Bănci și Asigurări

Bancile isi diversifica ofertele de economisire pentru a atrage clientii

01.12.2004, 00:00 44



Expansiunea creditarii si nevoia conservarii unei minime inclinatii a clientilor spre economisire au determinat bancile sa lanseze noi produse, in incercarea a-si asigura atragerea de resurse pe termene cat mai lungi.



Ultimele lansari indica un apetit crescand al bancilor pentru conturile de economii, care completeaza portofoliile de produse pe o piata concentrata pana nu de mult pe produse de creditare. Astfel, in ultima perioada doua banci puternice au lansat asemenea produse, iar o a treia se afla in faza de pregatire.



Noile produse se bazeaza in special pe acordarea de dobanzi mai mari decat la depozitele standard si care cresc odata cu suma economisita si cu perioada in care sunt mentinuti banii in banca. Un alt element important este posibilitatea de a beneficia de fondurile economisite la orice moment, fara a plati comisioane mari sau a pierde dobanda, ca in cazul depozitelor la termen). Potrivit bancherilor, clientii evita sa-si imobilizeze disponibilitatile pe termene lungi, desi pastreaza banii in cont pentru perioade indelungate, fara a avea neaparata nevoie de ei. Astfel, noile produse raspund acestei caracteristici comportamentale a clientelei, avand si un aspect educativ, de reinvatare a exercitiului de economisire pe termen lung. Iar acesta este cu atat mai important de deprins cu cat dobanzile se afla pe un trend cert de scadere, ceea ce inseamna ca va fi nevoie de perioade din ce in ce mai lungi de economisire pentru acumularea unor sume importante. In acelasi timp, scaderea inflatiei, intarirea leului in raport cu euro si dolarul, precum si perspectiva taierii zerourilor incurajeaza cresterea increderii in moneda nationala, astfel incat publicul sa-i recunoasca valoarea si sa nu se mai grabeasca sa cheltuie de teama deprecierii. Bancile comerciale se grabesc sa exploateze aceasta noua conjunctura, fiind pregatite cu produse noi.



La sfarsitul lunii septembrie, economiile populatiei insumau echivalentul a peste trei miliarde de euro. Comparativ cu nivelul inregistrat in urma cu an, economisirea a consemnat o crestere solida de 18,8% in termerni reali.





A venit vremea economisirii



BRD - Groupe Societe Generale a lansat ieri doua noi conturi de economii destinate in exclusivitate copiilor si tinerilor sub 18 ani.



Unul dintre produse se adreseaza copiilor sub 18 ani si se numeste Atustart. Al doilea este destinat tinerilor cu varste cuprinse intre 14 si18 ani, fiind denumit Atusprint.



Noile conturi de economii ofera o dobanda fixa, stabilita trimestrial, cu doua valori, in functie de varianta de capitalizare aleasa de catre client: trimestriala sau anuala. Pentru Atustart si Atusprint dobanda este in prezent de 14,5% (lei), 3,25% (euro) si 2,25% (dolari) - in cazul capitalizarii trimestriale, si de 15% la lei in cazul alegerii variantei cu capitalizare anuala.



Sumele minime pentru constituirea conturilor sunt de trei milioane de lei (sau 100 de euro/dolari). Noile produse permit efectuarea de depuneri sau retrageri de fonduri din contul de economii la orice moment, singura conditie fiind respectarea unui soldului minim de 3 milioane lei (100 euro/dolari). Disponibilitatile pot fi utilizate oricand, ele nefiind imobilizate pe o perioada fixa, prestabilita prin contract.



Plafoanele maxime pentru care pot fi constituite conturi de economii sunt de 40 milioane lei si 1000 euro sau dolari pentru Atustart si 80 milioane lei si 2000 euro sau dolari pentru Atusprint. Pentru operatiunile de depunere de numerar si incasari in cont, intra si inter bancare, BRD nu percepe comision.



Contul Atusprint permite efectuarea de operatiuni chiar de catre titular. In cazul Atustart, operatiunile privind contul vor fi realizate de catre ocrotitorul legal al titularului de cont. De asemenea, banca transfera gratuit, la implinirea varstei de 14 ani, economiile din contul Atustart intr-unul Atusprint. Banca ofera de asemenea la deschiderea fiecarui cont Atustart un bonus in valoare de 200.000 lei si 5 euro sau dolari, in functie de varianta aleasa de client. Noile produse sunt disponibile in intreaga retea de 206 unitati ale BRD - Groupe Societe Generale din tara. Banca aduce aceste noi produse, dupa ce in urma cu cateva luni a lansat produse de creditare adresate tinerilor care nu au inca o sursa stabila de venituri.



HVB Bank a lansat de asemenea, la inceputul lunii noiembrie, doua conturi de economii. Banca ofera la aceste conturi dobanzi mai mari decat cele remunerate la depunerile obisnuite la termen. In plus, dobanzile cresc odata cu marirea sumei economisite. Depunerile in conturi sunt flexibile, nefiind stabilita o suma fixa, iar clientii pot beneficia de acordarea unui descoperit in contul curent egal cu suma economisita prin aceste produse. Potrivit bancii, sumele astfel economisite pot fi folosite pentru investitii in imobile sau in reabilitarea acestora, finantarea studiilor sau a calatoriilor.



Un produs este destinat numai economisirii, fiind denumit "Cont Flexibil". Acesta poate fi deschis in lei, euro sau dolari si se constituie pe o perioada de trei ani. Suma minima necesara pentru deschidere este de sase milioane de lei, respectiv 150 de euro/dolari. Ulterior, depunerile lunare sunt aleatoare, dar banca sugereaza un ritm de economisire lunar de un milion de lei (25 de euro/dolari).



Celalalt produs, Contul de Economii pentru Credite, necesita o depunere lunara de un milion de lei (25 de euro/dolari), insa la sfarsitul perioadei de constituire poate fi folosit pentru obtinerea de credite in conditii mai bune. Conditiile de constituire sunt asemanatoare cu cele ale contului Flexibil. Lansarea produselor de economisire la HVB a venit in contextul in care banca se afla in proces de consolidare a portofoliului de produse destinate pietei de retail.



O a treia institutie bancara care va aduce pe piata astfel de produse este Miro Bank. In prezent, banca se afla in faza de definitivare a caracteristicilor produsului. Banca a lansat deja mai multe produse de economisire prin care ofera dobanzi fixe la scadente mai mari de un an. Unele produse aduc dobanzi care cresc odata cu perioada de economisire, iar altele ofera posibilitatea de a beneficia de fonduri la orice moment, fara a afecta dobanzile remunerate.



Flexibilitatea unui cont curent combinata cu bonificarea unei dobanzi specifice unui cont de depozit la termen reprezinta structura unui produs pe care se bazeaza si ING Bank pentru atragerea clientilor persoane fizice. liviu.chiru@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO