• Leu / EUR4.9036
  • Leu / GBP5.4789
  • Leu / USD4.5570
Bănci și Asigurări

Banca Transilvania încearcă să impulsioneze creditarea pe sfârşit de an

Banca Transilvania încearcă să impulsioneze creditarea pe sfârşit de an

Autor: Liviu Chiru

10.10.2010, 23:10 31

Banca Transilvania (BT), singurul jucător din top zece cucapital privat românesc, se luptă să încheie anul cu o creştere asoldului creditelor de retail, în condiţiile în care vânzărilelunare au înregistrat un recul din vară.

"Este o perioadă mai slabă faţă de cum am pornit în primăvară. Afost un recul din vară, am avut şi multe lucruri administrative defăcut, odată cu implementarea Ordonanţei 50", spune GabrielaNistor, director executiv retail în cadrul băncii.

Ea afirmă că ultimele luni ale anului sunt decisive pentruevoluţia soldului, în condiţiile în care banca a reuşit până acumsă aibă vânzări de credite lunare mai mari decât rambursările, însăcu o diferenţă pozitivă redusă.

"Sper să avem un sold în creştere. Încercăm să facem ceva, o săpornim o campanie pe credite de consum", spune Nistor.

La sfârşitul lunii iunie, BT avea în sold credite acordateclientelei în valoare de 12,1 miliarde de lei (2,8 mld. euro), încreştere cu ceva mai mult de 5% faţă de sfârşitul anului trecut,potrivit datelor raportate la Bursa de Valori Bucureşti. Imagineala sfârşitul lui iunie este însă distorsionată şi de diferenţa decurs, de 3,3% (la 30 iunie BNR a calculat un curs de 4,3688 leipentru un euro, faţă de 4,2282 lei/euro la 31 decembrie 2009).Aceasta a majorat artificial soldul creditelor în euro când s-afăcut raportarea în lei.

BT are o pondere mai mare a creditelor în lei, valutareprezentând doar 38% din portofoliu, faţă de peste două treimi lanivelul sistemului bancar.

La nivelul pieţei, creditul de consum a înregistrat o contracţiecu circa 9% în primele opt luni ale anului, în timp ce ipotecarul aurcat cu 15%, potrivit datelor BNR.

Primăvara adusese un val de oferte promoţionale pentru vânzareade credite de retail, mai multe bănci reluând promovarea acestorproduse inclusiv prin spoturi difuzate pe televiziune. Odată cuanunţarea în luna mai a măsurilor dure de austeritate decise deGuvern (reducerea salariilor în domeniul public cu 25% şi majorareaTVA de la 19% la 24%), perspectivele economiei s-au înrăutăţitbrusc, iar apetitul bancherilor de a da credite s-a evaporat.

Bancherii spun că oricum interesul clienţilor pentru a luacredite rămâne foarte scăzut, astfel că eficienţa campaniilor depromovare este greu de demonstrat.

"În primăvară am cheltuit două milioane de euro pe publicitate,însă efectul asupra vânzărilor a fost foarte mic. Doar pe ipotecaream văzut ceva cerere", spunea recent conducătorul unei alte băncidin top zece.

Urmează ZF Power Summit 2023
AFACERI DE LA ZERO
Principalele valute BNR - astăzi, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.9036
Diferență: 0,0633
Ieri: 4.9005
Azi: 4.5570
Diferență: 1,6666
Ieri: 4.4823
Azi: 5.4789
Diferență: -0,2839
Ieri: 5.4945
Azi: 4.9186
Diferență: 0,2241
Ieri: 4.9076