Bănci și Asigurări

Atentie la capcana leasingului: clientii platesc diferentele de curs

13.04.2010, 23:08 8002

Cursul valutar reprezinta cea mai mare bataie de cap pentruclientii firmelor de leasing, multi afland abia dupa achizitiamasinii ca ei sunt cei care trebuie sa suporte diferenta intrecursul la care finantatorul a cumparat masina de la dealer sicotatia BNR din ziua achizitiei (sau cea practicata de finantator,depinde de firma), desi acest lucru este prevazut in toatecontractele.

Sunt tot mai multe cazuri de clienti care nu citesc atentcontractele si nu isi dau seama atunci cand semneaza ca finantareape care au obtinut-o presupune cheltuieli suplimentare. Contracteleprevad ca orice cheltuiala suplimentara legata de achizitia bunuluieste suportata de client. Diferentele de curs valutar pot varia dela cateva sute de lei la cateva sute de euro, in functie de curs side valoarea finantata. De exemplu, daca firma de leasing cumpara dela finantator o masina de 10.000 de euro la un curs de 4 lei/euro,iar cotatia BNR este de 3,9 lei, clientul este cel care trebuie saplateasca diferenta de 1.000 de lei.

Unii clienti refuza sa plateasca aceste sume, sustinand ca nustiau de ele, si se trezesc prinsi intr-un "tavalug" al datoriilor,in conditiile in care primesc notificari de la firma de leasing,care sunt taxate cu 10-20 de euro fiecare, iar la sumele restantese aplica dobanzi penalizatoare. Se poate ajunge astfel de la odatorie initiala de cateva sute de lei pentru diferenta de curs lao datorie de cateva mii de lei, din cauza taxelor de notificare sia penalizarilor. Forumurile online sunt pline de comentarii siplangeri legate de aceste diferente de curs. Astfel de datoriiacumulate pot duce pana la urma la rezilierea contractului deleasing si recuperarea bunului de catre finantator.

De la o datorie de 200 de lei, a ajuns la 2.000 delei

In aceasta situatie a ajuns Anton C., care a cumparat acum un ansi jumatate o masina Ford Fiesta, iar dupa cateva luni a primit ofactura de 200 de lei pentru diferenta de curs valutar.

"Dupa doua luni, pe langa factura pentru rata am primit si ofactura de diferenta de curs valutar si am fost nedumeriti. Amtrimis si pe e-mail si pe fax o cerere (catre firma de leasing -n.red.) in care ceream explicatii despre diferenta de curs, insanimeni, absolut nimeni, nu s-a deranjat sa ne raspunda", povestesteclientul.

Pentru ca nu a primit explicatii, Anton C. nu a platit factura,iar somatiile de la finantator au inceput sa curga.

"Acea factura de diferenta de curs si urmatoarele somatii veniteau fost stinse cu plati ale facturii de leasing imediat urmatoare.Astfel, factura de leasing aparand neplatita, au urmat alte facturide taxa de somatie. Taxele de somatie au atins suma de 2.000 siceva de lei, iar o parte din aceasta suma am platit-o. Toatefacturile de rata de leasing sunt platite in termen, adica maiputin de 28 de zile de intarziere, iar diferenta de sold vine dinfacturile de taxa de somatie", mai spune clientul.

Clientii nu citesc atent contractele

Principala cauza a acestor situatii este faptul ca multiclienti, multumiti de faptul ca au obtinut o finantare pentrumasina, nu mai citesc foarte atent contractele.

"Este o combinatie nefericita, clientii nu citesc contractele sinu dau atentie maxima celor spuse de consilierii de vanzare. Avemsi noi experiente cu astfel de clienti si din acest motiv acum iiavertizam in momentul semnarii contractului, astfel incat toti sastie dinainte de aceste diferente", explica Dan Pelcuta, directorulde vanzari al NBG Leasing.

"Exista cazuri cand clientii ignora notificarile, nu vin ladiscutii, ceea ce duce la agravarea situatiei. Chiar de la primanotificare ar trebui sa vina sa discute o solutie de restructurarea finantarii. Ignorarea acestor avertismente poate duce larezilierea contractului si actiuni in justitie", mai spunePelcuta.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO