Banca Comercială Română (BCR), controlată de austriecii de la Erste Group, a înregistrat un profit net de 1,74 mld. lei (354 milioane de euro) în 2022, în creştere cu 23,8% faţă de rezultatul de 1,4 mld. lei (286,5 milioane de euro) obţinut în 2021, datorită unei performanţe operaţionale îmbunătăţite, susţinută de continuarea creşterii puternice a creditării.
În paralel, rezultatul operaţional s-a îmbunătăţit cu 29% până la 2,73 mld. lei (554,7 milioane de euro), de la 2,12 mld. lei (430,8 milioane de euro) în 2021, pe fondul unor venituri operaţionale mai mari, parţial compensate de cheltuieli operaţionale mai ridicate, notează raportul financiar al băncii.
În perioada ianuarie-decembrie 2022, venitul net din dobânzi a crescut cu 21,7% până la 2,94 mld. lei (597,9 milioane de euro), de la 2,42 mld. lei lei (492,2 milioane de euro) în 2021, determinat de un volum mai mare de business împreună cu dobânzi mai mari pe piaţa monetară.
Venitul net din comisioane a crescut cu 8,8% până la 944,2 milioane de lei (191,5 milioane de euro) în 2022, de la 867,9 milioane de lei (176,4 milioane de euro) în 2021, determinat atât de un volum mai mare de tranzacţii, cât şi de un venit mai mare din comisioane de creditare şi activităţi de brokeraj.
Rezultatul net din tranzacţionare a crescut cu 64,3% până la 630,1 milioane de lei (127,8 milioane de euro) în 2022, de la 383,5 milioane de lei (77,9 milioane de euro) în 2021, datorită unei activităţi de tranzacţionare mai crescute, în timp ce venitul operaţional a crescut cu 21,7% până la 4,61 mld. lei (935,9 milioane de euro) în 2022, de la 3,79 mld. lei (770,5 milioane de euro) în 2021, determinat de toate componentele principale de venituri.
În activitatea de creditare retail, BCR a acordat credite noi pentru persoane fizice şi microîntreprinderi de 9,5 miliarde de lei în 2022, pe fondul unor vânzări de credite ipotecare mai mari cu 20,7% an pe an.
Stocul de credite ipotecare acordate în moneda locală s-a majorat cu 10,6% an pe an, în timp ce stocul de credite de consum negarantate (inclusiv carduri de credit şi descoperit de cont) a crescut cu 5,7% an pe an la data de 31 decembrie 2022.
În activitatea de creditare corporate, BCR a aprobat credite noi pentru companii în valoare de 15,6 miliarde de lei în 2022, cu 65% mai mult decât în 2021, dintre care o treime sunt destinate investiţiilor. A fost înregistrat un avans de 25,5% an pe an al stocului de finanţări corporate, datorită creşterilor semnificative pe toate segmentele de clienţi.
Portofoliul de finanţări acordate clienţilor BCR Leasing a crescut cu peste 32%, comparativ cu 2021 până la 1,95 miliarde de lei, oferind susţinere antreprenorilor din toate domeniile de activitate.
Rezultatul net din deprecierea instrumentelor financiare a înregistrat o alocare de provizion de 393,8 milioane de lei (79,8 milioane de euro) în 2022, comparativ cu o alocare de 228,4 milioane de lei (46,4 milioane de euro) în 2021.
“Alocarea a constat în principal din provizioane de portofoliu, reflectând abordarea prudenţială a băncii pe fondul contextului operaţional şi geopolitic actual. Aceasta a însemnat scenarii macroeconomice actualizate, parametri de risc reestimaţi şi reguli suplimentare mai stricte privind clasificarea din punct de vedere al riscului de credit conform IFRS 9”, notează raportul instituţiei.
Rata creditelor neperformante s-a situat la 2,8% în decembrie 2022, în scădere semnificativă faţă de 3,9% în decembrie 2021, evoluţie care reflectă o acumulare scăzută de noi credite neperformante, un trend pozitiv al recuperărilor pe ambele segmente retail şi corporate, precum şi creşterea soldului de credite acordate clienţilor. În acelaşi timp, gradul de acoperire cu provizioane al creditelor neperformante s-a situat la nivelul de 171,4% în decembrie 2022.
Creditele şi avansurile nete acordate clienţilor au crescut cu 15,6% până la 55,3 miliarde de lei (11.178,6 milioane de euro) la data de 31 decembrie 2022 de la 47,8 miliarde de lei (9.672,4 milioane de euro) la data de 31 decembrie 2021, susţinute de creşteri atât în creditarea retail (plus 4,1% faţă de decembrie 2021, până la 28 miliarde lei), cât şi în cea corporate (plus 25,5% faţă de decembrie 2021, până la 26 miliarde lei).
Depozitele de la clienţi au crescut cu 4,3% până la 75,5 miliarde lei (15.271,9 milioane de euro) la data de 31 decembrie 2022 de la 72,4 miliarde lei (14.641,0 milioane de euro) la data de 31 decembrie 2021, determinat de o reducere a depozitelor retail (minus 5,3% faţă de 31 decembrie 2021, până la 43,7 miliarde lei) compensată de creşterea depozitelor corporate (plus 20,1% faţă de 31 decembrie 2021, până la 28,8 miliarde lei).
“Rezultatele obţinute sunt o confirmare a încrederii cu care ne-au investit cei aproximativ 3 milioane de clienţi şi sunt susţinute de 5.300 de colegi din BCR (...) Reprezintă contribuţia reală şi recunoscută pe care o oferim tuturor partenerilor noştri, iar asta ne impune să continuăm investiţiile în educaţie, digitalizare şi dezvoltarea capitalului uman. Vom mobiliza resurse pentru a facilita tranziţia către o economie verde şi digitală, care îi ajută pe antreprenorii români să fie relevanţi pe lanţul valoric internaţional. În acelaşi timp, sprijinim şi oferim consiliere pentru absorţia fondurilor europene şi naţionale, ca pas esenţial în constructia durabilă a României inclusiv prin crearea de locuri de muncă”, spune Sergiu Manea, CEO BCR.
Rezumat date financiare cheie înregistrate de BCR în 2022:
♦ Portofoliul total de credite nete acordate clienţilor de Banca Comercială Română (Grupul BCR) a crescut cu 15,6% an pe an la 31 decembrie 2022.
♦ Credite nou acordate în valoare de 9,5 miliarde de lei în 2022 către persoane fizice (credite ipotecare şi de consum) şi microîntreprinderi.
♦ Peste 202.000 finanţări pentru persoane fizice, dintre care 130.000 de clienţi au accesat un credit de nevoi personale şi 11.000 de familii au achiziţionat o locuinţă prin credit ipotecar de la BCR.
♦ BCR a aprobat credite noi corporate în valoare de 15,6 miliarde de lei în 2022, dintre care o treime sunt destinate investiţiilor. Numai pentru sectorul IMM, stocul de finanţări a crescut cu 22,9% an pe an.
♦ În acelaşi timp, stocul de credite acordate microîntreprinderilor a crescut cu 40,5%.
♦ Peste 6.500 de companii, care creează mai mult de 360.000 de locuri de muncă, au fost finanţate de BCR doar în 2022.
♦ 1.600 de microîntreprinderi şi 32 de ONG-uri au fost finanţate de către BCR Social Finance. Astfel, au fost susţinute 250.000 de persoane şi 5.500 de locuri de muncă.
Digitalizare accelerată:
♦ 2,14 milioane de utilizatori ai ecosistemului digital George (internet banking şi mobile banking), dintre care 1,64 milioane sunt utilizatori ai aplicaţiei George mobile, cu o creştere de 22% an pe an.
♦ 62% din totalul produselor BCR (deschidere de cont curent, credite ipotecare şi de consum, cont de economii, depozite, asigurări şi produse investiţionale) sunt acordate pe flux 100% digital.
♦ Utilizatorii George au posibilitatea să aplice digital pentru investiţii recurente 100% online, atât în fondurile naţionale, cât şi internaţionale, prin produsul Capital Plan. Clienţii care sunt deja utilizatori ai platformei de brokeraj BCR Broker îşi pot gestiona direct din George portofoliul investiţional.
♦ Clienţii BCR pot alege între şapte produse de protecţie şi asigurare disponibile pe flux 100% digital. Aproximativ 180.000 de clienţi au achiziţionat un astfel de produs de la momentul disponibilităţii acestora în George.
♦ Aproximativ 130.000 de companii înrolate în George pentru afaceri, ecosistemul digital unic în România, care asigură o ofertă integrată de Digital Onboarding, Digital Overdraft şi Multiprofile – autentificare unică pentru operaţiuni de business şi personale. În 2022, peste 60% dintre clienţii eligibili şi-au deschis relaţia cu banca prin Digital Onboarding, iar 65% dintre liniile de credit standard pentru clienţii microîntreprinderi au fost acordate prin Digital Overdraft, însemnând peste 1.446 companii finanţate.
♦ Integrarea digitală a continuat şi în zona de contact center, iar chatbot-ul ADA, asistentul virtual BCR, disponibil pe www.bcr.ro/ADA, este unul dintre instrumentele de comunicare cu clienţii. ADA a purtat peste 513.000 de conversaţii, iar în aproximativ 35% dintre acestea a oferit informaţii personalizate fără intervenţie umană, doar prin self service.