Bănci și Asigurări

Bogdan Olteanu: BNR evaluează opţiunile privind mecanismul de soluţionare a litigiilor dintre clienţi şi bănci

Bogdan Olteanu: BNR evaluează opţiunile privind mecanismul de soluţionare a litigiilor dintre clienţi şi bănci

Bogdan Olteanu, viceguvernator al băncii centrale. Fotograf: Silviu Matei

Autor: Claudia Medrega

07.04.2015, 00:05 523

BNR evaluează propunerile referitoare la aplicarea unui mecanism independent care să încerce să soluţioneze eventualele litigii dintre consumatorii de servicii financiare şi instituţiile financiare înainte de a apela la instanţă, respectiv mediere, arbitraj sau o instituţie independentă, a declarat Bogdan Olteanu, viceguvernator al băncii centrale.

România mai are trei luni până expiră termenul legal pentru transpunerea în legislaţia naţională a unei directive europene privind soluţionarea alternativă a litigiilor în afara instanţei, însă deocamdată nu există un proiect viabil.

Banca centrală propune formarea unui grup de lucru format din reprezentanţii industriilor, ai instituţiilor de protecţie a consumatorilor şi a organizaţiilor neguvernamentale de profil pentru a decide forma în care se vor organiza instituţiile de soluţionare alternativă a potenţialelor litigii în relaţia cu consumatorii, potrivit lui Olteanu.

 „Trebuie să alegem. O institu­ţie cu competenţe pe toate domeniile relaţiilor dintre comercianţi şi consumatori sau constatăm şi în această situaţie existenţa unei specificităţi a industriei financiare şi a serviciilor financiare şi necesitatea separării domeniului pieţelor financiare, care este mai larg decât al serviciilor bancare? Separăm pieţele financiare de zona economiei reale? Aces­tea sunt întrebări la care trebuie, probabil în această primă­vară, să dăm un răspuns şi vom face propuneri de legiferare. Vom aştep­ta apoi din partea Parlamentului să ne creeze cadrul instituţional în care să putem funcţiona“, a afirmat Olteanu la co­locviul cu tema „Soluţionarea alternativă a diferendelor în domeniul bancar“.

Aprecierea puternică a francului elveţian de la începutul anului a creat tensiuni dintre clienţii cu credite în franci şi bancheri. Băncile au prezentat deocamdată doar soluţii temporare pentru a contracara aprecierea francului elveţian, cum ar fi reducerea dobânzilor sau îngheţarea cursului la un nivel anterior pentru o perioadă de trei luni.

Băncile au insistat de mai multe ori că soluţia pentru clienţii cu credite în franci este negocierea individuală, în con­diţiile în care fiecare contract este diferit.

În ultimii ani s-au înmulţit procesele în instanţă privind contractele de creditare.

În 2010, sistemul a fost zdruncinat de Ordonanţa 50 privind creditarea persoanelor fizice care a provocat revelaţia că prea puţini clienţi ştiu ce au semnat atunci când au luat un credit - atât din vina băncilor care au recurs inclusiv la clauze abuzive, cu condiţii prezentate în mod înşelător, cât şi a superficialităţii unor clienţi.

Echilibrul între consumator şi companii este important inclusiv din perspectiva asigurării stabilităţii financiare, dar şi din punctul de vedere al stabilizării şi încurajării creditului. În aceste condiţii interesul BNR în instituirea mecanismului este evident, potrivit oficialului băncii centrale.

În România, protecţia consumatorului în general, şi a consumatorului de servicii financiare în special, reprezintă o necesitate socială, dar şi o obligaţie instituţională, a arătat Olteanu. El a amintit de adoptarea, în 2013, a Direc­tivei 11, care este în proces de implementare şi în Ro­mâ­nia. „Prin această directivă se urmăreşte implementarea unui mecanism prin care între comerciant şi consumator să se poată realiza o soluţionare alternativă a eventualelor dispute, anterior accesului la instanţă“.

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a primit sute de reclamaţii în privinţa creditelor în franci elveţieni. Asociaţia Utilizatorilor Români de Servicii Financiare (AURSF), o asociaţie dedicată exclusiv consumatorilor din domeniul financiar, vrea să negocieze cu băncile scăderea ratelor în numele a aproximativ 6.000 de clienţi cu credite în franci elveţieni, puternic afectaţi de aprecierea monedei elveţiene de la începutul anului. ANPC va participa la negocieri în calitate de mediator. Băncile cu care AURSF doreşte să negocieze sunt Bancpost, Volksbank, Piraeus, Raiffeisen, Banca Românescă, OTP Bank şi Credit Europe. Bancpost, Volksbank şi Piraeus au cei mai mulţi clienţi cu astfel de credite, adică 32%, 24% şi respectiv 20% din numărul total.

 

AFACERI DE LA ZERO