Bănci și Asigurări

Bogdan Olteanu, BNR: Este nevoie de mai multă transparenţă şi integritate, dar şi de educaţie financiară

Bogdan Olteanu, BNR: Este nevoie de mai multă transparenţă şi integritate, dar şi de educaţie financiară

Autor: Alexandru Zărnoeanu

10.05.2016, 12:03 389

Bogdan Olteanu, vice-guvernatorul BNR, a declarat în cadrul conferinţei ZF „Protecţia consumatorilor: Transparentizare şi integritate în servicii financiare”,  că este necesară o reconsiderare a valorilor etice în sectorul financiar, deoarece  capitalismul este bazat pe integritate.

„Transparentizarea şi integritatea mă interesează. Este nevoie de o reconsolidare a valorilor etice în banking. Trebuie să facem presiune pentru acest lucru şi să înţelegem un lucru-capitalismul este bazat pe integritate. Fără integritate în afaceri sistemul democratic se năruie. Alternativa la integritate este mai multă poliţie, mai puţină piaţă liberă şi mai puţină democraţie.”, este de părere Bogdan Olteanu.

Olteanu consideră că sistemul actual are „pârghii legislative şi juridice care pot proteja consumatorii” şi că băncile care au demonstrat mai puţină  „empatie” faţă de clienţi vor fi perdanţii „acestei evoluţii comportamentale”.

Pentru vice-guvernatorul BNR o altă problemă a industriei financiare este nevoia de transparenţă faţă de clienţi.

„Transparentizarea trebuie să fie 100%. Bancherii nu au acte complicate pentru că vor să păcălească clienţii ci pentru că relaţia dintre bănci şi clienţi este una complicată. Suntem pe o piaţa globală unde dobânzile, cursurile şi randamentele instrumentelor financiare la care se raportează relaţiile cu clienţii fluctuează.”

„Nu trebuie să fiim naivi să credem că vom avea contracte de o jumătate de pagină. Nu e realist să mergem spre o mai mare simplitate. Industria financiară este complexă. Este nevoie de o educaţie financiară mai bună.”

Mihai Popescu, directorul companiei de asigurări ERGO, crede că industria este în schimbare, datorită creşterii aşteptătrii clienţiilor, ceea ce va aduce noi provocări industriei de asigurări şi că în condiţiile economice actuale este nevoie de prudenţă. De asemenea, el este de părere că  produsele de aisgurare pe termen lung vor sta la baza dezvoltării pieţei.

„Clienţii au un set de aşteptări: simplitate, claritate, mai puţină birocraţie, o prezentare comercială echilibrată şi respectarea obligaţiilor integral.”, a declarat Mihai Popescu.

„Pe de altă parte industria va avea parte de provocări precum oferirea unor informaţii complete şi relevante  care să nu nască confuzii, să ofere garanţii contractuale clare, să prezinte corect garanţiile şi să îşi asume doar obligaţiile ce pot fi respectate .”

Directorul ERGO consideră că directiva europeană PRIIP legată de produsele de investiţii din asigurări, care va intra în curând în vigoare, aduce reguli de joc foarte clare într-o industrie dinamică şi ajută la rezolvarea nevoii de standardizare la nivel european.

AFACERI DE LA ZERO