este că odată cu creşterea sumelor asigurate, automat şi prima este mai mare. Nu vorbim de cota de primă, costul per total al asigurării este mai mare, dar în caz de despăgubire, în cazul unui eveniment, evident că primeşti suma corectă şi doar aşa poţi să treci peste acel moment. Din păcate, am şi trecut prin nişte evenimente în care exista o subasigurare de 40%. Asta ce a însemnat? Că acel client, acel asigurat, a declarat doar 60% din valoarea patrimoniului pe care îl avea şi a venit o daună de câteva milioane de euro. Şi cum ar fi să te trezeşti, să zicem, cu un titlu, de exemplu, la 1 mil. euro daună să vină şi să-ţi spună, „ştii, 400.000 euro nu primeşti?“