Bănci și Asigurări

Austriecii de la Volksbank se pregătesc să aducă până la 200 mil. euro la cererea BNR. Cum vor putea îmbunătăţi raportul credite/depozite?

Austriecii de la Volksbank se pregătesc să aducă până la 200 mil. euro la cererea BNR. Cum vor putea îmbunătăţi raportul credite/depozite?

Johann Lurf, preşedintele Directoratului Volksbank România: Operaţiunea de majorare de capital s-ar putea realiza în două etape, dar cel mai probabil cea mai mare parte din fonduri va fi injectată anul acesta.

Autor: Monica Juganaru - Mediafax

12.10.2011, 00:07 1423

"Operaţiunea s-ar putea realiza în două etape, dar cel mai probabil cea mai mare parte din fonduri va fi injectată anul acesta", a declarat Johann Lurf.

Surse bancare afirmau din luna august că BNR le-a solicitat austriecilor întărirea capitalului atât cu bani noi, cât şi prin conversia de credite subordonate în contextul pierderilor acumulate de bancă.

Şeful Volksbank a declarat că banca a înregistrat la finalul lunii august un profit de 1,3 milioane euro, după standardele internaţionale IFRS.

Totuşi, după standardele româneşti de contabilitate banca a avut pierderi de nouă milioane de euro la opt luni.

În contextul strategiei de reconstrucţie începută anul trecut, Volksbank a lansat o campanie de refacere a imaginii şifonate de abuzurile scoase la iveală de Ordonanţa 50/2010 privind creditele de retail.

"Pe zona de retail, Volksbank îşi propune să devină o «bancă de casă» pentru clasa de mijloc. În sectorul companiilor, banca pune accent pe servicii oferite segmentului microîntreprinderilor şi IMM-urilor", a declarat Lucian Cojocaru, vicepreşedintele Volks­bank responsabil cu retailul.

2 mil. euro pentru refacerea imaginii şifonate de scandalurile cu clienţii

Noua campanie de imagine a costat banca două milioane de euro, din care 200.000 de euro au fost folosiţi pentru reamenajarea unităţilor teritoriale.

Cea mai mare parte din fonduri au fost alocate campaniei publicitare, care va dura până la sfârşitul anului.

Pentru diminuarea pierderilor, Volks­bank a redus numărul unităţilor teritoriale la 140 de la 182 la începutul anului. Banca are în prezent 140.000 de clienţi pe segmentul de retail şi circa 3.000 pe segmentul corporate.

Cojocaru, recrutat de austrieci de la BRD pentru a reconstrui retailul, spune că obiectivul băncii este triplarea numărului de clienţi până la finalul anului 2015.

Volksbank a lansat, totodată, un nou produs destinat economisirii, denumit Planul de economii. Acest produs are o scadenţă maximă de cinci ani, iar începând din al doilea an, la aniversarea depozitului, banca acordă un bonus între 7,5% şi 15% din dobânzi, în funcţie de maturitatea Planului de economii.

Dobânda oferită este de 7% în primul an, nivelul pentru anul următor urmând să fie actualizat la fiecare aniversare.

"Nevoia de a pune bani deoparte"

"În contextul actual, al crizelor bugetare din Europa şi din Statele Unite, cred că se impune o modificare a mentalităţilor. Dacă în ultimele decenii s-a impus ideea că este responsabilitatea statului să ajute cetăţenii când au diferite probleme, inclusiv cu pensii la bătrâneţe, acum cred că ar trebui să punem accent pe responsabilitatea individuală şi pe nevoia de a pune bani de-o parte pe tot parcursul vieţii", a mai declarat Lucian Cojocaru.

Săptămâna trecută Volksbank a anunţat că relansează produsele destinate operaţiunilor bancare de zi cu zi, oferta urmând să cuprindă doar trei tipuri de conturi curente, faţă de şase anterior.

În luna septembrie banca a repornit creditarea prin lansarea împrumutului "Casa", destinat achiziţiei de locuinţe, primul produs de acest gen după o pauză de aproape doi ani în activităţile de creditare.

De pe locul trei pe şase în topul băncilor

Volksbank activează pe piaţa românească din luna mai a anului 2000.

După ce a crescut agresiv pe piaţa creditului ipotecar, urcând până pe locul al treilea în clasamentul băncilor de pe piaţă, Volks­bank a alunecat acum pe locul al şaselea. Profilul de risc al băncii este accentuat de portofoliul de credite în franci elveţieni - cel mai mare de pe piaţă.

Principalul acţionar al băncii este Volks­bank International AG, în majoritate deţinut de Österreichische Volksbanken-AG, ce reprezintă instituţia centrală a unuia dintre cele mai importante grupuri bancare din Austria.

Sberbank, cea mai mare bancă din Rusia, a anunţat în septembrie achiziţia Volks­bank International, dar fără a include şi subsidiara din România în această tranzac­ţie. Preşedintele Sberbank, Sergei Gorkow, a explicat atunci că decizia a fost luată din cauza portofoliului complicat al subsidiarei din România, cu multe credite în franci elve­ţieni, şi a situaţiei economice dificile din România.

După semnarea acordului final, grupul Volksbank a anunţat că divizia din România va fi repoziţionată în următorii doi-trei ani, după care va fi vândută.

Potrivit unor surse din piaţa bancară, Volksbank România va fi deţinută, după ce va fi scoasă din participaţiile Voksbank International, de un vehicul special al grupului Volksbank, după modelul practicat de Erste Bank în cazul BCR. Această formulă este mai avantajoasă în primul rând din raţiuni fiscale.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO