Bănci și Asigurări

Bilanţul efectelor legii dării în plată la cea mai mare bancă. Dana Demetrian, vicepreşedinte retail la BCR: Legea a afectat creditele noi, blocând piaţa, şi nu a rezolvat cazurile sociale

Bilanţul efectelor legii dării în plată la cea mai...

Autor: Claudia Medrega

04.10.2016, 16:20 4383

Legea privind darea în plată a imobilelor a afectat producţia nouă de credite imobiliare, blocând piaţa, şi nu a rezolvat cazurile sociale, iar riscurile băncilor au crescut foarte mult, afirmă Dana Demetrian, vicepreşedinte executiv retail la BCR.

„Sunt circa 1.000 de solicitări valide de la clienţii BCR care au apelat până acum la darea în plată şi toate au fost acceptate. Sunt foarte puţine. Din fericire, valul vehiculat, cu sute de mii de clienţi, nu s-a întâmplat. Avem şi 200-300 de notificări care nu sunt valide. De regulă, o parte devin valide în timp. Banca trebuie să accepte iniţial toate cererile de dare în plată, de­oarece nu le poate valida în perioada de 10 zile impusă de lege. Deci trebuie să accepţi mai întâi, iar ulterior verifici garanţia şi, dacă este cazul, o conteşti“, a declarat ieri Dana Demetrian. Ea a arătat că BCR a contestat câteva zeci de notificări de dare în plată deoarece nu reprezentau cazuri sociale.

În ultima perioadă s-a înjumătăţit numărul notificărilor de dare în plată primite de BCR, însa aceasta s-ar putea datora şi lunilor de vară, a mai spus Dana Demetrian.

Legea privind darea în plată, intrată în vigoare la jumătatea lunii mai, permite persoanelor care au luat un credit pentru a-şi achiziţiona o locuinţă să o dea băncii, în cazul în care nu îşi mai pot plăti ratele, scăpând astfel de datorie. Darea în plată se apli­că doar creditelor în lei şi valută care nu depăşesc echivalentul a 250.000 de euro.

Băncile au reacţionat la legea pri­vind darea în plată prin majorarea avan­surilor minime la creditele ipotecare standard în lei până la 30-35%, însă revolta nu a durat prea mult, în condiţiile în care standardele ridica­te de creditare nu au făcut altceva decât să trimită vânzările noi în cădere liberă şi implicit şi veniturile banche­rilor de pe acest segment.

„Exista riscul de a ne trezi cu sute de mii de clienţi care puteau lăsa cheile efectiv în custodia băncii, într-un oraş în care vânzarea imobilului respectiv nu era fezabil. Au fost avansate, de către per­soane din afara sistemului bancar, cifre de sute de mii de clienţi care ar ur­ma să vină să aplice pentru legea dării în plată şi piaţa s-a blocat efectiv, odată cu creşterea avansului pentru creditele ipo­tecare. S-a produs o recalibrare ime­dia­tă a sistemelor de risc ţinând cont de fap­tul că deja nu mai exista o pre­dicti­bi­litate de risc pe următorii 20-30 de ani“.

BCR a acordat aproximativ 100 de credite imobiliare standard în lunile de vară, după majorarea avansului, a declarat Dana Demetrian. „Am acor­dat foarte puţine credite după majo­rarea avansului la 35%, până în 100.“

În cele din urmă, cea mai mare bancă locală a făcut în august un pas în spate în ceea ce priveşte condiţiile de creditare ipotecară după intrarea în vigoare a legii dării în plată şi a decis să reducă avansul minim solicitat de la 35% la 25% pentru 42 de localităţi. Avansul de 25% este valabil doar dacă perioada de creditare este de maxi­mum 25 de ani, însă suma cerută de ban­că poate să scadă până la 15%, adică nivelul standard de dinaintea dis­cu­ţiilor privind darea în plată, în con­diţiile în care împrumutul este acordat pe o perioadă de cel mult 20 de ani.

„Luând în considerare numărul redus de solicitări de dare în plată, banca a redus avansul la creditele ipotecare de la 35% la 15% în mai multe oraşe din ţară, pentru un termen de acordare a creditului de 20 de ani. După aceea, practic solicitările s-au dublat, ceea ce înseamnă că ne-am reîntors, într-un fel sau altul, la un stadiu natural al solicitărilor de credite imobiliare. Fluxul de credite a revenit la normal, respectiv câteva zeci de cereri de credite standard depuse zilnic“.

Demetrian a reamintit că o lege, oricât de corectă ar fi, nu se poate aplica fără să faci o analiză de impact financiar pe termen mediu şi lung. „Nimeni din sistemul bancar nu a crezut că aşa ceva ar putea fi valabil într-o piaţă europeană matură. A fost un moment de maximă schimbare a mentalităţii pentru că ne-am dat seama că în România totul este posibil“.

 

Ce a mai spus Dana Demetrian, vicepreşedinte retail la BCR:

♦ Un număr de aproape 200.000 de clienţi ai BCR au beneficiat, începând cu 2009, de refinanţări, restructurări sau ajustări de costuri. Doar în 2015 şi 2016 numărul clienţilor care au beneficiat de astfel de soluţii a totalizat 90.000.

♦ Volumul creditelor care au intrat în procesul de reducere de costuri se ridică la 4,5 miliarde de lei.

♦ Prin Campania „Scade Rata“ clienţii BCR cu credite garantate beneficiază acum de rate reduse, în medie, cu 20%.

♦ Ordonanţa 52 care transpune directiva 17 europeană şi a intrat în vigoare pe 30 septembrie nu are caracter retroactiv, băncile rămânând principalele responsabile în identificarea unor soluţii sustenabile pentru clienţi.

♦ Peste 55.000 de clienţi ai BCR au accesat credite de consum cu rate fixe.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO