Bănci și Asigurări

Băncile au primit 7.872 de solicitări de la clienţi, dintre care 97% persoane fizice, pentru suspendarea ratelor la credite în baza ordonanţei dată de Guvern. Alţi 16.184 de clienţi au ales soluţii propuse de bănci

Băncile au primit 7.872 de solicitări de la clienţi,...

Autor: Roxana Rosu

13.10.2022, 10:30 263

Băncile au primit 7.872 de solicitări pentru suspendarea plăţii ratelor, dobânzilor şi comisioanelor, de la clienţii persoane fizice şi juridice, până la data de 29 august, cea mai mare parte din cereri, 97%, venind de la persoane fizice, arată datele Asociaţiei Române a Băncilor.

Solicitările au fost făcute în baza Ordonanţei 90/2022 privind acordarea unor facilităţi pentru creditele acordate de bănci şi instituţii financiare nebancare anumitor categorii de debitori.

În acelaşi interval, de la firme au venit 223 de solicitări de suspendare temporară a plăţii ratelor.

Aproape jumătate dintre solicitările clienţilor, care se calificau la condiţiile prevăzute de Ordonanţa 90/2022, au fost soluţionate până la data de 29 august, restul fiind rezolvate după data respectivă.

În paralel, băncile au aplicat şi măsuri proactive de sprijin pentru clienţii aflaţi în dificultate financiară temporară de plată, astfel că 16.184 de clienţi au beneficiat de soluţii propuse de bănci.

De măsurile proactive aplicate de instituţiile de credit au beneficiat 15.547 persoane fizice şi 637 persoane juridice, numărul clienţilor fiind dublu comparativ cu cel legat de aplicarea moratoriului legislativ.

Aproximativ 26.177 de debitori persoane fizice au optat pentru schimbarea indicelui ROBOR cu IRCC din contractele de credit în primele opt luni ale anului, în cadrul băncilor la care au contractat iniţial împrumutul.

Trecerea de la indicele ROBOR la IRCC în contractele în lei vechi se poate realiza cu acordul ambelor părţi, atât consumatorul, cât şi banca, iar dacă se produce, aceasta este ireversibilă. Dobânzile calculate în funcţie de IRCC sunt variabile, astfel că un consumator se poate aştepta la majorarea ratei determinată de creşterea IRCC.

Alţi 1.421 de debitori persoane fizice au solicitat schimbarea indicelui ROBOR cu dobânda fixă în contract în perioada primelor opt luni ale anului, tot la instituţia de credit la care deţineau iniţial împrumutul.

În primele opt luni ale anului curent, un număr de 54.024 de clienţi persoane fizice au optat pentru refinanţarea creditului la altă bancă.

În contextul creşterii inflaţiei peste aşteptări şi a dobânzilor, clienţii care înregistrează dificultăţi financiare temporare la plata împrumutului au opţiunea să se adreseze băncii creditoare pentru măsuri de restructurare pentru a evita ca împrumutul să devină neperformant.

În primii doi ani de pandemie băncile au soluţionat peste 700.000 de cereri provenite de la clienţi, prin soluţii propria sau pe baza moratoriului propus de stat. În această statistică sunt incluse şi măsurile de amânare la plată a dobânzilor pentru cardurile de credit. 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO